Улога и значај наставника у систему учења на даљину
Sažetak
Учење на даљину представља планирано учење које не захтева физичку присутност ученика и наставника на једном месту, што значи да су они просторно међусобно удаљени. У учењу на даљину, које се организује како за ученике тако и за одрасле, наставник је незаменљив учесник. Од наставника се очекује да прати новине и усавршава се у складу са актуелним променама како би образовао ученике за живот у актуелном тренутку. У раду ће бити речи о учењу на даљину, образовању наставника за учење на даљину, али и о дигиталним компетенцијама наставника. Циљ рада је скренути пажњу наставницима да сагледају специфичности учења на даљину, да стичу знања из области савремене образовне технологије и да се перманентно усавршавају како би стечено знање применили у настави на даљину и унапредили васпитнообразовни процес.
Reference
Арсић, З. и Круљ-Драшковић, Ј. (2010). Опште карактеристике и специфичности улоге наставника у настави са савременом наставном техником и технологијом. Годишњак Српске академије образовања за 2010. годину, 537–550.
Vujaklija, M. (1997). Leksikon stranih reči i izraza. Beograd: Prosveta.
Gir, Č. (2011). Digitalna kultura. Beograd: Clio.
Glušac, D. (2012). Elektronsko učenje. Zrenjanin: Univerzitet u Novom Sadu, Tehnički fakultet „Mihajlo Pupin“.
Desnica, E. (2010). Model učenja na daljinu kao faktor efikasnosti nastave grafičkih komunikacija u visokom obrazovanju tehničkih struka (odbranjena doktorska disertacija). Univerzitet u Novom Sadu. Tehnički fakultet „Мihajlo Pupin“, Zrenjanin.
Ђурић, И. (2017). Образовање и усавршавање наставника средњих стручних школа. Косовска Митровица: Филозофски факултет Универзитета у Приштини с привременим седиштем у Косовској Митровици.
Đurović, Lj. i Grujić, Lj. (2008). Učenje na daljinu. Tehnika i informatika u obrazovanju, TIO 08, 392–396.
European Commission, (2010). EUROPE2020: European Strategy for smart, sustainable and insklusive growth. Luxemburg: European Commission.
Zivlak, J. i Šafranj, J. (2018). Kompetencije nastavnika u digitalnom dobu. U: V. Katić (ur.), XXIV skup Trendovi razvoja: Digitalizacija visokog obrazovanja. 120-122. Preuzeto 16. januara 2021. sa:
https://www.researchgate.net/publication/335691971_Kompetencije_nastavnika_u_digitalnom_dobu
Zenović, I., Bagarić, I. (2014). Trendovi u otvorenom učenju na daljinu u svetu i kod nas. U: M. Stanišić (ur.), Sinteza. Uticaj Interneta na poslovanje u Srbiji i svetu (379–384). Beograd: Singidunum. Preuzeto 20. januara 2021. sa: http://portal.sinteza.singidunum.ac.rs/Media/files/2014/379-384.pdf
Zenović, I., Ranđić, D., Bagarić, I. (2012). Koncept otvorenog učenja i učenja na daljinu. 127–133., 39. Nacionalna konferencija o kvalitetu (sa međunarodnim učešćem). Zbornik radova. Preuzeto 20. januara 2021. sa:
http://www.cqm.rs/2012/cd1/pdf/39/14.pdf
Jovičić-Vuković, A., Njegić, J., Damjanović, J. (2020). Učenje na daljinu: studija slučaja eututor inovativne edukativne platforme. U: Zborniku radova XXVI naučnog skupa Trendovi razvoja. 16 - 19. Preuzeto 22. januara 2021. sa: http://www.trend.uns.ac.rs/stskup/trend_2020/radovi/T1.2/T1.2-6.pd
Kučina-Softić, S. (2020). Digitalne kompetencije nastavnika za primjenu e-učenja u visokom obrazovanju (odbranjena doktorska disertacija). Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb.
LINKgroup (2012). E-learning, e-učenje. Beograd: LINKgroup.
