ZADOVOLJSTVO INTERNOM KOMUNIKACIJOM U ZDRAVSTVENOJ USTANOVI
Sažetak
Uvod/Cilj: Interna komunikacija je osnovni stub uspešnog funkcionisanja zdravstvenih ustanova, jer direktno utiče na zadovoljstvo zaposlenih, produktivnost i smanjenje nesporazuma. Cilj ovog rada je istraživanje zadovoljstva internom komunikacijom u Domu zdravlja Šid, sa posebnim fokusom na identifikaciju glavnih izazova i predlaganje mera za unapređenje.
Metode: Sprovedeno je kvantitativno istraživanje u vidu studije preseka među 145 zaposlenih u Domu zdravlja Šid. Kao glavni instrument korišćen je Upitnik o zadovoljstvu internom komunikacijom (UPZIK). Istraživanje je obavljeno u maju 2023. godine, a za analizu podataka korišćen je program Excel.
Rezultati: Većinu ispitanika činile su žene (81%), starosne grupe između 31 i 50 godina (52%), sa srednjom stručnom spremom (53%) i zaposleni kao zdravstveno osoblje (78%). Najveće zadovoljstvo zabeleženo je u komunikaciji sa članovima tima (5,53±1,41) i kolegama (5,34±1,45), dok je najmanje zadovoljstvo bilo sa informacijama o finansijskom uspehu (3,73±1,70) i promenama u organizaciji (3,81±1,72). Analizom dimenzija UPZIK, uočeno je da su horizontalna komunikacija (5,17±1,33) i komunikacija sa nadređenima (4,72±1,54) najbolje ocenjene, dok su korporativna informisanost (3,93±1,57) i povratne informacije (4,02±1,56) imale najniže ocene. Zabrinjavajuće je nisko zadovoljstvo količinom tračeva (širenja glasina) (3,57±1,74), što je pokazatelj negativnih komunikacionih praksi. Muškarci su pokazali veće zadovoljstvo (4,67±1,96) nego žene (4,34±1,59). Najveće zadovoljstvo je primećeno kod mlađih od 25 godina (5,57±0,95), dok su stariji od 50 godina bili najmanje zadovoljni (4,18±1,37). Ispitanici sa višim obrazovanjem imali su najviši nivo zadovoljstva (4,98±1,27), dok su ispitanici sa nižim obrazovanjem bili najmanje zadovoljni (3,16±0,72). Administrativno osoblje imalo je najviše zadovoljstvo (5,16±1,22), a pomoćno osoblje najniže (3,95±1,48).
Zaključak: Neophodno je unaprediti internu komunikaciju u Domu zdravlja Šid kroz uvođenje redovnih edukacija o komunikacionim veštinama, razvoj etičkog kodeksa, te implementaciju strategija vidljivosti, komunikacije i priznanja, kako bi se poboljšala radna atmosfera i povećalo zadovoljstvo zaposlenih.
