Effect of Literary Text Reception in Individualized and Responsible Classroom Teaching
Abstract
Reception of literary text in teaching is a new methodical concept that was defined and explicated in this paper for the first time. Transferable theoretical foundations of literary text reception in teaching for younger school age students were developed through synthesis of key assumptions of the reception theory, the theory of innovative-developmental teaching and findings of tangential pedagogical-psychological and didactic-methodical research. Operationalization of these foundations enabled their incorporation in the starting points, structures, characteristics and microteaching plans for literary text perception in interactive teaching with different levels of complexity (IN RNS – as a modality of individualized teaching system) in responsible teaching (RN). Through selection and interpretation of thematically relevant theoretical achievements, we have tried to establish new microteaching plans and exercises for reception of literary texts in innovative-developmental classroom teaching.
In a three-month long experiment, the students of fifth grade of primary school received artistic-literary text in the aforesaid innovative-developmental classroom teaching systems. On average, statistically significantly higher results were achieved on the final rather than on the initial measurement in knowledge of literary-theoretical concepts, judgement in social situations and in identification and evaluation of elementary types of personality.
References
Виготски, Л. (1977). Мишљење и говор. Београд: Нолит.
Вилотијевић, М. и Вилотијевић, Н. (2016a). Модели развијајуће наставе I. Београд: Учитељски факултет.
Вучковић, Д. (2006). Теорија рецепције у настави књижевности у млађим разредима основне школе. Никшић: Филозофски факултет.
Давыдов, В. (1995). О схватањима развијајуће наставе. У Зборнику Сазнање и настава. Београд: Институт за педагошка истраживања.
Дубљанин, С. (2010). Ученик у развијајућој настави. Београд: Настава и васпитање, 59 (4), 525–535.
Илић, М. (1984). Учење и настава различитих нивоа сложености. Сарајево–Београд: ЗУНС.
Илић, М. (1998). Настава различитих нивоа сложености. Београд: Учитељски факултет.
Илић, М. (1999). Интерактивна настава различитих нивоа сложености. У: Н. Сузић (ур.), Интерактивно учење (77–108). Бања Лука: Министарство просвјете.
Илић, М. (2002). Респонсибилна настава. Бања Лука: Филозофски факултет.
Илић, М. (2004). Традиционални и савремени модели наставног рада. У: Д. Бранковић и М. Шукало (ур.), Традиција и савременост (1053–1062). Бања Лука: Филозофски факултет.
Илић, М. и Јерковић, Љ. (2014). Рецепција квалитета универзитетске наставе. У: Д. Јоргић (ур.), Квалитет васпитно-образовног рада (223–239). Бања Лука: Друштво педагога Републике Српске.
Илић, М. (2015а). Дидактика и слобода учесника наставног процеса. У: В. Вујевић (ур.), Наука и слобода (645–667). Пале: Филозофски факултет.
Јаус, Х. Р. (1978). Естетика рецепције. Београд: Нолит.
Крстић, Д. (1988). Психолошки речник. Београд: ИРО „ВУК КАРАЏИЋ“.
Rečnik književnih termina (1985). Beograd: Nolit.
Repkin, V. V. (1997). Razvivajuščee obučenie i učebnaja dejatelnost. Riga: Pedagogičeskij centr Ëksperiment.
Степановна Сиденко, А. (2006). О иновационим и традиционалним моделима наставног процеса. Настава и васпитање, 55 (2), 109–121.
Стојановић, С. (2007). Образовно-васпитни ефекти респонсибилне и интерактивне разредне наставе (необјављена докторска дисертација). Филозофски факултет, Бања Лука.
The details about the publication policy, including copyright and licensing, are available at: