Teaching Sociology in Museums
Abstract
Education system is situated in formal educational and pedagogical institutions. However, considering that schools are not the only places for education, this paper examines the possibilities of teaching sociology in museums as a form of out-of-classroom learning. Teaching sociology in a museum provides opportunities for developing lasting basic knowledge and life-long learning, establishing and developing aesthetic and critical thinking aspects of students’ personalities, and observing personal lives and experiences within a wider social context. The paper shows suggestions for this type of out-of-classroom learning, teacher’s role in planning and visiting museums, teaching methods and units that can be attained in this form of learning, and a museum as an educational instrument.
Learning through collaboration with other institutions in the local community shifts the learning context towards more complex cognitive processes. In the process of joint processing of a phenomenon, constructive discussion is encouraged and carried out in an unconventional form of class. At the same time, the cooperation between the local community and the school is being improved because the school upgrades its role of knowledge transfer to the role of a living centre in the community, and the school is actively involved in the needs of the local community. Among the teaching methods applicable to teaching in a museum, we have singled out a dialogical method and an interactive method because of their closeness to the constructivist approach in which the process of acquiring knowledge is conceived as the creation of the individual and the product of constructions. The essence of the teaching process in modern education lies in competencies among which the most important is that a student learns to learn and apply the acquired knowledge in practice.
References
Арсић, З. и Радојевић, Т. (2019). Утицај друштвених промена на положај и однос наставника и ученика у настави. Социолошки преглед, 53 (3), 1132–1154.
Закон о основама система образовања и васпитања (2020). Службени гласник РС, бр. 88/17, 27/18, 6/20, 52/21 и др. закон 129/2021.
Закон о средњем образовању и васпитању (2021). Службени гласник РС, бр. 55/13, 101/17.
Ивковић, М. (2010). Методика наставе социологиje. Ниш: Просвета.
Јовановић, Н. (2013). Методика наставе друштвено-хуманистичких предмета: изазови и новине. Ниш: Филозофски факултет.
Јовановић, Н. (2015). Социологија: приручник за наставнике социологије за четврти разред гимназије и трећи разред средњих стручних школа. Београд: Klett.
Кубурић, З. и Дачић, С. (2013). Методика наставе социологије. Београд: Чигоја.
Петровић, Ј. (2012). Огледи о образовању у Србији: поглед на скрајнута питања. Косовска Митровица: Филозофски факултет Универзитета у Приштини.
Ристић, М. и Благданић, С. (2017). Нове перспективе у образовању – ванучионичка настава у дигиталном окружењу. Иновације у настави (часопис за савремену наставу), 30 (2), 1–14.
Стандарди општих међупредметних компетенција за крај средњег образовања (2013). Преузето 29. марта 2017. са: http://www.ceo.edu.rs/images/stories/obrazovni_standardi/Opsti_standardi_postignuca/MEDJUPREDMETNE%20KOMPETENCIJE.pdf
Стратегијa развоја образовања и васпитања у Републици Србији до 2030. године. Службени гласник РС, бр. 30/18.
Шуваковић, У., Николић, И., Петровић, Ј. (2022). Универзитетска настава током ванредног стања у Србији уведеног по избијању пандемијске кризе Covid-19: ставови студената. Зборник института за педагошка истраживања, 54 (2), 241–278.
Bamberger, Y. & Tal, T. (2007). Learning in a Personal Context: Levels of Choice in a Free Choice Learning Environment in Science and Natural History Museums. Sci. Ed., 91, 75–95.
Brofi, Dž. (2015). Kako motivisati učenike da uče. Beograd: Clio.
Dolton, P., Marcenaro, O., De Vries, R., She, P. (2018). Teacher Status Index 2018. London: Varkey Foundation.
Džinkić, O. & Milutinović, J. (2019). Učenje u muzeju u svetlu konstruktivističke teorijske osnove. Zbornik Odseka za pedagogiju, 28, 93–100.
Humboldt, W. von, Adorno, T. W., Liessmann, K. P., Cvejić, I., Krstić, P., (2020). Od obrazovanja do neobrazovanja: tri teorije (Vol. 13). Beograd – Novi Sad: Institut za filozofiju i društvenu teoriju – Akademska knjiga.
Milanović, A. (2018). Pedagoški potencijal muzeja – muzej kao centar obrazovanja i učenja. Годишњак за педагогију, 3 (2), 73–89.
OECD (2010). Politike obrazovanja i usavršavanja – nastavnici su bitni – kako privući, usavršiti i zadržati efikasne nastavnike. Beograd: Ministarstvo prosvete Republike Srbije, Zavod za udžbenike, Službeni glasnik.
Prušević Sadović, F. & Šehović, S. (2021). Društveni i materijalni status nastavnika iz perspektive studenata Učiteljskog fakulteta u Beogradu. DHS – društvene i humanističke studije: časopis Filozofskof fakulteta u Tuzli, 14 (1), 257–270.
Thomas, W. & Znaniecki, F. (1969). O dezorganizaciji i reorganizaciji. U: T. Parsons (ur.), Teorije o društvu: osnovi savremene sociološke teorije (1224–1228). Beograd: Vuk Karadžić.
UNESCO (2005). Towards Knowledge Societies. Paris: UNESCO Publishing. Retrieved from: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/wsis/WSIS_10_Event/wsis10_outcomes_en.pdf>
The details about the publication policy, including copyright and licensing, are available at: