Интелектуално васпитање у савременој школи

  • Radivoje N. Kulić Univerzitet u Prištini s privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Učiteljski fakultet u Prizrenu - Leposavić
  • Vesna Lj. Minić Univerzitet u Prištini s privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Učiteljski fakultet u Prizrenu - Leposavić
  • Igor R. Đurić Univerzitet u Prištini s privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Filozofski fakultet, Katedra za pedagogiju
Ključne reči: intellectual education||, ||интелектуално васпитање, cognitive and intellectual development||, ||развој сазнајне сфере и интелекта, intellectual education goals||, ||задаци садржаја интелектуалног васпитања,

Sažetak


Педагошко-психолошки извори одавно се и са разлогом продубљено баве садржајима интелектуалног васпитања и њиховим местом и улогом у концепцији свеукупног обликовања личности. Притом, сасвим је извесно да најпознатије когнитивне теорије (Пијаже, Брунер и Виготски) и наглашен значај и вредност хуманизације васпитања битно утичу на структуру задатака садржаја интелектуалног васпитања у савременој школи. У том контексту, структура задатака садржаја интелектуалног васпитања подразумева колико стицање знања, вештина и навика толико и више обогаћивање индивидуалног умног искуства деце, као квалитетне психолошке основе интелектуалног развоја личности.

Reference

Антонијевић, Р. (2013). Општа педагогија. Београд: Институт за педагогију и андрагогију.

Bruner, J. (1961). The Process of Education. Cambridge: Harvard University Press.

Bruner, J. (1964). The Course of Cognitive Growth. American Psychologist, 19. p. 1–15.

Bruner, J. (1966). Studies in Cognitive Growth. New York: John Wiley and Sons.

Брунер, Џ. (1977). Психология познания. М.: Прогрес.

Буряк, В. (2007). Активность и самостоятельность учащихся в познавательной деятельности. Педагогика, 8, стр. 71–78.

Бондаревская, Е. (1997). Гуманистическая парадигма личностно-ориентированного образования. Педагогика, 4, стр. 70–81.

Виготски, Л. (1977). Мишљење и говор. Београд: Нолит.

Goleman, D. (1997). Emocionalna inteligencija. Beograd: Geopolitika.

Dejnozka, E., Kapel, D. (1982). American Educators Encyclopedia. Westport: Greenwood Press.

Ђорђевић, Ј. (1983). Интелектуално васпитање. Београд: Просветни преглед.

Ефремов О. Ю. (2010). Педагогика. Санкт Петербург: Питер.

Зимняя, И. А. (2005). Педагогическая психология. Москва: Логос.

Јакунин, В. А. (1998). Педагогическая психология. Санкт-Петербург: Полиус.

Кулагина, И. (2011). Педагогическая психология. Москва: Академический проект.

Кулић, Р. (2011). Компаративна педагогија: теорија, системи и реформе. Београд: Свет књиге, Филозофски факултет.

Кулић, Р. (2016). Знање као социјално-економска категорија. Зборник радова Филозофског факултета у Приштини, 46 (1), стр. 235–258.

Крайг, Г. (2002). Психология развития. Санкт Петербург: Питер.

Лихачев, Б. Т. (2000). Педагогика. Москва: Юрайт.

Малькова, З. (2000). США: поиски решения стратегической задачи школы. Педагогика, 1, стр. 82–92.

Pijaže, Ž. (1968). Psihologija inteligencije. Beograd: Nolit.

Педагошка енциклопедија, 1 и 2 (1989). Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Петровский, A., Ярошевский, M. (1998). Краткий психологический словарь. Ростов н/Д: Феникс.

Российская педагогическая энциклопедия, 1/1993 и 2/1999. Москва.

Столяренко, Л. Д. (2004). Педагогическая психология. Ростов н/Д: Феникс.

Стернберг, Р. (2002). Практический интеллект. Санкт Петербург: Питер.

Sternberg, R. (2013). What is Cognitive Education? Journal of Cognitive Education and Psychology, 12 (1), p. 45–58.

Степанова, E. (2000). Психология взроластих. Санкт Петербург: Алетейя,

Сидоров, А., Прохорова, М., Синюхин, Б. (2000). Педагогика. Москва: Терра-Спорт.

Талызина, Н. Ф. (2003). Педагогическая психология. Москва: Академия.

Трнавац, Н., Ђорђевић, Ј. (2013). Педагогија. Београд: Научна књига.

Takaya, K. (2008). Jerome Bruner’s Theory of Education: From Early Bruner to Later Bruner. Interchange, 39 (1), p. 1–19.

Холодная, M. A. (2002). Психология интеллекта. Санкт Петербург: Питер.

Woolfolk, A. (2004). Educational Psychology (9th ed.). Boston: Pearson/Alyn and Bacon.

Щербаков, Р. (2014). От знаний личности – к ее мировоззрению. Педагогика, 4, стр. 3–12.

Champy, P., Etévé, Ch., Forquin, J. C., Robert, A. (2005). Dictionnaire encyclopédique de l’éducation et de la formation. Paris: RETZ.

Objavljeno
2018/07/09
Rubrika
Оригинални научни чланак