Партнерство породице и школе у условима транзиције

  • Daliborka Popović Visoka škola za vaspitače strukovnih studija, Aleksinac
  • Slađana Zuković Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet, Odsek za pedagogiju, Novi Sad
Ključne reči: adjustment to school||, ||школство, child in family||, ||породица, partnership||, ||партнерство, transition||, ||транзиција,

Sažetak


У раду се полази од становишта да је развој сваког појединца дубоко прожет директним или индиректним утицајима друштвених прилика. Притом се наглашава да карактеристике макросистемског окружења у значајној мери утичу на функционисање микросистемских окружења, пре свега када је реч о функционисању породице и школе као микросистемских окружења која су од кључног значаја за развој индивидуе. У том смислу, а имајући у виду промене и изазове које намеће транзиција, у раду се наглашава неопходност заједничког деловања породице и школе које би било засновано на принципу партнерског односа. Такође, у раду се разматрају актуелне тешкоће у функционисању система породица-школа настале у условима транзиције, као и могућности њиховог превазилажења како би се оствариле претпоставке за ефикасно партнерско деловање породице и школе. Посебно се истиче значај улоге школе у отварању простора за родитељско укључивање у школске активности које би могло допринети постављању темеља за суштинску сарадњу.

Reference

Аврамовић, З. (2007). Школска сарадња у условима кризе породице. У: (прир. Н. Половина и Б. Богуновић) Сарадња породице и школе (28-40). Београд: Институт за педагошка истраживања.

Christenson, S. L. (2004). The family-School Partnership: An Opportunity to Promote the Learning Competence of All Students. School Psyhology Review, 33(1), 83-104.

Cox, D. D. (2005). Evidence-based interventions using home-school collaboration. School Psyhology Quarterly, 20(4), 473-497.

Cunngiham, C., Davis, H. (1985). Working with parents-frameworks for collaboration. London. Open University.

Џиновић, В., Павловић, Ј., Милошевић, Н. (2007). Сарадња породице и школе као однос међузависности: Како родитељи конструишу проблеме У: (прир. Н. Половина и Б. Богуновић) Сарадња породице и школе (91-114). Београд: Институт за педагошка истраживања.

Epstein, J. L. (2001). School, family and community partnerships-preparing educators and improving schools. Colorado USA. Westview Press.

Henderson, A. & K. Mapp (2002). A new wave of evidence: the impact of school, family and community connections on student achievement. Austin:Southwest Educational Development Laboratories.

Качапор, С. и сар. (2002). Педагогија. Београд: Свет књиге.

Kosić, A. (2009). Roditelјi i nastavnici - partneri u unapređivanju odgojno-obrazovnog procesa, Život i škola, 22, 227-234.

Maleš, D. (1989). Roditelјi i škola suradnici u odgojnom procesu. U: (prir: M. Matijević) Osnovna škola na pragu 21. Stoleća (120-130). Zagreb: Institut za pedagoška istraživanja Filozofskog fakulteta.

Maleš, D. (1995). Od nijeme potpore do partnerstva između porodice i škole, Zagreb, Društvena istraživanja, 1(21), 75-88.

Милошевић Н. (2002). Утицај сарадње породице и школе на социјално понашање и школско постигнуће ученика, Зборник Института за педагошка истраживања, бр. 34, 193-212.

Pašalić - Kreso, A. (2004). Koordinate obiteljskog odgoja. Sarajevo: Jež.

Павлов, Т. (2007). Породица у расељењу и школа. У: (прир: Н. Половина, Б. Богуновић) Сарадња породице и школе (156-174). Београд: Институт за педагошка истраживања.

Павловић, Б., Станковић, Д. (2007). Формално и неформално партнерство родитеља и школе У: (прир: Н. Половина, Б. Богуновић) Сарадња породице и школе (76-91). Београд. Институт за педагошка истраживања.

Половина, Н., Ј. Станишић, Ј.(2007). A study on family-school cooperation based on an analysis of school documentation, Зборник института за педагошка истраживања, бр.1, 115-133.

Половина, Н. (2008). Доприноси школе грађењу партнерства са родитељима. Зборник института за педагошка истраживања, бр.1, 152-171.

Половина, Н. (2011). Породица у системском окружењу. Београд: Институт за педагошка истраживања.

Поповић, Д. (2011). Међузависност деловања породице и школе у превенцији насиља међу децом, Настава и васпитање, бр. 1, 116-130.

Правилник о педагошкој норми свих облика образовно-васпитног рада наставника и стручних сарадника у средњој школи (2000). Службени гласник РС - Просветни гласник, бр. 2.

Tomić-Latinac, M., Nikčević-Milković, A. (2009). Procjena učinkovitosti UNICEF-ovog programa prevencije vršnjačkog nasilja i zlostavljanja. Ljetopis socijalnog rada, 16 (3), 635-657.

Закон о основама система образовања и васпитања (2009). Сужбени гласник РС, бр. 72.

Зуковић, С. (2012). Породица као систем - функционалност и ресурси оснаживања. Нови Сад: Педагошко друштво Војводине.

Зуковић, С. (2012а). Однос између породице и школе: од сарадње ка партнерству. У: О. Гајић (ур.) Квалитет образовног система Србије у европској перспективи, Зборник радова/књига 2, (219-230). Нови Сад: Универзитет у Новом Саду, Филозофски факултет.

Objavljeno
2014/06/05
Rubrika
Прегледни чланак