Деца као стратешки актери у предшколским установама
Sažetak
Рад се бави анализом концепта детета као стратешког актера и могућностима за делање деце у предшколским установама. Циљ рада био је разматрање схватања деце као компетентних друштвених актера који различитим стратегијама активно учествују у друштвеном животу и мењају своја друштвена окружења. Након разматрања појма свакодневног живота детета и различитих окружења у којима деца делају, приступило се анализи резултата истраживања делања деце у предшколским установама. На основу доступних резултата, може се закључити да могућности за активно стратешко делање деце у предшколским установама постоје и да је неопходно наставити са њиховим даљим развојем и усавршавањем.
Reference
Нове основе програма предшколског васпитања и образовања „Године узлета”. (2018). Београд: Министарство науке и технолошког развоја.
Bojko, D., Šušalić, O., Daković, M., Potežica, S. (2020). Gde nas je odvelo maklurino drvo? U: R. Petrović (ur.), Primeri dobre prakse (93–99). Novi Sad: Udruženje vaspitača Vojvodine.
Dujić, N. i Ristić, D. (2020). Sve se od nečega sastoji – projektno planiranje u vrtiću. U: R. Petrović (ur.), Primeri dobre prakse (53–57). Novi Sad: Udruženje vaspitača Vojvodine.
Džejms, A. i Praut, A. (2004). Strategije i strukture – ka novoj perspektivi u odnosu na dečja iskustva porodičnog života. U: S. Tomanović (ur.), Sociologija detinjstva – Sociološka hrestomatija (361–375). Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Džejms, A., Dženks, K., Praut, A. (2004). Teoretisanje o detinjstvu. U: S. Tomanović (ur.), Sociologija detinjstva – Sociološka hrestomatija (142–166). Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Frenes, I. (2004). Dimenzije detinjstva. U: S. Tomanović (ur.), Sociologija detinjstva – Sociološka hrestomatija (110–133). Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Georgieva Dzhorova, B. (2019). The Preschool Child: Initiative, Active and Independent. In: T. V. Petkova & V. S. Chukov (Eds.), 4th International e-Conference on Studies in Humanities and Social Sciences: Conference Proceedings (215–225). Belgrade: Center for Open Access in Science.
Gvozdenović, J. i Velicki, S. (2020). Pogledaj kroz prozor. U: R. Petrović (ur.), Primeri dobre prakse (63–70). Novi Sad: Udruženje vaspitača Vojvodine.
Huang, J. (2019). Being and Becoming: The Implications of Different Conceptualizations of Children and Childhood in Education. Canadian Journal for New Scholars in Education, 10(1), 99–105.
Hutchby, I. & Moran-Ellis, J. (1998). Children and Social Competence. Areas of Аction. London: The Falmer Press.
Lalošević, S. i dr. (2020). Tranzicija u osnovnu školu iz perspektive deteta. U: R. Petrović (ur.), Primeri dobre prakse (5–13). Novi Sad: Udruženje vaspitača Vojvodine.
Lensdaun, G. (2004). Dečja prava. U: S. Tomanović (ur.), Sociologija detinjstva – Sociološka hrestomatija (185–199). Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Mejel, B. (2004). Deca na delu u porodici i školi. U: S. Tomanović (ur.), Sociologija detinjstva – Sociološka hrestomatija (227–243). Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Mihailović, T. i Zbućnović, S. (2020). Kućica za ptice. U: R. Petrović (ur), Primeri dobre prakse (136–141). Novi Sad: Udruženje vaspitača Vojvodine.
Mišković, M. (2014). Svakodnevni život iz perspektive predškolskog deteta. Krugovi detinjstva, 3, 3–22.
Mišković, M. (2016). Kvalitet i stil života porodice kao segmenti dečje svakodnevice. U: L. Marinković (ur.), Svakodnevni život deteta (45–67). Novi Sad: Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača.
Pavlović Breneselović, D. (2015). Gde stanuje kvalitet. Knjiga 2: Istraživanje sa decom prakse dečjeg vrtića. Beograd: Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu, Institut za pedagogiju i andragogiju.
Pavlović-Breneselović, D. i Krnjaja, Ž. (2017). Kaleidoskop. Osnove diversifikovanih programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju.
Petrić, D., Kondić, A., Mandić, N. (2020). Dobrobit za dete kroz igru, delanje i istraživanje. U: R. Petrović (ur.), Primeri dobre prakse (47–52). Novi Sad: Udruženje vaspitača Vojvodine.
Praut, A. i Džejms, A. (2004). Nova paradigma za sociologiju detinjstva. U: S. Tomanović (ur.), Sociologija detinjstva – Sociološka hrestomatija (51–77). Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Radaković, T. i Matić, J. (2020) Projekat lopta-pričalica. U: R. Petrović (ur.), Primeri dobre prakse (14–19). Novi Sad: Udruženje vaspitača Vojvodine.
Tejić, M., Dukić, E., Tica, D. (2020). Šta ćemo sa senkama – dete u igri. U: R. Petrović (ur.), Primeri dobre prakse (20–26). Novi Sad: Udruženje vaspitača Vojvodine.
Tomanović, S. (2002). Životni stil porodice i svakodnevni život deteta. Зборник Филозофског факултета, Серија Б, 17, 305–321.
Tomanović, S. (2004). Sociologija o detinjstvu i sociologija za detinjstvo. U: S. Tomanović (ur.), Sociologija detinjstva – Sociološka hrestomatija (7–48). Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Tomanović, S. i Mihajlović, S. (1997). Detinjstvo u Rakovici: svakodnevni život dece u radničkoj porodici. Beograd: Institut za sociološka istraživanja Filozofskog fakulteta.
Uprichard, E. (2008). Children as ‘Being and Becomings’: Children, Childhood and Temporality. Children & Society, 22, 303–313.
Varoši, V. (2020). Projekat: Slovograd. U: R. Petrović (ur.), Primeri dobre prakse (58–62). Novi Sad: Udruženje vaspitača Vojvodine.
Zekušić, T. (2020). Projekat Igralište. U: R. Petrović (ur.), Primeri dobre prakse (36–40). Novi Sad: Udruženje vaspitača Vojvodine.
Detalji u vezi sa uređivačkom politikom, uključujući i autorska prava, dostupni su na sajtu SCIndeks.
http://scindeks.ceon.rs/journalDetails.aspx?issn=0354-3293