Фактори активног слушања деце предшколског узраста

  • Daliborka S. Purić Универзитет у Крагујевцу, Учитељски факултет у Ужицу
Ključne reči: communication||, ||комуникација, preschool teacher||, ||васпитач, the child of preschool age||, ||дете предшколског узраста, active listening||, ||активно слушање,

Sažetak


Резултати истраживања показују да васпитачи већи значај придају факторима активног слушања који се односе на слушаоца (пажња, вештина слушања, заинтересованост за тему), у односу на факторе који се односе на говорника (мотивисање за слушање, квалитет казивања). Више од две трећине анкетираних васпитача (172 или 86,9%) свој утицај на подстицање активног слушања код деце одређује као значајан. Пошто је васпитач кључни елеменат оспособљавања деце предшкол-ског узраста у домену темељних комуникацијских компетенција активног слушања, а имајући у виду запостављеност слушања у односу на остале језичке вештине, потребно је више пажње посветити унапређи-ва-њу културе слушања, како у формалном тако и у неформалном и информалном образовању и усавршавању васпитача.

Reference

Правилник о општим основама предшколског програма (2006). Београд: Просветни преглед.

Пурић, Д. (2014). Читалачка интересовања ученика млађег школског узраста. Пожега: Епоха.

Томић, З. (2003). Комуникологија. Београд: Чигоја штампа.

Цветановић, З. (2009). „Говорни узори ученицима даровитим за вештину говорења“. У: Г. Гојков (ур.), Даровити и друштвена елита (стр. 122–135). Вршац: Висока школа струковних студија за образовање васпитача.

Bakota, L. (2010). „Komunikacijski model govornih vježbi i nastava jezičnoga izražavanja“. Hrvatski, VIII(1), 9–43.

Bruner, Ј. (2000). Kultura obrazovanja. Zagreb: Educa.

Buljubašić Kuzmanović, V. (2012). Škola kao zajednica odrastanja. Pedagogijska istraživanja. 9 (1–2), 43–57.

Buck, G. (2001). Assessing Listening. Cambridge: CUP.

Crystal, D. (1995). The Cambridge Encyclopedia of the English Language. Cambridge: CUP.

Gordon, T. (1996). Škola roditeljske djelotvornosti. Zagreb: Poduzetništvo Jakić.

Josifović Elezović, S. (2011). „Preduslovi usavršavanja i vrednovanja veštine slušanja u nastavi stranog jezika“. Kultura polisa, VIII (16), 175–190.

Lawson, T.R., Walsh, D. (2007). The Effects of Observational Training on the Acquisition of Reinforcement for Listening. Journal of Early and Intensive Behavioral Intervention, 4 (2), 430–452.

Markić, I. (2014). „Didaktička kultura škole i razvoj suradničkih kompetencija učenika u nastavnom procesu“. Školski vjesnik, 64 (4), 627–652.

McNaughton, D., Hamlin, D., McCarthy, J., Head-Reeves D., Schreiner, M. (2007). Learning to Listen: Teaching an Active Listening Strategy to Preservice Education Professionals. Topics in Early Childhood Special Education, 27(4), 223–231.

Müller, E. (1972). The maintenance of verbal exchanges between young children. Child Development. 43(3), 930–938.

Nunan, D. (1991). Language Teaching Methodology: A textbook for Teachers. Hemel Hampstead: Prentice Hall International.

Nunan, D. (1999). Second Language Teaching & Learning. Boston: University of Hong Kong, Heinle & Heinle Publishers.

OECD (2012). Starting Strong III: A Quality Toolbox for Early Childhood Education and Care. OECD Publications.

Pavličević-Franić, D. (2005). Komunikacijom do gramatike. Razvoj komunikacijske kompetencije u ranom razdoblju usvajanja jezika. Zagreb: Alfa.

Pećnik, N. i Starc, B. (2010). Roditeljstvo u najboljem interesu djeteta i podrška roditeljima najmlađe djece. Zagreb: UNICEF.

Poole, K. (2005). How Empathy Develops: „Why is She Crying?“. Scholastic Early Childhood Today, 20(1): 21–22.

Rost, M. (1990). Listening in language learning. London: Longman.

Shatz, M., Gelman, R. (1973). The Development of Communication skills: Modifications in the Speech of Young Children as a Function of the Listener. Monographs of the Society for Research in Child Development, 38(1), 1–38.

Schulz von Thun, F. (2001). Kako međusobno razgovaramo 1 – smetnje i razjašnjenja. Zagreb: Erudita.

Tyner, A. (2009). Listening as an Effective Tool for Client Representation. Conflict Management, 13(2), 167–173.

Hoppe, M. (2007). Lending an Ear: Why Leaders Must Learn to Listen Actively. Leadership in Action, 27(4), 11–14.

Vizek Vidović, V., Rijavec, M., Vlahović-Štetić, V., Miljković, D. (2003). Psihologija obrazovanja. Zagreb: IEP-VERN.

Vodopija, Š. (2007). Umijeće slušanja. Priručnik i savjetnik za uspješnu komunikaciju. Zadar: Naklada d.o.o.

Vrhovac, Y. (2001). Govorna komunikacija i interakcija na satu stranog jezika. Zagreb: Ljevak d.o.o.

Ward, N., Escalante, R., Bayyari, Y. i Solorio, T. (2007). Learning to Show You’re Listening. Computer Assisted Language Learning, 20(4), 385–407.

Objavljeno
2016/12/21
Rubrika
Оригинални научни чланак