Улога наставе музичке културе у условима информатизације
Sažetak
У раду се, примјеном аналитичке методе, разматра улога наставе музичке културе у условима информатизацијe. У савременом друштву, које карактерише дигитализација и убрзан научно-технолошки развој, информатизација образовања се намеће као неминовност. Истраживања указују на позитивне, али и на негативне ефекте коришћења савремене технологије и њених ресурса у настави и слободном времену ученика. Све више се уочава појава прекомјерног коришћења компјутера, мобилних телефона и таблета, при чему млади занемарују друштвени живот и важност физичке активности. Поред тога, у потрази за информацијама, ученици се на интернету сусрећу са непровјереним подацима и садржајима који су непримјерени њиховом узрасту. Зависност од друштвених мрежа и интернета и све израженија појава отуђености међу младима постају евидентан друштвени проблем. Циљ рада је да се утврди на који начин настава музичке културе може допринјети правилном друштвеном васпитању ученика у условима информатизације. Наиме, бројни су садржаји и активности у настави музичке културе који доприносе остваривању овог васпитног подручја – пјевање, извођење музичких игара, слушање музике и свирање на дјечјим музичким инструментима. Правилно искоришћени, музички садржаји и активности које се углавном изводе колективно представљају значајну педагошку могућност за развијање друштвености код ученика, што је вриједност на коју посебно треба обратити пажњу у друштву свеопште дигитализације и информатизације.
Reference
Арсић, З. и Запорожац, И. (2021). Карактеристични проблеми у примени савремене образовне технологије у настави: могућност њиховог превазилажења. Зборник радова Филозофског факултета у Приштини, 51 (4), 351–365. https://doi.org/10.5937/ZRFFP51-34233
Васиљевић, М. (2011). Бег из живота у шарени виртуелни свет. Преузето 4. фебруара 2024. са: http://arhiva.spc.rs/sr/beg_iz_zhivota_u_shareni_virtuelni_svet.html
Даниловић, М. (2004). Признавање и развој „образовне технологије” као научне области и наставног предмета. Зборник Института за педагошка истраживања, 36, 106–114. https://doi.org/10.2298/ZIPI0436106D
Илић, В. (2019). Информационо-комуникациона технологија у настави ликовне културе. Косовска Митровица: Факултет уметности.
Јеремић, Б. (2018). Развој вокалних способности ученика применом иновативних методичких приступа у настави музичке културе. Сомбор: Педагошки факултет.
Јовановић, Б. (2005). Школа и васпитање. Београд: Едука.
Јовановић, Б. (2018). Васпитни рад у школи. Београд: Завод за уџбенике.
Кузмановић, Д., Златаровић, В., Анђелковић, Н. и Жунић Цицварић, Ј. (2019). Деца у дигиталном добу. Водич за безбедно и конструктивно коришћење дигиталне технологије и интернета. Београд: Ужички центар за права детета.
Матић, Е. и Мирковић Радош, К. (1986). Музика и предшколско дете. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Милић, И. (2012). Улога народних музичких игара у развијању националног идентитета ученика. У: В. Трифуновић (ур.), Школа као чинилац развоја националног и културног идентитета и проевропских вредности (стр. 345–356). Јагодина: Универзитет у Крагујевцу, Педагошки факултет у Јагодини.
Надрљански, Ђ. и Солеша, Д. (2004). Информатика у образовању. Нови Сад: Учитељски факултет у Сомбору.
Павловић, Б. (2017). Савремени приступ избору композиција за слушање у настави музичке културе. У: Ж. Миленовић и С. Видосављевић (ур.), Иновације у васпитању и образовању: дигитализација, иновативни модели и програми (стр. 541–554). Лепосавић: Унивeрзитет у Приштини са привременим седиштем у Косовској Митровици, Учитељски факултет у Призрену – Лепосавићу.
Павловић, Б. (2019а). Васпитна вредност колективног музичког извођења у основној школи. У: С. Маринковић (ур.), Наука, настава, учење. Проблеми и перспективе (стр. 511–524). Ужице: Универзитет у Крагујевцу, Педагошки факултет у Ужицу.
Павловић, Б. (2019б). Улога основношколске наставе музичке културе у процесу социјализације ученика. У: Б. Мандић и Ј. Атанасијевић (ур.), Рођење у музици, књ. III (стр. 241–252). Крагујевац: Филолошко-уметнички факултет.
Павловић, Б. и Цицовић Сарајлић, Д. (2014). Васпитне вредности основношколске наставе музичке културе у време глобализације. У: В. Милисављевић (ур.), Наука и глобализација, књ. 8, том 2/2 (стр. 1463–1474). Пале: Филозофски факултет Универзитета у Источном Сарајеву.
Павловић, Б. и Цицовић Сарајлић, Д. (2016). Примена савремене информационо-комуникационе технологије у настави музичке културе. У: У. Мастиловић (ур.), Наука и евроинтеграције, књ. 10, том 1 (стр. 401–412). Пале: Филозофски факултет Универзитета у Источном Сарајеву.
Продић, С. и Продић, В. (2016). LikeХолизам: Зависност од друштвених мрежа? Да, и то постoји. Требиње: Епархија Захумско-херцеговачка.
Рот, Н. (2010). Психологија личности. Београд: Завод за уџбенике.
Стојановић, Г. (1996). Настава музичке културе од 1. до 4. разреда основне школе. Београд: Завод за уџбенике.
Anonim. (2016). Roditelji ne smiju zanemariti opasnosti interneta. Preuzeto 4. februara 2024. sa: https://www.glassrpske.com/lat/novosti/drustvo/Roditelji-ne-smiju-zanemariti-opasnosti-interneta/220650
Anonim. (2018). Digitalna bezbednost dece. Preuzeto 4. februara 2024. sа: https://www. drugnijemeta.rs/digit
Gidens, E. (2007). Sociologija. Beograd: Ekonomski fakultet.
Held, D., McGrew, A., Goldblatt, D., & Perraton, J. (1999). Global Transformations, Politics, Economics and Culture. Cambridge: Polity.
Ilić, M. (2020). Didaktika. Banja Luka: Univerzitet u Banjoj Luci – Filozofski fakultet.
Jeremić, B., Šimonji Cernjak, R., Markov, Z., & Pantić, J. (2015). The effects of methodical approach to vocal performance on the social-emotional competencies of the early school-age children. Croatian Journal of Education, 17(3), 151–185. https://doi.org/10.15516/cje.v17i0.1125
Konvencija o pravima deteta. (1989). Beograd: Unicef.
Lažetić, G. i Mladenović, I. (2014). Izgubljeni u virtuelnom svetu. Zavisnost od interneta i video-igara sa terapijskim priručnikom. Beograd: Čigoja.
Lukić, R. i Pečujlić, M. (ur.). (1982). Sociološki leksikon. Beograd: Savremena administracija.
Nadrljanski, Đ. (2006). Informatička pismenost i informatizacija obrazovanja. Informatologija, 39 (4), 262−266.
Potkonjak, N. i Šimlaša, P. (ur.). (1989). Pedagoška enciklopedija (tom 2). Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Detalji u vezi sa uređivačkom politikom, uključujući i autorska prava, dostupni su na sajtu SCIndeks.
http://scindeks.ceon.rs/journalDetails.aspx?issn=0354-3293
