John Amos Comenius - the Teacher of Nations and the Founder of Didactic Principles

  • Jelena R. Krulj Univerzitet u Prištini sa privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Učiteljski fakultet u Prizrenu sa privremenim sedištem u Leposaviću
  • Slađana T. Vidosavljević
  • Nataša R. Mladenović
Keywords: didactics, didactic principles, teaching, education, school

Abstract


The origin of didactics as a science discipline dates from as far back as the ancient slave states, so the very term didactics (didaskein) comes from the ancient Greek language, meaning to teach. This term later underwent certain changes and the term didactica (didactics) originated in Latin. Today, all scientific vocabulary comes from these two languages (Latin and Greek). The first, more precise definition of this concept was given by Wolfgang Ratke (1571–1635) and John Amos Comenius (1592–1670), who are
also considered the founders of didactics. The aim of this paper is to emphasize the importance of didactic principles and the great importance and contribution of Comenius as their founder and the founder of didactics in general. We have to mention that Comenius dedicated his entire life and work to the search for the overall improvement of the teaching process and the education of people, and how successful he was can be seen in the factthat his didactic principles still stand the test of time. He is considered to be one of the greatest educational reformers.

References

Cenić, S., Petrović, J. (2012). Vaspitanje kroz istorijske epohe. Vranje: Učiteljski fakultet.

Filipović, N. (1987). Didaktika 1. Sarajevo: „Svjetlost’’.

Krulj, S. R., Kačapor, S., Kulić, R. . (2003). Pedagogija. Beograd: Svet knjige.

Lekić, Đ. (1985). Eksperimentalna didaktika (II izdanje). Beograd: Misao

Matijević, M., Bognar, L. (2002). Didaktika. Zagreb: Školska knjiga.

Meyer, H. (2002). Didaktika razredne kvake. Zagreb: Educa.

Poljak, V. (1991). Didaktika. Zagreb: Školska knjiga.

Trnavac, N., Đorđević, J. (2011). Pedagogija. Beograd: Naučna knjiga.

Vilotijević, M. (1999). Didaktika 1 – Predmet didaktike. Beograd: Učiteljski fakultet.

Žlebnik, L. (1962). Opšta istorija školstva i pedagoških ideja. Beograd: Naučna knjiga.

Андреев, М. (1981). Дидактика. Софија: Државно издатељство „Народна просвета''.

Видосављевић, С. (2014). Еколошки садржаји у настави природе и друштва. Лепосавић: Учитељски факултет у Призрену – Лепосавићу.

Джуринскии, А. Н. (2000). Педагогика: историја педагогических идеји. Москва: Педагогическое обешство Русија.

Јањушевић,Ј.М. (1967). Дидактика. Београд: „Вук Караџић''

Коменски, Ј.А, (1954). Велика дидактика. Београд: Савез педагошки друштава, Југославија.

Коменски, Ј. А. (1997). Велика дидактика. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Лекић, Ђ. (2000). Педагошки правци и покрети у историји васпитања и образовања-допуњено издање. Београд: Просвета.

Марковић, Н. (1990). Јунаци васпитања. Београд: „Вук Караџић”.

Продановић, Т, (1968). Основи дидактике. Београд: Завод за издавање уџбеника СРС.

Рајчевић, П. (2014). Васпитно-образовне теме. Нови Сад: Ћирилица.

Теодосић, Р. (1961). Педагогика -уџбеник за Учитељске школе. Сарајево: Завод за издавање уџбеника.

Published
2020/11/05
Section
Review Paper