Анализа потреба у функцији енглеског језика струке: Студија случаја српских правних стручњака

Ključne reči: анализа потреба, енглески језик за посебне намене, енглески језик за правнике, посленици правне струке

Sažetak


Наставници енглеског језика за посебне намене неретко користе анализу потреба како би утврдили најважније потребе и/или захтеве својих студената и иденти- фиковали недостатке у контексту свих језичких вештина – писања, говорења, читања и слушања. Ова студија пружа увид у стање реалних потреба правних стручњака у Републици Србији у контексту језика струке. Рад настоји истражити ставове правних стручњака, попут адвоката, судија, професора, јавних бележника и дипломираних правника, према значају правног енглеског језика (енглеског за правне сврхе / енглеског језика за правнике). Сто један испитаник попунио је онлајн упитник с циљем идентификовања њихових реалних језичких потреба, утврђивања кључних недостатака у контексту језичких вештина и процене важности континуираног учења енглеског језика струке током студија права. Имајући у виду вишејезичну природу Европске уније, којој Србија тежи да се придружи, од велике је важности обезбедити правним стручњацима интердисциплинарно знање и језичке вештине како би се успешно прилагодили константним променама на тржишту рада. Значај језика струке у правној професији један је од главних разлога за спровођење овог истраживања, као и идентификовање реалних језичких потреба посленика правне струке у Републици Србији, те њихове перцепције о значају континуираног учења енглеског језика за правнике. Резултати истраживања показали су да посленици правне струке верују да се учење енглеског језика за правнике заснива на усвајању правне терминологије и симулацији стварних ситуација из адвокатских канцеларија, судница, пословних разговора и околности у Републици Србији, уместо читања и анализе текстова о правним праксама у Енглеској или САД. Такође, резултати недвосмислено указују на подручја којима је потребно посветити посебну пажњу при усавршавању енглеског језика правне струке: јавни наступи, развој вокабулара, писање правних текстова и телефонска комуникација. Ауторка ове студије се нада да ће резултати истраживања допринети јасном разумевању реалних језичких потреба правних стручњака, идентификацији кључних недостатака у језичким вештинама, процени важности континуираног учења, усмеравању на критичне области за усавршавање и наглашавању практичних аспеката наставе. Такође, студија се може схватити и као чврста основа за (ре)дизајнирање курикулума, наставних материјала и оцењивања у области енглеског језика за правнике у Републици Србији и шире.

Reference

Alsamadani, H. A. (2017). Needs analysis in ESP context: Saudi engineering students as a case study. Advances in Language and Literary Studies, 8(6), 58–68.

Bacha, N. N., & Bahous, R. (2008). Contrasting views of business students’ writing needs in an EFL environment. English for Specific Purposes, 27, 74–93. https://doi.org/10.1016/j.esp.2007.05.001

Basturkmen, H. (1998). Refining procedures: A needs analysis project at Kuwait University. English Teaching Forum, 36(4), 1–7.

Basturkmen, H. (2010). Developing Courses in English for Specific Purposes. London: Palgrave Macmillan.

Berwick, R. (1989). Needs assessment in language programming: From theory to practice. In: R. K. Johnson (Ed.), The Second Language Curriculum (pp. 48–62). Cambridge: CUP.

Brindley, G. (1989). The role of needs analysis in adult ESL program design. In: R. K. Johnson (Ed.), The Second Language Curriculum (pp. 63–78). Cambridge: CUP. https://doi.org/10.1017/CBO9781139524520.007

Brown, J. D. (1995). The Elements of Language Curriculum: A Systematic Approach to Program Development. Heinle & Heinle.

Brown, J. D. (2016). Introducing Needs Analysis and English for Specific Purposes. New York: Routledge.

Carter, D. (1983). Some propositions about ESP. The ESP Journal, 2(2), 131–137. https://doi.org/10.1016/0272-2380(93)90003-P

Chambers, F. (1980). A re-evaluation of needs analysis in ESP. The ESP Journal, 1(1), 25–33. https://doi.org/10.1016/0272-2380(80)90007-4

Chia, H. U., Johnson, R., Chia, H. L., & Olive, F. (1999). English for college students in Taiwan: A study of perceptions of English needs in a medical context. English for Specific Purposes, 18(2), 107–119.

Fiorito, L. (2005). Teaching English for Specific Purposes (ESP). UsingEnglish.com. https://www.usingenglish.com/teachers/articles/teaching-english-for-specific-purposes-esp.html

Glušac, T., Milić, M., & Gak, D. (2023). The use of the mother tongue in ESP teaching and learning from the students’ perspective: The case of Serbian. ESP Today, 11(1), 96–118.

Gu, H., Bo, H., & Ren, L. (2019). Developing ESP teaching materials based on the analysis of information engineering majors’ needs. Open Journal of Social Sciences, 7, 121–131. https://doi.org/10.4236/jss.2019.710011

Gusti, A. (1999). The role of needs analysis in English for specific purposes. TEFLIN Journal, 10(2), 31–47. https://doi.org/10.15639/teflinjournal.v10i1/31-47

Hudson, R. A. (1996). Sociolinguistics. Cambridge: CUP.

