Доприноси проф. др Петра Костића развоју и унапређивању психолошких мерних инструмената у Републици Србији

  • Dušan Ranđelović Univerzitet u Prištini sa privrmenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Filozofski fakultet, Katedra za psihologiju
  • Senka Kostić Univerzitet u Prištini sa privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Filozofski fakultet, Katedra za psihologiju
Ključne reči: Проф. др Петар Костић, психометрија, БОЛ, ТПО, УТС

Sažetak


Основни циљ рада био је упознавање са доприносима који су професора др Петра Костића учинили важним именом психометрије као научне гране у области психолошких наука. Детаљно су описани, анализирани и критички преиспитани неки од мерних инструмената на којима је професор Костић радио – било у својству конструктора, ревизора или приређивача. У овом раду издвојена су три инструмента које смо сматрали за репрезенте за три доминантна домена испитивања психолошких својстава појединца: особина личности (Базични ослонци личности – БОЛ), професионалних опредељења (Тест професионалних опредељења – ТПО) и когнитивних способности (Универзални тест способности – УТС). Поред приказа и анализе поменутих инструмената у раду су наведени и примери публикованих емпиријских истраживања у којима су коришћени ти инструменти и тиме потврдили њихов научни допринос. Сви поменути инструменти показали су солидне психометријске карактеристике и имају широку примену у стручној пракси (у школама, клиникама, центрима за социјални рад, војсци итд.), али и научним истраживањима. На крају је дат критички осврт на комплетан допринос професора Костића развоју психометрије у Србији.

Reference

Бергер, Ј. и Костић, П. (2002). Базични ослонци личности и психолошки потпорни систем (Концепт, провера, упитник и мерење). Београд: Центар за примењену психологију.

Драгојевић, Н. и Милачић-Видојевић, И. (2011). Разлике у вулнерабилности мајки и очева деце с ометеношћу. Специјална едукација и рехабилитација, 10 (4), 573–593.

Костић, П. и Влајић, А. (2007). Тест професионалних опредељења (ТПО). Београд: Центар за примењену психологију Друштва психолога Србије.

Костић, П. и Дивац, М. (1999). Практикум Маховер теста-цртеж људске фигуре. Београд: Центар за примењену психологију.

Костић, П,. Ранђеловић, Д., Влајић, А. (2012). Психометријска стандардизација структуралног теста личности (СТЛ). У: С. Душанић (ур.), Психолошка истраживања учења и понашања, Зборник радова са научно-стручног скупа са међународним учешћем (201–225). Бања Лука – Лакташи: Филозофски факултет – Друштво психолога Републике Српске – Графомарк.

Костић, П. (1997). ПИЕ/ЈРС, Плучиков тест емоција, Југословенска ревизија и модификација. Београд: Центар за примењену психологију Друштва психолога Србије.

Костић, П. (2007). Психометрија: Конструкција мерних инструмената. Косовска Митровица: Филозофски факултет.

Костић, П., Влајић, А., Ранђеловић, Д. (2011). Приручник за тест професионалних опредељења ТПО-3. Београд: Центар за примењену психологију.

Марковић, О., Чизмић, С., Вукелић, М. (2014). Повезаност склоности ка ризику, професионалних преференција и приступа одабиру будуће професије. Психолошка истраживања, 17, 121–135.

Момировић К., Костић П., Хошек А. (2007). Танатос – Нагон смрти. Београд: Центар за примењену психологију Друштва психолога Србије.

Момировић, К., Хошек, А., Костић, П. (1996). Реконструкција, ревизија и стандардизација најновије верзије Ајзенковог упитника EPQ. У: П. Костић (ур.), Примена рачунара у психологији (159–168). Београд: Институт за криминолошка и социолошка истраживања.

Момировић, К., Хошек, А., Костић, П. (1998). КТГ-метријске карактеристике једног теста церебротоничности. Београд: Савез друштава психолога Србије − Центар за примењену психологију.

Пајевић, Д. (2006). Рецензија приручника за тест ТПО. Београд: Центар за примењену психологију.

Ранђеловић, Д. (2012). Стилови учења и моделирање процеса учења (необјављена докторска дисертација). Филозофски факултет, Бања Лука.

Ранђеловић, Д. и Кашић, К. (2009). Базичне димензије личности и професионално опредељење ученика четвртог разреда средњих школа. Зборник радова Филозофског факултета, XXXIX, 437–450

Тодоровић, Ј., Кезуновић, И., Стојиљковић, С. (2009). The role of family gatherings in the formation of personality support systems in adolescents. Настава и васпитање, 58 (3), 371–385.

Џамоња, Т. И. и Бергер, Ј. (1997). Компаративна анализа упитника за процену базичних ослонаца личности (БОЛ-100) и петофакторског модела (НЕО-ПИ-Р). Психологија, 4, 413–424.

Barrett, J. & Williams, G. (1994). Test Your Own Aptitude. London: Kogan Page.

Bele-Potočnik, Ž. (1972), Test profesionalnih interesa omladine – TPI, priručnik, Zavod SR Slovenije za produktivnost dela, Ljubljana.

Bujas, Z, Szabo, S., Kolesarić, V. (1981). Problemni Test A. London: Department of Psychology.

Dücker, H. (1943). Konzentrations-Leistings Test – KLT. G.A. Lienert.

Kostić, P., Ranđelović, D., Vukmirović, I. (2011). UNIVERSAL SKILLS TEST (UTS) – metric characteristics and practical application. Proceedings from International Conference. Conference topic: Performance and Innovation in Education, October 28–29, „Dimitrie Centemir University“, Tîrgu Mureş, Romania. Risoprint Publishing House, Cluj–Napoca, pp. 231–239.

Ranđelović, D., Minić, J., Kostić, P. (2013). Cognitive, social and personal determinants of educational achievement. Svіt socіalьnih komunіkacій, 10, 137–144.

Zarevski, P. (2000). The structure and nature of intelligence. London: Printed „Slap“ Textbooks – University of Zagreb.

Objavljeno
2020/06/22
Rubrika
Прегледни чланак