Конструктивистичко образовање будућих наставника страних језика: принципијелно процењивање дидактичке вредности активности увежбавања страних језика

  • Svetlana S. Mitić Univerzitet u Banjoj Luci, Filološki fakultet, Engleski jezik i književnost
Ključne reči: образовање наставника страних језика, будући наставници, огледни час, наставна активност, сврсисходност, активно увежбавање језика, хетерогеност

Sažetak


Овај рад бави се образовањем једне од кључних компетенција наставника страних језика, способности да се процени дидактичка вредност језичке активности за потребе увежбавања ученика на различитим нивоима познавања страног језика. Поставља се питање када током образовања будућих наставника почети с грађењем ове способности и какве наставне поступке при томе користити. У склопу представљеног акционог истраживања студенти су упознати с критеријумима концептуализације активности увежбавања страних језика Пени Ур, након чега се радило на њиховом усвајању и примени. Критеријуми укључују: 1) сврсисходност (валидност) активности; 2) предзнање (поседовање предзнања из материје која се увежбава); 3) активно увежбавање страног језика (могућност да се ученици равноправно количински што више служе изучаваним језиком током активности); 4) усмереност ка постигнућу циља (схваћено као давање одговора, учешће); 5) хетерогеност (структурно-исходишну флексибилност наставне активности), схваћену као могућност да ученици различитих нивоа знања учествују у активности, ураде вежбу или дају одговоре; 6) активну помоћ наставника; и 7) побуђивање и држање пажње код ученика. У истраживању је стављен нагласак на први, трећи и пети критеријум, због уверења ауторке да су управо они најпроблематичнији и да их је најтеже применити у пракси. Студенти су добили задатак да приликом хоспитовања у школама и посматрања огледних часова колега анализирају појединачне активности увежбавања енглеског језика, по властитом избору, на основу представљених критеријума. Анализа садржаја извештаја већине студената (20 од 25) указује на адекватно и целовито разумевање већине или свих критеријума и њихову доследну и тачну примену, што је потврђено и у њиховим припремама и приликом извођења огледних часова. Петоро студената никако није применило критеријуме у анализи часова у основним и средњим школама, док то јесу учинили, мање или више успешно, у анализама часова колега. Потребно је даље испитивање дидактичког потенцијала наведених принципа за потребе јачања истраживане компетенције.

Reference

Donato, R. (1994). Collective scaffolding in second language learning. In: J. P. Lantolf & G. Appel (Eds.), Vygotskyan Approaches to Second Language Research (pp. 33–56). Norwood, NJ: Ablex.

Dunn, W. E., & Lantolf, J. P. (1998). Vygotsky’s zone of proximal development and Krashen’s i+1: Incommensurable constructs; incommensurable theories. Language Learning, 48(3), 411–42.

Fürstenberg, U., Schumm Fauster, J., Matsunaga, A., & Tsimpoukli, E. (2024). Navigating Tomorrow: Transition Skills for Higher Education [PDF]. Oxford: Oxford University Press. https://elt.oup.com/feature/global/expert/

Hamidi, E., & Bagherzadeh, R. (2018). The logical problem of scaffolding in second language acquisition. Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education, 3(19). https://doi.org/10.1186/s40862-018-0059-x

Jean Tsang, S. (2017). Cognitive discrepancy, dissonance, and selective exposure. Media Psychology, 22(3), 394–417. https://doi.org/10.1080/15213269.2017.1282873

Kelly, M., Grenfell, M., Allan, R., Kriza, C., & McEvoy, W. (2004). European Profile for Language Teacher Education: A Frame of Reference. Final Report. A Report to the European Commission Directorate General for Education and Culture. Brussels: European Commission – University of Southampton. https://doi.org/10.5258/SOTON/P1077

Krashen, S. (1982). Principles and Practice in Second Language Acquisition. Oxford: Pergamon Press.

Lightbown, P. M., & Spada, N. (2013). How Languages are Learned. Oxford: Oxford University Press.

Majid, F. A. (2010). Scaffolding adult learners’ learning through their diversity: An action research. Procedia Social and Behavioral Sciences, 7(C), 235–239.

Newby, D., Allan, R., Fenner, A.-B., Jones, B., Komorowska, H., & Soghikyan, K. (2007). European Portfolio for Student Teachers of Languages. A Reflection Tool for Language Teacher Education. Council of Europe. https://doi.org/10.21832/9781847695260-013

Ur, P. (1991). A Course in Language Teaching. Practice and Theory. Cambridge: Cambridge University Press.

Ur, P., & Wright, A. (1992). Five-Minute Activities. A Resource Book of Short Activities. Cambridge: Cambridge University Press.

UserTesting. (July 17, 2019). The curse of knowledge: How it impacts you, and what to do about it. UserTesting. https://www.usertesting.com/blog/curse-of-knowledge

Van Lier, L. (2004). The Ecology and Semiotics of Language Learning: A Sociocultural Perspective. Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/1-4020-7912-5

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes (M. Cole, V. Jolm-Steiner, S. Scribner, & E. Souberman, Ed. & Trans.). Cambridge, MA: Harvard University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctvjf9vz4

Willis, J. (1996). A Framework for Task-Based Learning. Harlow: Longman.

Objavljeno
2024/10/08
Rubrika
Оригинални научни чланак