Стручно усавршавање професора – ставови професора пословног енглеског језика у средњим стручним школама у Србији

  • Mirna M. Vidaković Univerzitet u Novom Sadu, Ekonomski fakultet u Subotici
Ključne reči: Business English teacher||, ||професор пословног енглеског језика, Business English||, ||пословни енглески језик, professional development||, ||стручно усавршавање,

Sažetak


Рад се бави стручним усавршавањем професора који пословни енглески језик предају у средњим школама у Србији. Циљ је сагледавање њихових ставова, искустава и потреба у погледу стручног усавршавања, како би се добиле смернице за унапређење ове области. Истраживање је обухватило 29 испитаника, а као истраживачки инструмент коришћен је анкетни упитник. Подаци су анализирани методама дескриптивне статистике и анализе садржаја. Резултати су показали да потребе професора нису довољно препознате, али да су они сами свесни важности професионалног развоја за педагошку праксу. Испитаници су указали на значај припреме професора за рад у области пословног енглеског језика, као и на неопходност пружања континуиране педагошке подршке у погледу јачања општих и стручних наставничких компетенција, при чему је од великог значаја компетентност водитеља програма усавршавања. Наглашена је и потреба за осавремењивањем и већом доступношћу програма, чему може да допринесе већа заступљеност виртуелних облика усавршавања, као и утврђивање места и времена активности усавршавања у складу са потребама и могућностима професора.

Biografija autora

Mirna M. Vidaković, Univerzitet u Novom Sadu, Ekonomski fakultet u Subotici
Republika Srbija

Reference

Anđelković, A. (2012). Profesionalni razvoj nastavnika i njihov vaspitni koncept u svetlu teorija vaspitanja i obrazovanja (neobjavljena doktorska disertacija). Filozofski fakultet, Novi Sad.

Barton, D., Burkart, J., Sever, C. (2010). The Business English Teacher. Peaslake: Delta Publishing.

Beara, M. i Okanović, P. (2010). Spremnost na profesionalni razvoj nastavnika: Kako je izmeriti? Andragoške studije, 1, 47‒60. Preuzeto sa http://www.as.edu.rs/search?n=2010-1&l=sr.

Bjekić, D., i Zlatić, L. (2006). Komunikaciona kompetencija nastavnika tehnike. U: D.

Golubović (ur.), Zbornik radova naučno-stručnog skupa Tehničko obrazovanje u Srbiji – TOS 06 (471‒478). Čačak: Tehnički fakultet.

Vidaković, M. (2016). Nov model stručnog usavršavanja profesora poslovnog engleskog jezika u Srbiji: teorijski, metodološki i praktični aspekti (neobjavljena doktorska disertacija). Filozofski fakultet, Novi Sad.

Gabršček, S. i Roeders, P. (2013). Poboljšanje kvalitete sustava stručnog usavršavanja odgojno-obrazovnih radnika. Zagreb: Agencija za odgoj i obrazovanje. Preuzeto sa http://www.azoo.hr/images/pkssuor_dokumenti/130429_C1_Analiza_AZOO_INSETT_system_TNA_n_compl_HR.pdf.

Glušac, T. (2012). Report on the Survey of Professional Development for English Language Teachers in Serbia. Neobjavljen rukopis.

Glušac, T. (2016). Međusobno obučavanje kolega kao oblik stalnog stručnog usavršavanja profesora engleskog jezika: teorijski, metodološki i praktični aspekti (e-disertacija). Filozofski fakultet, Novi Sad. Preuzeto sa http://digitalna.ff.uns.ac.rs/sites/default/files/db/books/edis07_Glusac.pdf.

Gojkov, G. i Stojanović, A. (2015). Didaktičke kompetencije i Evropski kvalifikacioni okvir. Beograd: Srpska akademija obrazovanja.

Gonzales, J. M. & Wanegaar, R. (2008). Tuning Educational Structures in Europe. Universities’ Contribution to the Bologna Process. An Introduction. Bilbao: Publicaciones de la Universidad de Deusto.

Day, J. & Krzanowski, M. (2011). Teaching English for Specific Purposes: An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.

Donna, S. (2000). Teach Business English. Cambridge: Cambridge University Press.

Džinović, V. (2010). Principi podsticanja individualne promene u profesionalnom razvoju nastavnika. U: N. Polovina i J. Pavlović (prir.), Teorija i praksa profesionalnog razvoja nastavnika (147–170). Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.

Dudley-Evans, T. & St John, M. J. (1998). Developments in English for Specific Purposes. Cambridge: Cambridge University Press.

Ellis, M. & Johnson, Ch. (1994). Teaching Business English. Oxford: Oxford University Press.

