Contributions of prof. dr Petar Kostic for the Development and Improvement of Psychological Measuring Instruments in the Republic of Serbia
Abstract
Professor dr Petar Kostic was concerned with constructing, auditing and adapting instruments from various aspects of complete human psychology: from personality, through general cognitive abilities, but also specific abilities, to instruments whic record a some version of soc The aim of the paper was to present the contributions that made Professor Peter Kostic as a someone who is a important for psychometrics as a scientific branch in the field of psychological sciences. Some of the measuring instruments Professor Kostic
worked on – whether as an author, auditor or predictor - have been described, analyzed and critically reviewed. We presented three instruments that relate to the three dominant domains of examining an individual's psychological traits: personality traits (Basic Personality Support - BOL), occupational determinations (Test of professional commitment - TPO), and cognitive abilities (Universal Aptitude Test - UTS). In addition to presenting and analyzing the aforementioned instruments, the paper also provides
examples of published empirical research in which the researcher was used these instruments and thus confirmed their scientific contribution. Apart from the indisputable professional contribution reflected in the widespread use of the aforementioned instruments in psychological practice in the military, clinic, centers for social work, schools, etc., as well as the individual use of the instruments by practicing psychologists, we also consider no less important a use value of these instruments in scientific research. Finally, we gave a critical review of Professor Kostic's overall contribution to the development of psychometrics in Serbia. Particularly emphasized is the motive of Professor Kostic, who guided the construction of the instruments described and analyzed here, as well as all others on which he worked directly or indirectly, which was of a purely professional, professional and scientific char acter. As the best proof that Professor Kostic had no financial motive when he was constructing these instruments is the fact that in the last years of his life he made available the complete instruments as well as manuals for their use to the psychological, and above all
scientificty community, leaving them open for use on his site: www.psihometric.com.
References
Бергер, Ј. и Костић, П. (2002). Базични ослонци личности и психолошки потпорни систем (Концепт, провера, упитник и мерење). Београд: Центар за примењену психологију.
Драгојевић, Н. и Милачић-Видојевић, И. (2011). Разлике у вулнерабилности мајки и очева деце с ометеношћу. Специјална едукација и рехабилитација, 10 (4), 573–593.
Костић, П. и Влајић, А. (2007). Тест професионалних опредељења (ТПО). Београд: Центар за примењену психологију Друштва психолога Србије.
Костић, П. и Дивац, М. (1999). Практикум Маховер теста-цртеж људске фигуре. Београд: Центар за примењену психологију.
Костић, П,. Ранђеловић, Д., Влајић, А. (2012). Психометријска стандардизација структуралног теста личности (СТЛ). У: С. Душанић (ур.), Психолошка истраживања учења и понашања, Зборник радова са научно-стручног скупа са међународним учешћем (201–225). Бања Лука – Лакташи: Филозофски факултет – Друштво психолога Републике Српске – Графомарк.
Костић, П. (1997). ПИЕ/ЈРС, Плучиков тест емоција, Југословенска ревизија и модификација. Београд: Центар за примењену психологију Друштва психолога Србије.
Костић, П. (2007). Психометрија: Конструкција мерних инструмената. Косовска Митровица: Филозофски факултет.
Костић, П., Влајић, А., Ранђеловић, Д. (2011). Приручник за тест професионалних опредељења ТПО-3. Београд: Центар за примењену психологију.
Марковић, О., Чизмић, С., Вукелић, М. (2014). Повезаност склоности ка ризику, професионалних преференција и приступа одабиру будуће професије. Психолошка истраживања, 17, 121–135.
Момировић К., Костић П., Хошек А. (2007). Танатос – Нагон смрти. Београд: Центар за примењену психологију Друштва психолога Србије.
Момировић, К., Хошек, А., Костић, П. (1996). Реконструкција, ревизија и стандардизација најновије верзије Ајзенковог упитника EPQ. У: П. Костић (ур.), Примена рачунара у психологији (159–168). Београд: Институт за криминолошка и социолошка истраживања.
Момировић, К., Хошек, А., Костић, П. (1998). КТГ-метријске карактеристике једног теста церебротоничности. Београд: Савез друштава психолога Србије − Центар за примењену психологију.
Пајевић, Д. (2006). Рецензија приручника за тест ТПО. Београд: Центар за примењену психологију.
Ранђеловић, Д. (2012). Стилови учења и моделирање процеса учења (необјављена докторска дисертација). Филозофски факултет, Бања Лука.
Ранђеловић, Д. и Кашић, К. (2009). Базичне димензије личности и професионално опредељење ученика четвртог разреда средњих школа. Зборник радова Филозофског факултета, XXXIX, 437–450
Тодоровић, Ј., Кезуновић, И., Стојиљковић, С. (2009). The role of family gatherings in the formation of personality support systems in adolescents. Настава и васпитање, 58 (3), 371–385.
Џамоња, Т. И. и Бергер, Ј. (1997). Компаративна анализа упитника за процену базичних ослонаца личности (БОЛ-100) и петофакторског модела (НЕО-ПИ-Р). Психологија, 4, 413–424.
Barrett, J. & Williams, G. (1994). Test Your Own Aptitude. London: Kogan Page.
Bele-Potočnik, Ž. (1972), Test profesionalnih interesa omladine – TPI, priručnik, Zavod SR Slovenije za produktivnost dela, Ljubljana.
Bujas, Z, Szabo, S., Kolesarić, V. (1981). Problemni Test A. London: Department of Psychology.
Dücker, H. (1943). Konzentrations-Leistings Test – KLT. G.A. Lienert.
Kostić, P., Ranđelović, D., Vukmirović, I. (2011). UNIVERSAL SKILLS TEST (UTS) – metric characteristics and practical application. Proceedings from International Conference. Conference topic: Performance and Innovation in Education, October 28–29, „Dimitrie Centemir University“, Tîrgu Mureş, Romania. Risoprint Publishing House, Cluj–Napoca, pp. 231–239.
Ranđelović, D., Minić, J., Kostić, P. (2013). Cognitive, social and personal determinants of educational achievement. Svіt socіalьnih komunіkacій, 10, 137–144.
Zarevski, P. (2000). The structure and nature of intelligence. London: Printed „Slap“ Textbooks – University of Zagreb.
The details about the publication policy, including copyright and licensing, are available at: