Професионални стрес и особине личности као фактор превладавања стреса просветних радника
Sažetak
У условима савремене тржишне економије просветни радници доживљавају пролонгирани стрес и професионално сагоревање. Општи фактори професионалног стреса делују у свим културама и одређени су општим положајем образовања, посебни фактори проистичу из одређеног социјалног окружења, ужестручног и професионалног статуса наставника и његових компетенција. Неке од значајнијих карактеристика личности које су проучаване као специфични фактори професионалног стреса су димензије личности у оквиру петофакторског модела, самоефикасност, самостишавање, задовољство позивом, стилови превладавања стреса, ниво изгарања на послу. Истраживања указују да виши нивои неуротицизма, агресивности, самостишавања и више вредности оптимизма, емоционалне компетентности, самоефикасности, животног задовољства, стилови превладавања стреса, као и ниво образовања на ком наставници раде, имају утицаја на доживљај професионалног стреса и сагоревање на послу. Чини се да је најкорисније, у овом актуелном друштвеном тренутку, сагледавати индивидуалну личност наставника са аспекта позитивне психологије и развијати индивидуалне ресурсе наставника за превладавање професионалног стреса.
Reference
Алинчић Зорић, М. (2014). Еудамонистички приступ благостању: разлике између друштава. Необјављена докторска дисертација. Универзитет у Новом Саду, Филозофски факултет.
Арсеновић-Павловић, М., Радовановић, В. и Јолић, З. (2006). Ставови и мишљења наставника разредне наставе према инклузији и променама у школи. У: Кузмановић, Б. и Крњајић, З. (ур). Емпиријска истраживања у психологији 2006. Зборник радова. Београд: Институт за психологију. 55–63.
Бјекић, Д., и Златић, Л. (2008). Професионални стрес и остваривање професионалних улога наставника. У Стојиљковић, С., Нешић, В., Марковић, З. (ур): Личност, професија и образовање, Зборник радова. Ниш: Филозофски факултет. 153–172.
Богуновић, Б. и Станковић, И. (2008). „Скривено сиромаштво“ наставника: статус, последице и стратегије превазилажења. Београд: Зборник Института за педагошка истраживања, 40/2, 403–422.
Bolger, N. (1990). Coping and Personality Process: A Prospective Study. Journal of Personality and Social Psychology. Vol. 51. No. 3. 525–537.
Brkić, I., i Rijavec, M. (2011). Izvori stresa, suočavanje sa stresom i životno zadovoljstvo učitelja razredne i predmetne nastave. Napredak. 152 (2). 211–225.
Vrućinić, Ž. (2014). Povezanost karakteristika ličnosti sa ispolјavanjem stresa i načinom njegovog prevladavanja. Banja Luka: Evropski defendologija centar za naučna, politička, bezbjednosna, sociološka i kriminološka istraživanja.
Генц, А., Пекић, Ј., Матановић, Ј. (2013). Механизми суочавања са стресом, оптимизам и генерална самоефикасност као предиктори психофизичког здравља. Примењена психологија. 6 (2), 155–174.
Грујић, Љ. (2014). Наставников стрес и могућности превазилажења. Хуманситички идеали образовања, васпитања и психологије. НИСУН 4. Ниш: Филозофски факултет у Нишу. 287–293.
Зотовић, М. (2004). Превладавање стреса: концептуална и теријска питања са становишта транакционистичке теорије. Психологија. 37 (1). 5–32.
Živčić-Bećirević, I. i Smovjer-Adžić, S. (2005). Izvori stresa na poslu odgajatelјa u dječjim vrtićima. Psihologijske teme. Vol.14/05. 3–13.
Jack, D.C., Dill, D. (1992). The Silencing The Self Scale; Shemas of Intimacy Associated With Depression in Women. Psychology of Women Quarterly. 16/92. 97–106.
Koludrović, M., Jukić, T. i Reić-Ercegovac, I. (2009). Sagorijevanje na poslu kod učitelja razredne i predmetne nastave, te srednješkolskih nastavnika. Život i škola. Br. 22 (2/2009). God. 55. 235–249.
Крнета, Д., Ћејвановић, М. и Шевић, А. (2015). Извори стреса код наставника. Учење и настава. Год.1. бр.4. 629–650.
Крњајић, С. (2003). Наставник под стресом. Београд: Институт за педагошка истраживања. Вол. 53. 222–244.
Kyriacou, C. (2001). Temeljna nastava umjeća. Zagreb: Educa.
Kyriacou, C. and Sutcliffe, J. (1978). Teachers stress: prevalence, sources and symptoms. British Journal of Educational Psychology. Vol.48. No. 2. 159–167.
Lazarus, R.S., Folkman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. New York, Springer.
Lazarus, R.S., Folkman, S. (2004). Stres, procena i suočavanje. Jatrebarsko: Naklada Slap.
Маринковић, Д. (2011). Концепција активног учења као основа за формирање нових наставничких компетенција. Педагогија. Бр. LXVI/2. 204–214.
Matešić, K. (2003). Stres – istraživački pristupi i teorije. Zbornik učiteljske akademije u Zagrebu. 5 (2). 145–160.
Moravek, D. (2007). Rizici stresa na radnom mjestu – pristup i prevencija. www.moravek.net
Национални просветни савет Републике Србије. (2011). Стандарди компетенција за професију наставника и њиховог професионалног развоја. Службени гласник Р Србије, 5/2011.
Pavlović, Z. i Sindik, S. (2014). Situacijsko suočavanje sa stresom kod odgajatelјa. Sigurnost. 56 (3). 187–201.
Смедеревац, С., Митровић, Д. и Чоловић, П. (2010). Великих пет плус два – примена и интерепретација. Београд: Центар за примењену психологију.
Станковић-Ђорђевић, М. и Недељковић, Ј. (2016). Самоефикасност, самостишавање и превладавање стреса код просветних радника града Пирота. Зборник радова Филозофског факултета. Косовска Митровица: Универзитет у Приштини, Филозофски факултет. Бр. XLVI (2). 21–43.
Стојиљковић, С. и Досковић, М. (2013). Особине личности и професионални стрес наставника. Међународни скуп Наука и глобализација. Пале: Универзитет у Источном Сарајеву, Филозофски факултет. 1161–1179.
Suzić, N. (2005). Pedagogija za 21. vijek. Banja Luka: TT Press.
Sučević, V., Cvjetićanin, S. i Sakač, M. (2011). Obrazovanje nastavnika i učitelja u europskom konceptu kvalitete obrazovanja zasnovanom na kompetencijama. Život i škola. Br. 25 (1/2011). God. 57. 11–23.
Hudek-Knežević, J., i Kardum, I. (2005). Stres i tjelesno zdravlje. Jastrebarsko: Naklada Slap.
Чабаркапа, М. (2009). Синдром изгарања на послу код наставника. Настава и васпитање. Вол. 58. Бр.2. 268–286.
Detalji u vezi sa uređivačkom politikom, uključujući i autorska prava, dostupni su na sajtu SCIndeks.
http://scindeks.ceon.rs/journalDetails.aspx?issn=0354-3293