Јан Амос Коменски - учитељ народа и зачетник дидактичких принципа

  • Jelena R. Krulj Univerzitet u Prištini sa privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Učiteljski fakultet u Prizrenu sa privremenim sedištem u Leposaviću
  • Slađana T. Vidosavljević
  • Nataša R. Mladenović
Ključne reči: дидактика, дидактички принципи, настава, образовање, школа

Sažetak


Порекло дидактике као научне дисциплине сеже у дубоку прошлост древних робовласничких држава, па тако и сам термин дидактика (didaskein) потиче из старогрчког језика, што би у преводу значило обучавати. Термин је касније претрпео извесне промене и управо термин didactica (дидактика) настаје у латинском језику. Оба ова језика (грчки и латински) чине данас основу целокупне научне терминологије. Прво и прецизније дефинисање овог појма дали су Волфганг Ратке (1571–1635) и Јан Амос Коменски (1592–1670), који се сматрају и оснивачима дидактике. Овај рад има за циљ да укаже на важност дидактичких принципа и на велик значај и допринос Коменског као њиховог оснивача и оснивача дидактике уопште. Морамо напоменути да је Коменски цео свој живот и рад посветио трагању за свеукупним унапређењем наставног процеса и образовању народа, а колико је у томе успео може се препознати у томе да његови дидактички принципи и данас одолевају времену. Сматра се да је он један од највећих реформатора школства.

Reference

Cenić, S., Petrović, J. (2012). Vaspitanje kroz istorijske epohe. Vranje: Učiteljski fakultet.

Filipović, N. (1987). Didaktika 1. Sarajevo: „Svjetlost’’.

Krulj, S. R., Kačapor, S., Kulić, R. . (2003). Pedagogija. Beograd: Svet knjige.

Lekić, Đ. (1985). Eksperimentalna didaktika (II izdanje). Beograd: Misao

Matijević, M., Bognar, L. (2002). Didaktika. Zagreb: Školska knjiga.

Meyer, H. (2002). Didaktika razredne kvake. Zagreb: Educa.

Poljak, V. (1991). Didaktika. Zagreb: Školska knjiga.

Trnavac, N., Đorđević, J. (2011). Pedagogija. Beograd: Naučna knjiga.

Vilotijević, M. (1999). Didaktika 1 – Predmet didaktike. Beograd: Učiteljski fakultet.

Žlebnik, L. (1962). Opšta istorija školstva i pedagoških ideja. Beograd: Naučna knjiga.

Андреев, М. (1981). Дидактика. Софија: Државно издатељство „Народна просвета''.

Видосављевић, С. (2014). Еколошки садржаји у настави природе и друштва. Лепосавић: Учитељски факултет у Призрену – Лепосавићу.

Джуринскии, А. Н. (2000). Педагогика: историја педагогических идеји. Москва: Педагогическое обешство Русија.

Јањушевић,Ј.М. (1967). Дидактика. Београд: „Вук Караџић''

Коменски, Ј.А, (1954). Велика дидактика. Београд: Савез педагошки друштава, Југославија.

Коменски, Ј. А. (1997). Велика дидактика. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Лекић, Ђ. (2000). Педагошки правци и покрети у историји васпитања и образовања-допуњено издање. Београд: Просвета.

Марковић, Н. (1990). Јунаци васпитања. Београд: „Вук Караџић”.

Продановић, Т, (1968). Основи дидактике. Београд: Завод за издавање уџбеника СРС.

Рајчевић, П. (2014). Васпитно-образовне теме. Нови Сад: Ћирилица.

Теодосић, Р. (1961). Педагогика -уџбеник за Учитељске школе. Сарајево: Завод за издавање уџбеника.

Objavljeno
2020/11/05
Rubrika
Прегледни чланак