Attitudes of Students of Teacher Education Faculties in Serbia on the Concept of Quality School

  • Ivko А. Nikolić University of Belgrade, Faculty of Teacher Education
  • Vladan M. Pelemiš University of Belgrade, Faculty of Teacher Education
Keywords: student opinion, conception, schools, students' emancipatory role

Abstract


In order to answer the question of how to make education better in the society of the digital era, it is important to consider the attitudes and opinions of student teachers towards the characteristics of a quality school. For that purpose, the research was conducted whose goal was to determine the attitudes of students of teacher education faculties, student teachers, on the concept of a quality school as well as on the emancipatory role of students and teachers necessary for the work in a quality school. The research was conducted on a sample of 1,044 students of teacher education faculties in Serbia. The Likert scale of attitudes was applied in the research. The paper presents the results of research on the concept of a quality school that would lead every student to success. It was determined that the emancipatory role of students is best seen through the extent to which they are actively engaged in their own evaluation of their achievements; how much they prepare during their studies to accept the features of a more efficient conception of a school in which every student will succeed. The results provide a very reliable basis in modeling a quality school and effective teaching that would encourage students and lead them to success according to their individual abilities.

References

Andrews, J & Higson, H. (2011). Graduate Employability, ’Soft Skills’ Versus ’Hard’ Business Knowledge: A European Study. Higher Education in Europe, 33(4), 411–422.

Goe, L. (2007). The Link Between Teacher Quality and Student Outcomes: A Research Synthesis [Report]. Washington: National Comprehensive Center for Teacher Quality.

Goe, L. & Stickler, L. (2008). Teacher Quality and Student Achievement. Washington: National Comprehensive Center for Teacher Quality.

Gojkov, G. (2004). Prilozi postmodernoj didaktici. Vršac: Viša škola za obrazovanje vaspitača.

Matović, N. B. (2000). Primena modela u pedagoškim istraživanjima. Nastava i vaspitanje, 49 (4), 606–615.

Mitrović, M. (2014). Promena paradigme ocenjivanja u nastavi kao elemenat strategije unapređivanja kvaliteta obrazovanja. Nastava i vaspitanje, 63 (2), 175–188.

Mitrović, M. i Radulović, L. (2014). Elementi za strategiju građenja kvaliteta nastave. U: D. Pavlović Breneselović, Ž. Krnjaja, L. Radulović (ur.), Pedagoški modeli evaluacije i strategije razvijanja kvaliteta obrazovanja (141–166). Beograd: Filozofski fakultet – Institut za pedagogiju i andragogiju.

Pavlović Breneselović, D. (2015). Gde stanuje kvalitet. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju.

Person, A. E. & Rosenbaum, J. E. (2005). Educational Outcomes of Labor-Market Linking and Job Placement for Students at Public and Private 2-Year Colleges. Economics of Education Review, 25, 412–429.

Pivac, J. (1995). Škola u svetu promena. Zagreb: Institut za pedagogijska istraživanja Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.

Radulović, L. i Mitrović, M. (2015). Nastavnici i nastava u našim školama – perspektiva nastavnika. U: E. Hebib, B. Bodroški Spariosu, A. Ilić Rajković (ur.), Istraživanja i razvoj kvaliteta obrazovanja u Srbiji – stanje, izazovi i perspektive (105–122). Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju.

Rivkin, S. G., Hanushek, E. A., Kain, J. F. (2005). Teachers, Schools, and Academic Achievement. Econometrica, 73(2), 417–458.

Stančić, M. (2014). Načini evaluacije i građenje značenja kvaliteta rada nastavnika (odbranjena doktorska disertacija). Filozofski fakultet, Beograd.

Wenglinsky, H. (2002). How Schools Matter: The Link Between Teacher Classroom Practices and Student Academic Performance. Education Policy Analysis Archives, 10(12). Retrieved from: http://epaa.asu/edu/eppa/v10n12/

Zelloth, H. (2009). In Demand: Career Guidance in EU Neighboring Countries. Torino: ETF Communication Unit & European Training Foundation.

Вилотијевић, М. и Мандић, Д. (2015). Управљање развојним променама у образовним установама. Београд: Учитељски факултет.

Вилотијевић, М. и Мандић, Д. (2016). Информатичко-развијајућа настава у ефикасној школи. Београд: Српска академија образовања – Учитељски факултет.

Ђигић, Г. (2017). Управљање разредом – савремени приступ психологији наставника. Ниш: Филозофски факултет.

Ђорђевић, Ј. (2006). Настава и учење у савременој школи. У: С. Крњајић (ур.), Претпоставке успешне наставе (671–691). Београд: Институт за педагошка истраживања.

Ђорђевић, Ј. (2012). Савремена схватања о настави, учењу и развоју ученика са освртом на теорију и погледе Л. С. Виготског. У: С. Маринковић (ур.), Настава и учење – циљеви, стандарди, исходи (63–76). Ужице: Учитељски факултет.

Ђуришић Бојановић, М. (2007). Спремност за промене: Нове компетенције за друштво знања. Зборник Института за педагошка истраживања, 39 (2), 211–224.

Каменарац, О. и Андре, Л. (2010). Примена модела развојно-професионалног менторства у реализацији педагошко-методичке праксе на студијама педагогије. Педагошка стварност, 56 (3–4), 216–228.

Митровић, М. (2006). Образовна пракса развијања писмености у институционалном контексту (одбрањена докторска дисертација). Филозофски факултет, Београд.

Савовић, Б. и Јевтић, О. (2000). Теоријско-методолошки приступи у педагошким истраживањима. Зборник Института за педагошка истраживања, 32, 23–40.

Стратегија развоја образовања у Србији до 2020. године. Службени гласник РС, бр. 107/2012 од 9. 11. 2012.

Шевкушић Мандић, С. Г. (2006). Кооперативно учење и квалитет знања. У: С. Крњајић (ур.), Претпоставке успешне наставе (179–203). Београд: Институт за педагошка истраживања.

 

Published
2022/09/26
Section
Original Scientific Paper