Huhta, M., Vogt, K., Johnson, E., Tulkki, H., & Hall, D. R. (Eds.) (2013). Needs Analysis for Language Course Design: A Holistic Approach to ESP. Cambridge: CUP.

Hutchinson, T., & Waters, A. (1987). English for Specific Purposes: A Learner-Centered Approach. Cambridge: CUP.

Hyland, K. (2006). English for Academic Purposes. London: Routledge.

Ibrahim, H. H. (2020). Needs analysis as a prerequisite for designing an ESP course for medical students. Open Journal of Modern Linguistics, 10, 83–103. https://doi.org/10.4236/ojml.2020.102006

Knight, J. (2012). Five truths about internationalization. International Higher Education, 69, 4–5. https://doi.org/10.6017/ihe.2012.69.8644

Kočović Pajević, M., & Josijević, J. (2022). Students’ perspective of ESP in the IT classroom: Challenges and opinions. In: I. Milićević (Ed.), 9th International Scientific Conference Technics and Informatics in Education – TIE 2022 (pp. 420–424). Čačak: Faculty of Technical Sciences in Čačak.

Kordić, Lj. i Papa, D. (2014). Suradnja među katedrama u svrhu podizanja kvalitete nastave stranih jezika struke – komparativni pristup. Pravni vjesnik, 30 (1), 73–88.

Kunda, I., Bajčić, M. i Nikolla, D. (2021). Strani jezik u pravnom obrazovanju: dokad ćemo se praviti Englezi? U: L. Belanić i D. Dobrić Jambrović (ur.), Zbornik koautorskih radova nastavnika i studenata sa znanstvene konferencije Unaprjeđenje kvalitete studiranja na pravnim fakultetima u Hrvatskoj (str. 35–50). Rijeka: Sveučilište u Rijeci, Pravni fakultet.

Lee, C-L. (2016). Principles and practices of ESP course design—a case study of a university of science and technology. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 15(2), 94–105.

Li Somui, F., & Mead, K. (2000). An analysis of English in the workplace: The communication needs of textile and clothing merchandisers. English for Specific Purposes, 19, 351–368. https://doi.org/10.1016/S0889-4906(99)00011-3

Pešić, D. (2017). Needs analysis as the basis of ESP curriculum design in tourism studies. Hotel and Tourism Management, 5(2), 36–50.

Robinson, P. (1989). An overview of English for specific purposes. In: H. Coleman (Ed.), Working with Language: A Multidisciplinary Consideration of Language Use in Work Contexts (pp. 395–428). Berlin: Mouton de Gruyter.

Robinson, P. (1991). ESP (English for Specific Purposes): A Survey of Research. Cambridge: CUP.

Sierocka, H., Chovancova, B., & Kordić, LJ. (2018). Addressing the needs of lawyers in legal English: A comparative study in four European Union countries. Comparative Legilinguistics, 33, 57–88. https://doi.org/10.14746/cl.2018.33.3

Stefanova, A., & Bozeva, D. (2023). Needs analysis in ESP as a motivator and means to optimise academic ESP courses. English Studies at NBU, 9(1), 21–38. https://doi.org/10.33919/esnbu.23.1.2

Stojković, N., & Piršl, D. (2018). The need to redetermine the position of ESP within the educational setting of higher education in Serbia. Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Prištini, 48 (3), 79–87. https://doi.org/10.5937/zrffp48-18688

Swales, J. (1992). Language for specific purposes. In: W. Bright (Ed.), International Encyclopedia of Linguistics (Vol. 2). New York: OUP.

Tatar, N., & Stojković, M. (2019). ESP courses and needs analysis. Philologia Mediana, 11(11), 547–559.

Varghese, R. (2012). An integrated teaching model to develop English proficiency of ESL management students. 3L: The Southeast Asian Journal of English Language Studies, 18(2), 105–117.

Vlahović, D. (2019). Primena retoričkih strategija u nastavi pravnog engleskog jezika (odbranjena doktorska disertacija). Filološki fakultet, Beograd.

Vukićević Nešić, J. i Lukić, N. (2023). Značaj engleskog jezika za posebne namene i njegova rastuća uloga – studentska poimanja i stavovi. Ekonomski pogledi, 25 (1), 45–77. https://doi.org/10.5937/ep25-43925

West, R. (1997). Needs analysis: A state of the art. In: R. Howard & G. Brown (Eds.), Teacher Education for LSP (pp. 24–95). Colchester: Multilingual Matters.

Widdowson, H. G. (1981). English for specific purposes: Criteria for course design. In: L. Selinker, E. Tarone, & V. Hanzeli (Eds.), English for Academic and Technical Purposes: Studies in Honor of Louis Trimble (pp. 1–11). Rowley: Newbury House.

Гајић, Т. (2020). Развој способности критичког мишљења и постигнуће у учењу страних језика на универзитетском нивоу: пример студентске популације у Србији (необјављена докторска дисертација). Филолошки факултет, Београд.

Гајић, Т. и Кузмановић Јовановић, А. (2022). Настава страних језика и развој критичког мишљења у ери неолиберализма: перспектива критичке педагогије. Београд: Чигоја штампа.

Objavljeno
2024/10/08
Rubrika
Оригинални научни чланак