Mandić, D. (2003). Obrazovanje na daljinu. Preuzeto 23. januara 2021. sa:
https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/33770895/rad1_.pdf?1400821404=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3Ddr_Danimir_Mandic_OBRAZOVANJE_NA_DALJINU.pdf&
Mandić, P. i Mandić, D. (1997). Obrazovna informaciona tehnologija – inovacije za 21. vek. Beograd: Učiteljski fakultet.
Minić-Aleksić, D. (2012). Kompetencije nastavnika kroz primenu informaciono-komunikacionih tehnologija u nastavi. U: D. Golubović (ur.), Zbornik radova sa konferencije „Tehnika i informatika u obrazovanju 2“, (876–881). Čačak: Tehnički fakultet.
Матијашевић-Обрадовић, Ј. и Јокић, И. (2014). Заступљеност концепта учења на даљину у систему високог образовања у Србији. Настава и васпитање, 1, 145–158.
Министарство просвете, науке и технолошког развоја (2017). Оквир дигиталних компетенција – Наставник за дигитално доба – нацрт. Република Србија.
Перуновић-Самарџић, Ј. (2013). Учење на даљину – on line учење – реалност или жеља. Подгорица. Васпитање и образовање, 3, 173–181.
Pokorni, S. (2009). Obrazovanje na daljinu. Vojnotehnički glasnik, 57 (2), 138–146.
Popović, B. i Litovski, V. (2008). Koncepti učenja na daljinu primijenjeni na nastavu elektronike. Infoteh-Jahorina, 7, Preuzeto 23. januara 2021. sa:
https://www.academia.edu/2150673/KONCEPTI_U%C4%8CENJA_NA_DALJINU_PRIMIJENJENI_NA_NASTAVU
_ELEKTRONIKE_CONCEPTS_OF_DISTANCE_LEARNING_APPLIED_IN_TEACHING
Ristić, M. (2018). Digitalne kompetencije nastavnika i saradnika U: V. Katić (ur.), XXIV skup Trendovi razvoja: Digitalizacija visokog obrazovanja. 123 – 126. Preuzeto 23. januara 2021. sa: http://www.trend.uns.ac.rs/stskup/trend_2018/radovi/T1-4/T1.4-6.pdf
Radić-Bojanić, B., Ranisavljević, B. (2017). Onlajn obučavanje nastavnika – stavovi i evaluacija. U: D. Pralica, N. Šinković (ur.), Digitalne medijske tehnologije i društveno-obrazovne promene, 7 (287–299). Novi Sad: Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet.
Ristić, I. (2019). Model sistema elektronskog učenja za poboljšanje kognitivnog postignuća studenata (odbranjena doktorska disertacija). Univerzitet u Novom Sadu, Tehnička škola „Mihajlo Pupin“, Zrenjanin.
Ristić, M. i Mandić, D. (2019). Obrazovanje na daljinu. Beograd: Učiteljski fakultet.
Savičić, J. (2011). Interaktivno multimedijalno učenje i poučavanje korišćenjem računarskih mreža. Norma, XVI (1), 57–66.
Солеша, Д. (2007). E-learning – перспективе и будућност. Норма, XII (1), 9–22.
Станковић, Ж. (2006). Развој технологије учења на даљину. Настава и васпитање, 2, 169–181.
Simeunović, R. (2012). Profesionalni razvoj nastavnika. U: D. Golubović (ur.), Zbornik radova sa konferencije „Tehnika i informatika u obrazovanju 2“ (908–917). Čačak: Tehnički fakultet.
Trnavac, N. i Đorđević, J. (2005). Pedagogija. Beograd: IP „Naučna knjiga Komerc“.
UNESKO (2018). A Global Framework of Reference on Digital Literacy Skills for Indicator 4.4.2. Montreal: UNESCO Institute for Statistics.
Halilović, N. (2020). Online – Didaktika. Bosna i Hercegovina: Uprava za obrazovanje i nauku Rijaseta Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini – Medija centar Rijaseta Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini.
Detalji u vezi sa uređivačkom politikom, uključujući i autorska prava, dostupni su na sajtu SCIndeks.
http://scindeks.ceon.rs/journalDetails.aspx?issn=0354-3293