Национално васпитање на основама српске уметничке музике у основној школи
Sažetak
Предмет рада је национално васпитање у основној школи на основама српске уметничке музике. На теоријском плану задатак рада је да се сагледа стваралаштво најзначајнијих српских композитора са којима је неопходно упознати ученике основне школе. У раду су изложени резултати истраживања које је за циљ имало да се утврди у којој мери ученици 8. разреда са територије Косова и Метохије и централне Србије познају српску уметничку музику, односно, колико су упознати са стваралаштвом најзначајнијих српских композитора. Резултати истраживања указују да ученици након завршене основне школе не познају довољно националну уметничку музику. У настави музичке културе, национална уметничка музика је садржај који, поред традиционалних, духовних и патриотских песама, снажно доприноси националном васпитању. Садржаји националног карактера данас имају посебан педагошки и друштвени смисао и значај на Косову и Метохији, где је, због специфичних услова живота српског народа на овој територији, неопходно посветити им више пажње у васпитно-образовном раду. Упознавање ученика основне школе са уметничким стваралаштвом националних композитора допринеће развијању патриотизма, јачању националног поноса и осећаја припадности свом народу. У раду су наведена неправедно запостављена дела националне уметничке музике, која због својих високих естетских и етичких вредности треба да буду уврштена у наставне програме музичке културе. У истраживању су примењене дескриптивна метода и метода теоријске анализе.
Reference
Анђелковић, П. (2014). Пасионирани патриотизам или ЕУ ропство. Косовска Митровица: Филозофски факултет Универзитета у Приштини − Косовска Митровица.
Базић, J. (2012). Друштвени аспекти образовања. Прилози за социологију образовања. Београд: Институт за политичке студије.
Ђурић Клајн, С. (1956). Музика и музичари, Београд: Просвета.
Ђурић Клајн, С. (1971). Историјски развој музичке културе у Србији. Београд: Pro musica.
Ђурић, О. (2010). Водич кроз историју музике. Београд: Доминанта.
Жебељан, И. (2009). Висока уметност као особеност српског идентитета. Изазови европских интеграција, Часопис за право и економију европских интеграција. Београд: Службени гласник из подршку gtz, 7‒17.
Илић, М. (2010). Национално и интеркултурално васпитање у вријеме глобализације. У: Д. Денић (ур.), Могућности националног васпитања у време глобализације: тематски зборник (99‒107). Врање: Учитељски факултет у Врању.
Јовановић, Б. (2005). Школа и васпитање. Београд: Едука.
Маринковић, С. (2007). Историја српске музике. У: Н. Јовановић (ур.), Музика у XIX веку и првој половини XX века (71‒106). Београд: Завод за уџбенике.
Ракић, В. (1981). Др Вићентије Ракић (1881–1969), Личност, рад педагошке идеје. Владета Тешић (ур.). Београд: Савез педагошких друштава Србије.
Росић, Т. (ур.) (2004). Речник филозофских појмова. Београд: БИГЗ.
Станковић, К. (2004). Сабрана дела, Клавирска музика, књ. 1. У: Д. Петровић и М. Кокановић (прир.). Београд: Музиколошки институт Српске академије наука и уметности.
Станковић, К. (2007). Сабрана дела, Песме за глас и клавир, мушки и мешовити хор, књ. 2. У: Д. Петровић и М. Кокановић (прир.). Београд: Музиколошки институт Српске академије наука и уметности.
Шуваковић, У. (2010). Национално васпитање – пут усвајања и глобалних и националних вредности. У: Д. Денић (ур.), Могућности националног васпитања у време глобализације: тематски зборник. (130‒144). Врање: Учитељски факултет у Врању.
Правилник 2004. Правилник о Наставном плану и програму за први и други разред основног образовања и васпитања. Просветни гласник бр. 10, Београд.
Правилник 2005. Правилник о Наставном плану за први, други, трећи и четврти разред основног образовања и васпитања и наставном програму за трећи разред основног образовања и васпитања. Просветни гласник бр. 1, Београд.
Правилник 2006. Правилник о изменама правилника о Наставном плану и програму основног образовања и васпитања. Просветни гласник бр. 9, Београд.
Правилник 2007. Правилник о Наставном плану и програму за други циклус основног образовања и васпитања и наставном програму за пети разред основног образовања и васпитања. Просветни гласник бр. 6, Београд.
Правилник 2008. Правилник о наставном програму за шести разред основног образовања и васпитања. Просветни гласник бр. 5, Београд.
Detalji u vezi sa uređivačkom politikom, uključujući i autorska prava, dostupni su na sajtu SCIndeks.
http://scindeks.ceon.rs/journalDetails.aspx?issn=0354-3293