Закон о основама система образовања и васпитања. Сл. гласник РС, бр. 88/2017, 27/2018 ‒ др. закони и 10/2019.

Закон о средњем образовању и васпитању. Сл. гласник РС, бр. 55/2013, 101/2017 и 27/2018.

Zindović-Vukadinović, G. (2010). Kritički osvrt na profesionalni razvoj nastavnika. U: N.

Polovina i J. Pavlović (prir.), Teorija i praksa profesionalnog razvoja nastavnika (85‒102). Beograd: Zavod za unapređenje obrazovanja i vaspitanja.

Каталог програма сталног стручног усавршавања наставника, васпитача и стручних сарадника за школску 2018/2019, 2019/2020. и 2020/2021 годину. Београд: Завод за унапређење образовања и васпитања. Преузето са https://zuov-katalog.rs/index.php?action=page/catalog/all&oblast=15.

Krželj, K. i Polovina, A. (2019). Značaj ključnih kompetencija iz perspektive nastavnika stranih jezika. Andragoške studije, 1, 111–134.

OECD. (2013). Teaching and learning international survey (TALIS). Retrieved from http://www.oecd.org/education/school/TALIS-2013-Teacher-questionnaire.pdf.

Pešikan, A., Antić, S., Marinković, S. (2010). Analiza koncepcije usavršavanja nastavnika u Srbiji: proklamovani i skriveni nivo. Preuzeto sa http://www.sanu.ac.rs/odbor-obrazovanje/Prilozi/PesikanEtAl.pdf.

Petrić, R. (2006). Rečnik reforme obrazovanja. Novi Sad: Platoneum ‒ Misao ‒ Pedagoški zavod Vojvodine.

Polovina, N. (2010). Supervizija i mentorstvo u obrazovanju: mogućnosti povezivanja teorije i prakse. U: N. Polovina i J. Pavlović (prir.), Teorija i praksa profesionalnog razvoja nastavnika (195‒219). Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.

Polovina, N. i Pavlović, J. (2010) Odnos teorije i prakse ‒ od neproduktivnog rascepa do obogaćujuće uzajamnosti. U: N. Polovina i J. Pavlović (prir.), Teorija i praksa profesionalnog razvoja nastavnika (105‒126). Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.

Правилник о наставном плану и програму средњег стручног образовања у подручју рада економија, право и администрација. Сл. гласник РС – Просветни гласник, бр. 10/2012 и 1/2013 – испр.

Правилник о наставном плану и програму средњег стручног образовања у подручју рада економија, право и администрација. Сл. гласник РС – Просветни гласник, бр. 6/2019.

Правилник о сталном стручном усавршавању и напредовању звања наставника, васпитача и стручних сарадника. Сл. гласник РС, бр. 85/2013.

Правилник о сталном стручном усавршавању и напредовању звања наставника, васпитача и стручних сарадника. Сл. гласник РС, бр. 81/2017 и 48/2018.

Правилник о стандардима компетенција за професију наставника и њиховог професионалног развоја (2011). Просветни гласник, Сл. гласник РС, бр. 5/2011.

Rangelov Jusović, R., Vizek Vidović, V. i Grahovac, M. (2013). Okvir nastavničkih kompetencija. Pristup ATEPIE. U: V. Vizek Vidović i Z. Velkovski (ur.), Nastavnička profesija za 21. vek (24–39). Beograd: Centar za obrazovne politike. Preuzeto sa http://www.cep.edu.rs/public/Nastavnicka_profesija_za_21_vek.pdf.

Richards, J. C. & Farell, Th. S. C. (2005). Professional Development for Language Teachers. Strategies for Teacher Learning. Cambridge: Cambridge University Press.

Selvi, K. (2010). Teachers’ competencies. Cultura. International Journal of Philosophy of Culture and Axiology, 7 (1), 167‒175.

Stanković, D. (2010). Mesto kompetencija u profesionalnom razvoju nastavnika. U: N. Polovina i J. Pavlović (prir.), Teorija i praksa profesionalnog razvoja nastavnika (63–84). Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.

Станковић, Д., Ђерић, И., Милин, В. (2013). Правци унапређивања стручног усавршавања наставника у Србији: перспектива наставника основних школа. Зборник Института за педагошка истраживања, 45 (1), 86–107. Преузето са http://www.doiserbia.nb.rs/img/doi/0579-6431/2013/0579-64311301086S.pdf.

Trivunović, B. (2018). Komunikacione kompetencije univerzitetskih nastavnika. Педагошка стварност, LXIII (2), 120–131.

Frendo, E. (2005). How to Teach Business English. Harlow: Pearson Education Limited.

Foord, D. (2009). The Developing Teacher. Peaslake: Delta Publishing.

Objavljeno
2019/12/25
Rubrika
Оригинални научни чланак