The Role and Importance of Teachers in the Distance Learning System
Abstract
Distance learning is a planned learning that does not require the physical presence of students and teachers in one place, which means that they are spatially distant from each other. In distance learning, which is organized for both students and adults, the teacher is an indispensable participant. Teachers are expected to follow the innovations and better themselves in accordance with current changes in order to educate students to live in the current moment. A teacher who teaches at a distance should not only have educational, communicative, digital, methodical, and organizational skills but also high digital competence. Teachers` digital competencies are necessary for using modern educational technologies and distance learning. The digital competence enables teachers to work with modern information and communication technologies in order to achieve their goals in the context of their work. It is of great importance that teachers have the ability to search for, gather, and critically analyse information, but also, skills to use multimedia information, the ability to access, search, and use the internet services needed for continuous professional development. The development of teachers` digital competencies today is necessary for the application of digital technologies in the educational process. The paper will discuss distance learning, educating teachers for distance learning as well as developing teachers` digital competencies. The aim of this work is to draw teachers` attention and enable them to realize specific characteristics of distance learning and to gain knowledge in the field of modern educational technologies, to keep improving permanently so as to apply the acquired knowledge in distance learning and therefore improve the educational process itself.
References
Арсић, З. и Круљ-Драшковић, Ј. (2010). Опште карактеристике и специфичности улоге наставника у настави са савременом наставном техником и технологијом. Годишњак Српске академије образовања за 2010. годину, 537–550.
Vujaklija, M. (1997). Leksikon stranih reči i izraza. Beograd: Prosveta.
Gir, Č. (2011). Digitalna kultura. Beograd: Clio.
Glušac, D. (2012). Elektronsko učenje. Zrenjanin: Univerzitet u Novom Sadu, Tehnički fakultet „Mihajlo Pupin“.
Desnica, E. (2010). Model učenja na daljinu kao faktor efikasnosti nastave grafičkih komunikacija u visokom obrazovanju tehničkih struka (odbranjena doktorska disertacija). Univerzitet u Novom Sadu. Tehnički fakultet „Мihajlo Pupin“, Zrenjanin.
Ђурић, И. (2017). Образовање и усавршавање наставника средњих стручних школа. Косовска Митровица: Филозофски факултет Универзитета у Приштини с привременим седиштем у Косовској Митровици.
Đurović, Lj. i Grujić, Lj. (2008). Učenje na daljinu. Tehnika i informatika u obrazovanju, TIO 08, 392–396.
European Commission, (2010). EUROPE2020: European Strategy for smart, sustainable and insklusive growth. Luxemburg: European Commission.
Zivlak, J. i Šafranj, J. (2018). Kompetencije nastavnika u digitalnom dobu. U: V. Katić (ur.), XXIV skup Trendovi razvoja: Digitalizacija visokog obrazovanja. 120-122. Preuzeto 16. januara 2021. sa:
https://www.researchgate.net/publication/335691971_Kompetencije_nastavnika_u_digitalnom_dobu
Zenović, I., Bagarić, I. (2014). Trendovi u otvorenom učenju na daljinu u svetu i kod nas. U: M. Stanišić (ur.), Sinteza. Uticaj Interneta na poslovanje u Srbiji i svetu (379–384). Beograd: Singidunum. Preuzeto 20. januara 2021. sa: http://portal.sinteza.singidunum.ac.rs/Media/files/2014/379-384.pdf
Zenović, I., Ranđić, D., Bagarić, I. (2012). Koncept otvorenog učenja i učenja na daljinu. 127–133., 39. Nacionalna konferencija o kvalitetu (sa međunarodnim učešćem). Zbornik radova. Preuzeto 20. januara 2021. sa:
http://www.cqm.rs/2012/cd1/pdf/39/14.pdf
Jovičić-Vuković, A., Njegić, J., Damjanović, J. (2020). Učenje na daljinu: studija slučaja eututor inovativne edukativne platforme. U: Zborniku radova XXVI naučnog skupa Trendovi razvoja. 16 - 19. Preuzeto 22. januara 2021. sa: http://www.trend.uns.ac.rs/stskup/trend_2020/radovi/T1.2/T1.2-6.pd
Kučina-Softić, S. (2020). Digitalne kompetencije nastavnika za primjenu e-učenja u visokom obrazovanju (odbranjena doktorska disertacija). Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb.
