Ставови студената учитељских факултета у Србији о концепту квалитетне школе

  • Ivko А. Nikolić Univerzitet u Beogradu, Učiteljski fakultet
  • Vladan M. Pelemiš Univerzitet u Beogradu, Učiteljski fakultet
Ključne reči: мишљење студената, концепција, школе, еманципаторска улога ученика

Sažetak


Да би се одговорило на питање како образовање учинити квалитетнијим у друштву дигиталне ере, значајно је сагледати и ставове и мишљење студената, будућих учитеља, према обележјима квалитетне школе. У ту сврху спроведено је истраживање чији је циљ био да се утврде ставови студената учитељских факултета о концепту квалитетне школе, као и о еманципаторској улози ученика и наставника неопходних за рад у квалитетној школи. Истраживање је спроведено на узорку од 1044 студента учитељских факултета у Србији. У истраживању је примењена Ликертова скала, а приказани су резултати истраживања о концепту квалитетне школе која би сваког ученика водила до успеха. Утврђено је да је еманципаторску улогу ученика најбоље сагледати кроз то колико су они постали актери сопственог вредновања својих постигнућа, односно, колико се они у току студија припремају да прихвате обележја ефикасније концепције школе у којој ће сваки ученик у њој бити успешан. Резултати пружају доста поуздану основу у моделовању квалитетне школе и делотворне наставе која би ученике подстицала и водила до успеха према њиховим индивидуалним могућностима.

Reference

Andrews, J & Higson, H. (2011). Graduate Employability, ’Soft Skills’ Versus ’Hard’ Business Knowledge: A European Study. Higher Education in Europe, 33(4), 411–422.

Goe, L. (2007). The Link Between Teacher Quality and Student Outcomes: A Research Synthesis [Report]. Washington: National Comprehensive Center for Teacher Quality.

Goe, L. & Stickler, L. (2008). Teacher Quality and Student Achievement. Washington: National Comprehensive Center for Teacher Quality.

Gojkov, G. (2004). Prilozi postmodernoj didaktici. Vršac: Viša škola za obrazovanje vaspitača.

Matović, N. B. (2000). Primena modela u pedagoškim istraživanjima. Nastava i vaspitanje, 49 (4), 606–615.

Mitrović, M. (2014). Promena paradigme ocenjivanja u nastavi kao elemenat strategije unapređivanja kvaliteta obrazovanja. Nastava i vaspitanje, 63 (2), 175–188.

Mitrović, M. i Radulović, L. (2014). Elementi za strategiju građenja kvaliteta nastave. U: D. Pavlović Breneselović, Ž. Krnjaja, L. Radulović (ur.), Pedagoški modeli evaluacije i strategije razvijanja kvaliteta obrazovanja (141–166). Beograd: Filozofski fakultet – Institut za pedagogiju i andragogiju.

Pavlović Breneselović, D. (2015). Gde stanuje kvalitet. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju.

Person, A. E. & Rosenbaum, J. E. (2005). Educational Outcomes of Labor-Market Linking and Job Placement for Students at Public and Private 2-Year Colleges. Economics of Education Review, 25, 412–429.

Pivac, J. (1995). Škola u svetu promena. Zagreb: Institut za pedagogijska istraživanja Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.

Radulović, L. i Mitrović, M. (2015). Nastavnici i nastava u našim školama – perspektiva nastavnika. U: E. Hebib, B. Bodroški Spariosu, A. Ilić Rajković (ur.), Istraživanja i razvoj kvaliteta obrazovanja u Srbiji – stanje, izazovi i perspektive (105–122). Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju.

Rivkin, S. G., Hanushek, E. A., Kain, J. F. (2005). Teachers, Schools, and Academic Achievement. Econometrica, 73(2), 417–458.

Stančić, M. (2014). Načini evaluacije i građenje značenja kvaliteta rada nastavnika (odbranjena doktorska disertacija). Filozofski fakultet, Beograd.

Wenglinsky, H. (2002). How Schools Matter: The Link Between Teacher Classroom Practices and Student Academic Performance. Education Policy Analysis Archives, 10(12). Retrieved from: http://epaa.asu/edu/eppa/v10n12/

Zelloth, H. (2009). In Demand: Career Guidance in EU Neighboring Countries. Torino: ETF Communication Unit & European Training Foundation.

Вилотијевић, М. и Мандић, Д. (2015). Управљање развојним променама у образовним установама. Београд: Учитељски факултет.

Вилотијевић, М. и Мандић, Д. (2016). Информатичко-развијајућа настава у ефикасној школи. Београд: Српска академија образовања – Учитељски факултет.

Ђигић, Г. (2017). Управљање разредом – савремени приступ психологији наставника. Ниш: Филозофски факултет.

Ђорђевић, Ј. (2006). Настава и учење у савременој школи. У: С. Крњајић (ур.), Претпоставке успешне наставе (671–691). Београд: Институт за педагошка истраживања.

Ђорђевић, Ј. (2012). Савремена схватања о настави, учењу и развоју ученика са освртом на теорију и погледе Л. С. Виготског. У: С. Маринковић (ур.), Настава и учење – циљеви, стандарди, исходи (63–76). Ужице: Учитељски факултет.

Ђуришић Бојановић, М. (2007). Спремност за промене: Нове компетенције за друштво знања. Зборник Института за педагошка истраживања, 39 (2), 211–224.

Каменарац, О. и Андре, Л. (2010). Примена модела развојно-професионалног менторства у реализацији педагошко-методичке праксе на студијама педагогије. Педагошка стварност, 56 (3–4), 216–228.

Митровић, М. (2006). Образовна пракса развијања писмености у институционалном контексту (одбрањена докторска дисертација). Филозофски факултет, Београд.

Савовић, Б. и Јевтић, О. (2000). Теоријско-методолошки приступи у педагошким истраживањима. Зборник Института за педагошка истраживања, 32, 23–40.

Стратегија развоја образовања у Србији до 2020. године. Службени гласник РС, бр. 107/2012 од 9. 11. 2012.

Шевкушић Мандић, С. Г. (2006). Кооперативно учење и квалитет знања. У: С. Крњајић (ур.), Претпоставке успешне наставе (179–203). Београд: Институт за педагошка истраживања.

 

Objavljeno
2022/09/26
Rubrika
Оригинални научни чланак