Ефекти рецепције књижевног текста у индивидуализованој и респонсибилној разредној настави
Sažetak
Рецепција књижевног текста у настави нови је методички појам, концепт или процес. Први пут је дефинисана и експлицирана у овом раду. Синтезом кључних поставки теорије рецепције, теорије иновативно-развијајуће наставе и налаза тангентних педагошко-психолошких и дидактичко-методичких истраживања развијене су трансферабилне теоријске основе рецепције књижевног текста у настави за млађи школски узраст ученика. Операционализацијом тих основа омогућено је њихово уграђивање у полазишта, структуре, обиљежја и микропланове рецепције књижевног текста у интерактивној настави различитих нивоа сложености (ИН РНС – као модалитету система индивидуализоване наставе) и у респонсибилној настави (РН).
Током тромјесечног експеримента ученици петог разреда основне школе реципирали су књижевноумјетнички текст у иновативно-развијајућим системима разредне наставе – у оптимално индивидуализованој настави (НРНС) и респонсибилној настави (РН). Постигли су у просјеку статистички значајно веће резултате на финалном него на иницијалном мјерењу у познавању књижевнотеоријских појмова, суђењу у социјалним ситуацијама и у идентификацији и вредновању основних типова карактера. Такви налази могу бити инвентивно кориштени у идућим истраживањима у унапређивању рада на књижевном тексту у наставној пракси.
Reference
Виготски, Л. (1977). Мишљење и говор. Београд: Нолит.
Вилотијевић, М. и Вилотијевић, Н. (2016a). Модели развијајуће наставе I. Београд: Учитељски факултет.
Вучковић, Д. (2006). Теорија рецепције у настави књижевности у млађим разредима основне школе. Никшић: Филозофски факултет.
Давыдов, В. (1995). О схватањима развијајуће наставе. У Зборнику Сазнање и настава. Београд: Институт за педагошка истраживања.
Дубљанин, С. (2010). Ученик у развијајућој настави. Београд: Настава и васпитање, 59 (4), 525–535.
Илић, М. (1984). Учење и настава различитих нивоа сложености. Сарајево–Београд: ЗУНС.
Илић, М. (1998). Настава различитих нивоа сложености. Београд: Учитељски факултет.
Илић, М. (1999). Интерактивна настава различитих нивоа сложености. У: Н. Сузић (ур.), Интерактивно учење (77–108). Бања Лука: Министарство просвјете.
Илић, М. (2002). Респонсибилна настава. Бања Лука: Филозофски факултет.
Илић, М. (2004). Традиционални и савремени модели наставног рада. У: Д. Бранковић и М. Шукало (ур.), Традиција и савременост (1053–1062). Бања Лука: Филозофски факултет.
Илић, М. и Јерковић, Љ. (2014). Рецепција квалитета универзитетске наставе. У: Д. Јоргић (ур.), Квалитет васпитно-образовног рада (223–239). Бања Лука: Друштво педагога Републике Српске.
Илић, М. (2015а). Дидактика и слобода учесника наставног процеса. У: В. Вујевић (ур.), Наука и слобода (645–667). Пале: Филозофски факултет.
Јаус, Х. Р. (1978). Естетика рецепције. Београд: Нолит.
Крстић, Д. (1988). Психолошки речник. Београд: ИРО „ВУК КАРАЏИЋ“.
Rečnik književnih termina (1985). Beograd: Nolit.
Repkin, V. V. (1997). Razvivajuščee obučenie i učebnaja dejatelnost. Riga: Pedagogičeskij centr Ëksperiment.
Степановна Сиденко, А. (2006). О иновационим и традиционалним моделима наставног процеса. Настава и васпитање, 55 (2), 109–121.
Стојановић, С. (2007). Образовно-васпитни ефекти респонсибилне и интерактивне разредне наставе (необјављена докторска дисертација). Филозофски факултет, Бања Лука.
Detalji u vezi sa uređivačkom politikom, uključujući i autorska prava, dostupni su na sajtu SCIndeks.
http://scindeks.ceon.rs/journalDetails.aspx?issn=0354-3293