Специфичност и заступљеност народних успаванки у предшколској васпитнообразовној пракси

  • Petar M. Ilić Univerzitet u Prištini sa privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Fakultet umetnosti
  • Anđelka M. Kovač JU Škola za osnovno muzičko obrazovanje Istočno Novo Sarajevo, RS, BiH
  • Biljana M. Pavlović Belojica Univerzitet u Prištini sa privremenim sedištem u Kos. Mitrovici, Učiteljski fakultet Prizren- Leposavić
Ključne reči: српске народне успаванке, деца предшколског узраста, музичка педагогија

Sažetak


Предмет истраживања су српске традиционалне народне успаванке и њихова заступљеност у предшколском васпитању и образовању. Успаванке припадају најстаријем слоју лирских народних песама и садржај су породичног васпитања и васпитнообразовног процеса у предшколској установи. Научна истраживања указују на развојни потенцијал ових песама у раном детињству, а сведоци смо тога да је обичај успављивања деце уз певање традиционалних успаванки све мање присутан у савременом животу и желимо да их актуализујемо у предшколском васпитнообразовном циклусу. У раду су представљени резултати истраживања које је за циљ имало да се утврди у којој мери васпитачи и родитељи деце предшколског узраста познају народне успаванке и колико их практикују приликом успављивањa деце. Истраживањем је обухваћено укупно 692 испитаника, које су чинили васпитачи и родитељи деце са територије централне Србије и Косова и Метохије. Утврђено је да васпитачи и родитељи: 1) понекад певају народне успаванке при успављивању деце; 2) знају да певају мали број народних успаванки; 3) боље познају уметничке успаванке у односу на народне успаванке; 4) заинтересовани су за стручно образовање и усавршавање, те за упознавање народних успаванки. Закључено је да је васпитаче и родитеље деце предшколског узраста неопходно упознати са примерима традиционалних народних успаванки, обучити их за њихово извођење певањем и указати на изузетан васпитнообразовни смисао и значај ових садржаја. У истраживању су коришћене дескриптивна метода и метода теоријске анализе и синтезе.

Reference

Бакић, В. (1910). Српско родољубље и отачаствољубље, књ. 4. Београд: Задужбина Димитрија Стаменковића.

Васиљевић, З. (1996). Српско музичко благо, Цветник српских народних песама, књ. I. Београд: Просвета.

Васиљевић, З. (2003). Народне мелодије с Косова и Метохије. Београд – Књажевац: Београдска књига – Нота.

Васиљевић, З. (2008). Записи народних песама, Србија. Књажевац: Нота.

Васиљевић, М. (1953). Народне мелодије из Санџака. Београд: Научна књига.

Ђорђевић, Т. (1984). Наш народни живот, књ. IV. Београд: Просвета.

Каменская, О. А. (2016). Колыбельная песня как источник формирования личности ребёнка-дошкольника. Вопросы дошкольной педагогики, 3 (6), 33‒35.

Караџић, В. (1969). Српске народне пјесме. Београд: Просвета.

Караџић, В. (1973). Српске народне пјесме. Из необјављених рукописа. Београд: САНУ.

Кењаловић, М. (2014). Пјесмо моја родитеља мога. Бањалука: Академија наука и умјетности Републике Српске.

Kостић, Љ. и Пурић, Д. (2020). Васпитач и избор успаванки у активностима са децом предшколског узраста. Иновације у настави, 2020/4, 46‒60.

Љубинковић, Н. (2014). Наши далеки преци: етномитолошке студије. Београд: Српска књижевна задруга.

Марјановић. В. (2000). Књижевност за децу и младе, књ. 1. Београд: Виша школа за образовање васпитача у Београду.

Марковић, С. (2003). Записи о књижевности за децу III: појаве, жанрови, рецепција. Београд: Београдска књига.

Милинковић, М. (2010). Нацрт за периодизацију српске књижевности за децу. Нови Сад: Међународни центар књижевности за децу Змајеве дечје игре.

Милојевић, М. (2004). Народне песме и игре са Косова и Метохије. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства – Карић фондација.

Миодраговић, Ј. (2009). Народна педагогија у Срба, или како наш народ подиже пород свој. Београд: РТС.

Петровић, Р. (1989). Српска народна музика. Београд: Српска академија наука и уметности.

Петровић, С. (2004). Српска митологија у веровању, обичајима и ритуалу. Београд: Алфа – Невен.

Пугач, С. (2014). Значение колыбельной песни для развития ребенка. Санкт-Петербург: Государственное бюджетное дошкольное образовательное учреждение детский сад №102 комбинированного вида Невского района Санкт-Петербурга.

Радынова, О. П. (2015). Народные колыбельные как средство формирования основ музыкальной культуры детей дошкольного возраста. Наука и школа, 4, 144‒149.

Стошић, А. (2016). Функционалност уџбеничког комплета у развоју вокалних способности ученика млађих разреда основне школе. Иновације у настави, 29 (1), 60‒76.

Требјешанин, Ж. (2008). Представа о детету у српској култури. Београд: Софос.

Чајкановић, В. (1985). Речник српских народних веровања о биљкама. Београд: САНУ.

Чајкановић, В. (1994). Студије из српске религије и фолклора 1925‒1942, књ. II. Београд: Српска књижевна задруга.

Шаранчић Чутура, С. (2007). Могућности тумачења усмене лирске поезије као школске лектире. Норма, XII (2‒3), 105‒116.

Andreis, J. (1951). Historija muzike, I dio. Zagreb: Školska knjiga.

Baker, F. & Mackinlay, Е. (2006). Sing, Soothe and Sleep: A Lullaby Education Programme for First-Time Mothers. British Journal of Music Education, 23(2), 147‒160.

Bjerkvol, N. R. (2005). Nadahnuto biće. Beograd: Plato.

Bratić, D. (1993). Gluvo doba, predstave o noći u narodnoj religiji Srba. Beograd: Plato.

Caine, J. (1991). The Effects of Music on the Selected Stress Behaviours, Weight, Caloric and Formula Intake, and Length of Hospital Stay of Premature and Low Birth Weight Neonates in a Newborn Intensive Care Unit. Journal of Music Therapy, 28(4), 180–192.

Dević, D. (1975). Uvod u osnove Etnomuzikologije, I deo. Beograd: Univerzitet umetnosti u Beogradu.

Elijade, M. (1991). Istorija verovanja i religijskih ideja, I deo. Beograd: Prosveta.

Emeksiz, A. (2011). Are Lullabies to Sleep. Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 1(2), 143–156.

Fracile, N. (1987). Vokalni muzički folklor Srba i Rumuna u Vojvodini ‒ komparativna proučavanja, кnj. 2. Novi Sad: Matica srpska, Odeljenje za scenske umetnosti i muziku.

Güneş, H. & Güneş, N. (2012). The Effects of Lullabies on Children. International Journal of Business and Social Science, 3(7), 316–321.

Juvančić, K. (2009). Ko se prebudio ,,Nine nane“ In ,,Aje tutaje“. Etnomuzikološke raziskave uspavank. Traditiones, 38(1), 275‒286.

Juvančić, K. (2020). Mogu li nam uspavanke pomoći da se osećamo bolje. Preuzeto 1. 10. 2021. sa: https://www.buro247.hr/kultura/ekspert/mogu-li-nam-uspavanke-pomoci-da-se-osjecamo-bolje-katarina-juvancic-kaze-da.html

Kovačević, I. (2006). Mit i umetnost. Beograd: Filozofski fakultet.

Kovačević, K. (1974). Uspavanke. Muzička enciklopedija 3. Zagreb: Jugoslovenski leksikografski zavod.

Kuba, L. (1996). U Crnoj Gori, putevi preduzeti sa namjerom sakupljanja narodnih pjesama (1890‒1891). Podgorica: Biblioteka Svjedočanstva.

Milinković, M. i Čutović, M. (2016). Kraće usmene forme u funkciji razvoja govora kod dece predškolskog uzrasta. U: E. Kopas Vukašinović i B. Stojanović (ur.), Savremeno predškolsko obrazovanje i vaspitanje: izazovi i dileme (77‒85). Jagodina: Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu.

Nadakumara, U. (2017). Lullabies Enrich Child Linguistic Development. Retrieved on October 2021 from: https://www.academia.edu/34634494/Lullabies_enrich_child_lingustic_development.

Pathak, V. & Mishra, Sh. (2017). Psychological Effect of Lullabies in Child Development. Indian Journal of Positive Psychology, 8(4), 677–680.

Poterjahin Antonović, T. (2015). Uspavanke. Preuzeto 27. 11. 2021. sa: http://www.omaja.rs/omajin-vajat/uspavanke

Prstojević, V. (2012). Usmena uspavanka u književnom, socijalnom i obrednom kontekstu. Zbornik radova Visoke škole strukovnih studija za obrazovanje vaspitača, 7 (1), 63–79.

Reynolds, A. M. & Burton, S. L. (2017). Serve and Return: Communication Foundations for Early Childhood Music Policy Stakeholders. Arts Education Policy Review, 118(3), 140–153.

Rihtman, C. (1974). Zbornik napjeva narodnih pjesama Bosne i Hercegovine. Sarajevo: Akademija nauka i umjetnosti Bosne i Hercegovine.

Takayuki, N. & Trehub, S. E. (2004). Infants’ Responsiveness to Maternal Speech and Singing. Infant Behavior & Development, 27, 455–464.

Objavljeno
2022/12/12
Rubrika
Оригинални научни чланак