Reference
Viji G, Massey L. Proactive strategy to improve staff engagement. Nurse Leader. 2020;18(2):34-39. https://doi.org/10.1016/j.mnl.2020.08.008
Radić Hozo E, Hozo I. Specifičnosti komunikacije i upravljanja u zdravstvenim ustanovama. Hrvat čas zdr znan.2021;1(2):81-86. http://dx.doi.org/10.48188/hczz.1.2.4
Vermeir P, Degroote S, Vandijck D, Mariman A, Deveugele M, Peleman R, et al. Job satisfaction in relation to communication in health care among nurses: a narrative review and practical recommendations. Sage Open. 2017;7(2):1-17. https://doi.org/10.1177/2158244017711486
Jurković Z. Važnost komunikacije u funkcioniranju organizacije. Ekon Vjesn. 2012;25(2):387-399. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/94882
Clampitt PG, Downs CW. Communication satisfaction: a review of recent findings. Commun Yearb. 1993;16:700-704. https://doi.org/10.1177/002194369303000101
Varona F. Relationship between communication satisfaction and organizational commitment in three Guatemalan organizations. J Bus Commun. 1996;33(2):111-140. https://doi.org/10.1177/002194369603300203
Novaković Božić N, Perić G, Cogoljević V. Uticaj interne poslovne komunikacije na posvećenost zaposlenih u turističkim preduzećima. Trend Poslov. 2023;11(1):19-27. https://doi.org/10.5937/trendpos2301019N
Jaafari MI, Amin R, Latif MA, Bin Ajjaj HA. Calibrating internal communication satisfaction within organizations as an auditing index. Sustainability. 2023;15(16):12105. https://doi.org/10.3390/su151612105
Hargie O, Tourish D, Wilson N. Communication audits and the effects of increased information: a follow-up study. J Bus Commun. 1973;39(4):414-436. https://doi.org/10.1177/002194360203900402
Michulek J, Križanová A. Analysis of internal marketing communication tools of a selected company in Industry 4.0 using McKinsey 7S analysis. Manag Dyn Knowl Econ. 2022;10(2):154-166. https://doi.org/10.2478/mdke-2022-0011
Goula A, Rizopoulos T, Stamouli MA, Kelesi M, Kaba E, Soulis S. Internal quality and job satisfaction in health care services. Int J Environ Res Public Health. 2022;19(3):1496. https://doi.org/10.3390/ijerph19031496
Barzola Prado Y. Comunicación organizacional interna: diferencias contextuales en los estudios realizados. Socialium. 2023;7(1). https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2023.7.1.1725
Verčič Tkalac A, Vokić Pološki N, Ćorić Sinčić D. Razvoj mjernog instrumenta za procjenu zadovoljstva internom komunikacijom. Društvena istraživanja. 2009;18:175-202. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/file/58427
Verčič Tkalac A, Vokić Pološki N, Ćorić Sinčić D. Measuring internal communication satisfaction: validating the internal communication satisfaction questionnaire. Corp Commun. 2021;26(4):589-604. https://doi.org/10.1108/CCIJ-01-2021-0006
Lalić D, Milić B, Stanković J. Internal communication and employee engagement as the key prerequisites of happiness. In: Verčič AT, Tench R, Einwiller S, editors. Joy. Adv Public Relat Commun Manag. Vol. 5. Leeds: Emerald Publishing Limited; 2020. p. 75-91. https://doi.org/10.1108/S2398-391420200000005007
Borovec K, Balgač I. Contribution of internal communication in predicting job satisfaction among police officers. Kriminol Soc Integr. 2017;25(1):17-33. https://doi.org/10.31299/ksi.25.1.1
Pološki Vokić N, Rimac Bilušić M, Najjar D. Building organizational trust through internal communication. Corp Commun. 2021;26(1):70-83. https://doi.org/10.1108/CCIJ-01-2020-0023
Myrden SE, Kelloway K. Young workers' perception of brand image: main and moderating effects. J Organ Eff People Perform. 2015;2(3):267-281. https://doi.org/10.1108/JOEPP-09-2014-0055
Ožegović L, Prodanović R, Čavlin M. Komunikacija - alat menadžmenta. In: XVII međunarodni naučni skup Pravnički dani – "Prof. Dr Slavko Carić" "Uloga države i prava u XXI veku", Novi Sad. 2020. p. 417-432. UDK: 316.77:005
Srivastava S, Prakash G. Internal service quality: insights from healthcare sector. J Health Manag. 2019;21(2):294-312. https://doi.org/10.1177/0972063419835127
Loveman GW. Employee satisfaction, customer loyalty, and financial performance: an empirical examination of the service profit chain in retail banking. J Serv Res. 1998;1(1):18-31. https://doi.org/10.1177/109467059800100103
Kim D. Examining effects of internal public relations practices on organizational social capital in the Korean context: mediating roles of employee-organization relationships. Corp Commun Int J. 2018;23(1):100-116. https://doi.org/10.1108/CCIJ-01-2017-0002
Cuenca-Fontbona J, Compte-Pujol M, Sueldo M. The function of internal communication during the COVID-19 health crisis: transformation or transubstantiation? Anàlisi. 2022;67:7-26. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3553