National Education on the Basis of Serbian Art Music in Primary School

  • Biljana M. Pavlović University of Priština with temporary Head-office in Kosovska Mitrovica, Teacher’s Training Faculty
  • Dragana J. Cicović Sarajlić University of Priština with temporary Head-office in Kosovska Mitrovica, Faculty of Arts
Keywords: national education, teaching, elementary school, Serbian national art music,

Abstract


The paper deals with national education in primary schools on the basis of Serbian art music. On the theoretical level, the task of this paper is to examine the works of the most prominant Serbian composers which should be introduced to elementary school students. The paper presents the results of the research whose aim was to determine to what extent the 8th grade students from the territory of Kosovo and central Serbia know about Serbian art music and how many are familiar with the works of the most prominent Serbian composers. The survey results indicate that students do not know enough about the national art music after finishing primary school. One of the reasons is the insufficient representation of the local authors’ compositions for listening in class. The task of primary school classes is to, in accordance with the national educational policy, strengthen the national spirit among young people and to encourage responsible behavior towards their own national values: language, religion, art, customs, traditions. It was concluded that the selection of content that enables the realization of the tasks of national education must be approached conscientiously and responsibly across all subjects in elementary education. In teaching of music culture, national art music is a subject that, in addition to the traditional, spiritual, and patriotic songs, contributes greatly to the national upbringing. Features of national character today have special educational and social meaning and significance in Kosovo and Metohija, where, due to the specific conditions of life of the Serbian people on this territory, it is necessary to devote more attention to them in the educational work. Introduction of creative works of national composers to elementary school students will contribute to the strengthening of national pride and sense of belonging to their people. The paper cited works of national art music that are unjustly neglected, and which because of their high aesthetic and ethical values ​​should be included in the curricula of music culture. The study applied a descriptive method and the method of theoretical analysis.

References

Анђелковић, П. (2014). Пасионирани патриотизам или ЕУ ропство. Косовска Митровица: Филозофски факултет Универзитета у Приштини − Косовска Митровица.

Базић, J. (2012). Друштвени аспекти образовања. Прилози за социологију образовања. Београд: Институт за политичке студије.

Ђурић Клајн, С. (1956). Музика и музичари, Београд: Просвета.

Ђурић Клајн, С. (1971). Историјски развој музичке културе у Србији. Београд: Pro musica.

Ђурић, О. (2010). Водич кроз историју музике. Београд: Доминанта.

Жебељан, И. (2009). Висока уметност као особеност српског идентитета. Изазови европских интеграција, Часопис за право и економију европских интеграција. Београд: Службени гласник из подршку gtz, 7‒17.

Илић, М. (2010). Национално и интеркултурално васпитање у вријеме глобализације. У: Д. Денић (ур.), Могућности националног васпитања у време глобализације: тематски зборник (99‒107). Врање: Учитељски факултет у Врању.

Јовановић, Б. (2005). Школа и васпитање. Београд: Едука.

Маринковић, С. (2007). Историја српске музике. У: Н. Јовановић (ур.), Музика у XIX веку и првој половини XX века (71‒106). Београд: Завод за уџбенике.

Ракић, В. (1981). Др Вићентије Ракић (1881–1969), Личност, рад педагошке идеје. Владета Тешић (ур.). Београд: Савез педагошких друштава Србије.

Росић, Т. (ур.) (2004). Речник филозофских појмова. Београд: БИГЗ.

Станковић, К. (2004). Сабрана дела, Клавирска музика, књ. 1. У: Д. Петровић и М. Кокановић (прир.). Београд: Музиколошки институт Српске академије наука и уметности.

Станковић, К. (2007). Сабрана дела, Песме за глас и клавир, мушки и мешовити хор, књ. 2. У: Д. Петровић и М. Кокановић (прир.). Београд: Музиколошки институт Српске академије наука и уметности.

Шуваковић, У. (2010). Национално васпитање – пут усвајања и глобалних и националних вредности. У: Д. Денић (ур.), Могућности националног васпитања у време глобализације: тематски зборник. (130‒144). Врање: Учитељски факултет у Врању.

Правилник 2004. Правилник о Наставном плану и програму за први и други разред основног образовања и васпитања. Просветни гласник бр. 10, Београд.

Правилник 2005. Правилник о Наставном плану за први, други, трећи и четврти разред основног образовања и васпитања и наставном програму за трећи разред основног образовања и васпитања. Просветни гласник бр. 1, Београд.

Правилник 2006. Правилник о изменама правилника о Наставном плану и програму основног образовања и васпитања. Просветни гласник бр. 9, Београд.

Правилник 2007. Правилник о Наставном плану и програму за други циклус основног образовања и васпитања и наставном програму за пети разред основног образовања и васпитања. Просветни гласник бр. 6, Београд.

Правилник 2008. Правилник о наставном програму за шести разред основног образовања и васпитања. Просветни гласник бр. 5, Београд.

Published
2017/12/27
Section
Original Scientific Paper