LINKgroup (2012). E-learning, e-učenje. Beograd: LINKgroup.
Mandić, D. (2003). Obrazovanje na daljinu. Preuzeto 23. januara 2021. sa:
https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/33770895/rad1_.pdf?1400821404=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3Ddr_Danimir_Mandic_OBRAZOVANJE_NA_DALJINU.pdf&
Mandić, P. i Mandić, D. (1997). Obrazovna informaciona tehnologija – inovacije za 21. vek. Beograd: Učiteljski fakultet.
Minić-Aleksić, D. (2012). Kompetencije nastavnika kroz primenu informaciono-komunikacionih tehnologija u nastavi. U: D. Golubović (ur.), Zbornik radova sa konferencije „Tehnika i informatika u obrazovanju 2“, (876–881). Čačak: Tehnički fakultet.
Матијашевић-Обрадовић, Ј. и Јокић, И. (2014). Заступљеност концепта учења на даљину у систему високог образовања у Србији. Настава и васпитање, 1, 145–158.
Министарство просвете, науке и технолошког развоја (2017). Оквир дигиталних компетенција – Наставник за дигитално доба – нацрт. Република Србија.
Перуновић-Самарџић, Ј. (2013). Учење на даљину – on line учење – реалност или жеља. Подгорица. Васпитање и образовање, 3, 173–181.
Pokorni, S. (2009). Obrazovanje na daljinu. Vojnotehnički glasnik, 57 (2), 138–146.
Popović, B. i Litovski, V. (2008). Koncepti učenja na daljinu primijenjeni na nastavu elektronike. Infoteh-Jahorina, 7, Preuzeto 23. januara 2021. sa:
https://www.academia.edu/2150673/KONCEPTI_U%C4%8CENJA_NA_DALJINU_PRIMIJENJENI_NA_NASTAVU
_ELEKTRONIKE_CONCEPTS_OF_DISTANCE_LEARNING_APPLIED_IN_TEACHING
Ristić, M. (2018). Digitalne kompetencije nastavnika i saradnika U: V. Katić (ur.), XXIV skup Trendovi razvoja: Digitalizacija visokog obrazovanja. 123 – 126. Preuzeto 23. januara 2021. sa: http://www.trend.uns.ac.rs/stskup/trend_2018/radovi/T1-4/T1.4-6.pdf
Radić-Bojanić, B., Ranisavljević, B. (2017). Onlajn obučavanje nastavnika – stavovi i evaluacija. U: D. Pralica, N. Šinković (ur.), Digitalne medijske tehnologije i društveno-obrazovne promene, 7 (287–299). Novi Sad: Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet.
Ristić, I. (2019). Model sistema elektronskog učenja za poboljšanje kognitivnog postignuća studenata (odbranjena doktorska disertacija). Univerzitet u Novom Sadu, Tehnička škola „Mihajlo Pupin“, Zrenjanin.
Ristić, M. i Mandić, D. (2019). Obrazovanje na daljinu. Beograd: Učiteljski fakultet.
Savičić, J. (2011). Interaktivno multimedijalno učenje i poučavanje korišćenjem računarskih mreža. Norma, XVI (1), 57–66.
Солеша, Д. (2007). E-learning – перспективе и будућност. Норма, XII (1), 9–22.
Станковић, Ж. (2006). Развој технологије учења на даљину. Настава и васпитање, 2, 169–181.
Simeunović, R. (2012). Profesionalni razvoj nastavnika. U: D. Golubović (ur.), Zbornik radova sa konferencije „Tehnika i informatika u obrazovanju 2“ (908–917). Čačak: Tehnički fakultet.
Trnavac, N. i Đorđević, J. (2005). Pedagogija. Beograd: IP „Naučna knjiga Komerc“.
UNESKO (2018). A Global Framework of Reference on Digital Literacy Skills for Indicator 4.4.2. Montreal: UNESCO Institute for Statistics.
Halilović, N. (2020). Online – Didaktika. Bosna i Hercegovina: Uprava za obrazovanje i nauku Rijaseta Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini – Medija centar Rijaseta Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini.
The details about the publication policy, including copyright and licensing, are available at: