Транспозиција библијске легенде у делу „Жертва Аврамова” Викентија Ракића

  • Emilija А. Popović Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet
Ključne reči: „Жертва Аврамова”, драмски елементи, Викентије Ракић, „Стари завет”, култ породице, романтичарска иронија

Sažetak


Фокус рада је на анализи драмских елемената дела „Жертва Аврамова” Викентија Ракића. Интерпретацијом основних тематско-мотивских преокупација предромантичарске српске књижевне продукције – култа породице и сентименталног пријатељства, долази се до закључка да дело Викентија Ракића „Жертва Аврамова”, које у науци о књижевности има различита жанровска одређења, свакако садржи драмске елементе који се огледају у амбиваленцији приликом конципирања јунака који су и узглобљени у породични микрокосмос и одани божанској промисли. У делу се издвајају мајка Сара, чија је улога у библијском предлошку, у односу на Ракићево дело, непостојећа, син Исак, представник активистичке бриге за сопствени живот, те на концу, отац Аврам, који проживљава снажан унутрашњи конфликт. Драмски елементи уочавају се више у породичној теми из које проистиче драмска ситуација сходно којој су ликови конципирани, а мање у формалним одликама у виду спорадичних дидаскалија у делу, те структури самог дела која је уочљиво драмска: пролог, заплет, кулминација, перипетија, расплет. Рад ће се посебно осврнути на однос старозаветног предлошка који баштини космичку вертикалу Бог–Човек и религиозног епа, који уводи и хоризонталну људску раван – Човек–Човек, што, према почетним премисама, имплицира присуство својеврсне (пред)романтичарске ироније или ироније у зачетку која се, у оквиру проучаваног дела, огледа у амбивалентном односу према библијској морално-дидактичкој поуци.

Reference

Библија. (2017). Београд: Библијско друштво Србије.

Вујовић, Б. (1994). Слово о Викентију Ракићу. У: В. Ракић, Историја монастира Фенек (I–XVII). Београд: Драганић – Oдбор за заштиту и ревитализацију манастира Фенек.

Глушчевић, З. (1964). Путеви хуманитета, први део: од Гетеа до романтичара. Београд: Просвета.

Ераковић, Р. (2008). Религиозни еп српског предромантизма. Нови Сад: Матица српска.

Жижовић, О. (2021). Од Исака до Исуса: архетип (не)прихватања жртве. Књижевна историја, 53 (173), 263–286.

Кјеркегор, С. (2002). Страх и дрхтање. Београд: Плато.

Мирчетић, П. (2021). Одлике епа и епске технике на примеру „Епа о Гилгамешу”. Узданица, XVIII (1), 21–35.

Павић, М. (1983). Рађање нове српске књижевности. Београд: Српска књижевна задруга.

Павић, М. (1991). Историја српске књижевности, Предромантизам. Београд: Досије – Научна књига.

Савковић, Н. (2017). Ракићев превод грчке сакралне драме „Жртва Аврамова”. Зборник Матице српске за књижевност и језик, 65 (3), 825–841.

Скерлић, Ј. (1953). Историја нове српске књижевности. Београд: Рад.

СНП II (1845). Српске народне пјесме. Књига друга у којој су пјесме јуначке најстарије. Беч: Штампарији Јерменскога манастира.

Тартаља, И. (2000). Теорија књижевности. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Antonijević, D. (ur.). (1984). Folklorni teatar u balkanskim i podunavskim zemljama. Beograd: Balkanološki institut SANU.

Auerbah, E. (1968). Mimesis: prikazivanje stvarnosti u zapadnoj književnosti. Beograd: Nolit.

Fraj, N. (1985). Veliki kod(eks). Beograd: Zavod.

Franić Tomić, V. i Prosperov Novak, S. (2012). Abrahamova žrtva u hrvatskoj dramskoj književnosti i njezine europske inačice. Anali zavoda za povijesne znanosti i umjetnosti u Dubrovniku, 40, 199–258.

Grenvil-Barker, H. (1953). Pismo Žaku Kopou. U: M. Redgrave, The Аctor’s Ways and Means. Melbourne–London–Toronto: William Heinemann LTD.

Jansen, S. (1981). Šta je dramska situacija? Studija o elementarnim pojmovima opisa dramskih lica. U: M. Miočinović (prir.), Moderna teorija drame (152–201). Beograd: Nolit.

Kami, A. (1984). O budućnosti tragedije. U: Z. Stojanović (prir.), Teorija tragedije (265–272). Beograd: Nolit.

Miočinović, M. (prir.). (1981). Moderna teorija drame. Beograd: Nolit.

Mirčetić, P. (2015). Brehtov Verfremdungseffekt vs. romantičarska ironija F. Šlegela. Anali Filološkog fakulteta, 27 (2), 145–157.

Stajen, Dž. L. (1970). Elementi drame. Beograd: Umetnička akademija u Beogradu.

Stojanović, D. (1999). Mislilac romantizma Fridrih Šlegel. U: F. Šlegel, Ironija ljubavi (301–313). Beograd: Zepter Book World.

Objavljeno
2023/12/28
Rubrika
Оригинални научни чланак