Настава социологије у музеју

  • Olivera S. Marković Savić Univerzitet u Prištini sa privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Filozofski fakultet, Katedra za sociologiju
Ključne reči: социологија, настава, музеј, ученик, наставник

Sažetak


Систем образовања смештен је у формалним васпитно-образовним институцијама, али како школа није једино место образовног деловања, у раду се истражује могућност за наставу социологије у музеју, као једном од облика ванучионичког учења. Настава социологије у музеју виђена је као прилика за развијање трајних основних знања и целоживотно учење, изградњу естетске и критичке стране личности ученика, те сагледавање личних живота и искустава у оквиру ширег друштвеног контекста. У раду износимо претпоставке за овакав тип ванучионичке наставе, улогу наставника у планирању и посети музеју, наставне методе и јединице које се најадекватније могу реализовати у оваквом облику подучавања, али и о музеју као наставном средству.

 

Reference

Арсић, З. и Радојевић, Т. (2019). Утицај друштвених промена на положај и однос наставника и ученика у настави. Социолошки преглед, 53 (3), 1132–1154.

Закон о основама система образовања и васпитања (2020). Службени гласник РС, бр. 88/17, 27/18, 6/20, 52/21 и др. закон 129/2021.

Закон о средњем образовању и васпитању (2021). Службени гласник РС, бр. 55/13, 101/17.

Ивковић, М. (2010). Методика наставе социологиje. Ниш: Просвета.

Јовановић, Н. (2013). Методика наставе друштвено-хуманистичких предмета: изазови и новине. Ниш: Филозофски факултет.

Јовановић, Н. (2015). Социологија: приручник за наставнике социологије за четврти разред гимназије и трећи разред средњих стручних школа. Београд: Klett.

Кубурић, З. и Дачић, С. (2013). Методика наставе социологије. Београд: Чигоја.

Петровић, Ј. (2012). Огледи о образовању у Србији: поглед на скрајнута питања. Косовска Митровица: Филозофски факултет Универзитета у Приштини.

Ристић, М. и Благданић, С. (2017). Нове перспективе у образовању – ванучионичка настава у дигиталном окружењу. Иновације у настави (часопис за савремену наставу), 30 (2), 1–14.

Стандарди општих међупредметних компетенција за крај средњег образовања (2013). Преузето 29. марта 2017. са: http://www.ceo.edu.rs/images/stories/obrazovni_standardi/Opsti_standardi_postignuca/MEDJUPREDMETNE%20KOMPETENCIJE.pdf

Стратегијa развоја образовања и васпитања у Републици Србији до 2030. године. Службени гласник РС, бр. 30/18.

Шуваковић, У., Николић, И., Петровић, Ј. (2022). Универзитетска настава током ванредног стања у Србији уведеног по избијању пандемијске кризе Covid-19: ставови студената. Зборник института за педагошка истраживања, 54 (2), 241–278.

Bamberger, Y. & Tal, T. (2007). Learning in a Personal Context: Levels of Choice in a Free Choice Learning Environment in Science and Natural History Museums. Sci. Ed., 91, 75–95.

Brofi, Dž. (2015). Kako motivisati učenike da uče. Beograd: Clio.

Dolton, P., Marcenaro, O., De Vries, R., She, P. (2018). Teacher Status Index 2018. London: Varkey Foundation.

Džinkić, O. & Milutinović, J. (2019). Učenje u muzeju u svetlu konstruktivističke teorijske osnove. Zbornik Odseka za pedagogiju, 28, 93–100.

Humboldt, W. von, Adorno, T. W., Liessmann, K. P., Cvejić, I., Krstić, P., (2020). Od obrazovanja do neobrazovanja: tri teorije (Vol. 13). Beograd – Novi Sad: Institut za filozofiju i društvenu teoriju – Akademska knjiga.

Milanović, A. (2018). Pedagoški potencijal muzeja – muzej kao centar obrazovanja i učenja. Годишњак за педагогију, 3 (2), 73–89.

OECD (2010). Politike obrazovanja i usavršavanja – nastavnici su bitni – kako privući, usavršiti i zadržati efikasne nastavnike. Beograd: Ministarstvo prosvete Republike Srbije, Zavod za udžbenike, Službeni glasnik.

Prušević Sadović, F. & Šehović, S. (2021). Društveni i materijalni status nastavnika iz perspektive studenata Učiteljskog fakulteta u Beogradu. DHS – društvene i humanističke studije: časopis Filozofskof fakulteta u Tuzli, 14 (1), 257–270.

Thomas, W. & Znaniecki, F. (1969). O dezorganizaciji i reorganizaciji. U: T. Parsons (ur.), Teorije o društvu: osnovi savremene sociološke teorije (1224–1228). Beograd: Vuk Karadžić.

UNESCO (2005). Towards Knowledge Societies. Paris: UNESCO Publishing. Retrieved from: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/wsis/WSIS_10_Event/wsis10_outcomes_en.pdf>

 

Objavljeno
2023/04/06
Rubrika
Прегледни чланак