FAMILY-SCHOOL PARTNERSHIP IN TRANSITION
Abstract
The paper the starting point is that it is development of each individual deeply imbued direct and indirect effects social opportunities. In doing so, it emphasizes the characteristics of makrosystemic the environment significantly affect the functioning of mikrosystemic the environment, particularly when it comes to the functioning of the family and the school as of mikrosystemic environments which are crucial for the development of the individual. In this sense, and bearing in mind the changes and challenges posed by the transition, the paper emphasizes the need for of common action families and schools would be based on the principle of partnership. Аlso the paper discusses current difficulties in the functioning of systems family-school incurred in transition conditions as well as possibilities their overcoming so as to achieve the preconditions for effective partnership influence of the family and the school. Especially emphasizes the importance of role of school in opening space for the parental inclusion of in school activities that could contribute to laying the foundations for substantial cooperation.
References
Аврамовић, З. (2007). Школска сарадња у условима кризе породице. У: (прир. Н. Половина и Б. Богуновић) Сарадња породице и школе (28-40). Београд: Институт за педагошка истраживања.
Christenson, S. L. (2004). The family-School Partnership: An Opportunity to Promote the Learning Competence of All Students. School Psyhology Review, 33(1), 83-104.
Cox, D. D. (2005). Evidence-based interventions using home-school collaboration. School Psyhology Quarterly, 20(4), 473-497.
Cunngiham, C., Davis, H. (1985). Working with parents-frameworks for collaboration. London. Open University.
Џиновић, В., Павловић, Ј., Милошевић, Н. (2007). Сарадња породице и школе као однос међузависности: Како родитељи конструишу проблеме У: (прир. Н. Половина и Б. Богуновић) Сарадња породице и школе (91-114). Београд: Институт за педагошка истраживања.
Epstein, J. L. (2001). School, family and community partnerships-preparing educators and improving schools. Colorado USA. Westview Press.
Henderson, A. & K. Mapp (2002). A new wave of evidence: the impact of school, family and community connections on student achievement. Austin:Southwest Educational Development Laboratories.
Качапор, С. и сар. (2002). Педагогија. Београд: Свет књиге.
Kosić, A. (2009). Roditelјi i nastavnici - partneri u unapređivanju odgojno-obrazovnog procesa, Život i škola, 22, 227-234.
Maleš, D. (1989). Roditelјi i škola suradnici u odgojnom procesu. U: (prir: M. Matijević) Osnovna škola na pragu 21. Stoleća (120-130). Zagreb: Institut za pedagoška istraživanja Filozofskog fakulteta.
Maleš, D. (1995). Od nijeme potpore do partnerstva između porodice i škole, Zagreb, Društvena istraživanja, 1(21), 75-88.
Милошевић Н. (2002). Утицај сарадње породице и школе на социјално понашање и школско постигнуће ученика, Зборник Института за педагошка истраживања, бр. 34, 193-212.
Pašalić - Kreso, A. (2004). Koordinate obiteljskog odgoja. Sarajevo: Jež.
Павлов, Т. (2007). Породица у расељењу и школа. У: (прир: Н. Половина, Б. Богуновић) Сарадња породице и школе (156-174). Београд: Институт за педагошка истраживања.
Павловић, Б., Станковић, Д. (2007). Формално и неформално партнерство родитеља и школе У: (прир: Н. Половина, Б. Богуновић) Сарадња породице и школе (76-91). Београд. Институт за педагошка истраживања.
Половина, Н., Ј. Станишић, Ј.(2007). A study on family-school cooperation based on an analysis of school documentation, Зборник института за педагошка истраживања, бр.1, 115-133.
Половина, Н. (2008). Доприноси школе грађењу партнерства са родитељима. Зборник института за педагошка истраживања, бр.1, 152-171.
Половина, Н. (2011). Породица у системском окружењу. Београд: Институт за педагошка истраживања.
Поповић, Д. (2011). Међузависност деловања породице и школе у превенцији насиља међу децом, Настава и васпитање, бр. 1, 116-130.
Правилник о педагошкој норми свих облика образовно-васпитног рада наставника и стручних сарадника у средњој школи (2000). Службени гласник РС - Просветни гласник, бр. 2.
Tomić-Latinac, M., Nikčević-Milković, A. (2009). Procjena učinkovitosti UNICEF-ovog programa prevencije vršnjačkog nasilja i zlostavljanja. Ljetopis socijalnog rada, 16 (3), 635-657.
Закон о основама система образовања и васпитања (2009). Сужбени гласник РС, бр. 72.
Зуковић, С. (2012). Породица као систем - функционалност и ресурси оснаживања. Нови Сад: Педагошко друштво Војводине.
Зуковић, С. (2012а). Однос између породице и школе: од сарадње ка партнерству. У: О. Гајић (ур.) Квалитет образовног система Србије у европској перспективи, Зборник радова/књига 2, (219-230). Нови Сад: Универзитет у Новом Саду, Филозофски факултет.
The details about the publication policy, including copyright and licensing, are available at: