The Role of Teaching Music in the Conditions of Computerization
Abstract
Using analytical methods, the paper discusses the role of teaching the subject of Musical Culture in the conditions of computerization and digitalization. Providing a wide variety of opportunities such as research, learning and education, as well as the pleasure of entertainment and leisure, information and communication technology has become an integral part of the life of modern man. Teaching and learning are processes that are inevitably conditioned by the overall technical and technological development and societal progress. In modern education, computerization is considered one of the essential conditions for its successful implementation. Students are expected to use all available resources, and above all information, in the process of acquiring knowledge. As numerous scientific and research works point to the need and importance of using modern information technology in education, there are also those who warn of negative effects when using it. Namely, in search of information, students find themselves on the Internet and encounter unverified information, as well as contents that are inappropriate for their age. Likewise, it was observed that young people spend most of their free time on computers, mobile phones and tablets, which affects their social life and engagement in physical activities. As a result of long-term and excessive use of these devices, health problems such as eye fatigue, poor concentration, headaches, and neck pain are occurring more frequently. In addition, the dependence on social networks, the social withdrawal and isolation of young people, and the increasingly pronounced alienation they experience should also be pointed out. Therefore, in the process of education and upbringing, it is necessary to use available pedagogical knowledge and experience to overcome these phenomena, which undoubtedly represent a social problem. In this sense, the goal of this work was to determine how the teaching of musical culture can contribute to the proper social education of students under the conditions of computerization. It is undeniable that the teaching of musical culture contributes to the overall development of each individual and to the social and collective growth. When properly used, musical contents and activities such as: singing, performing musical games, listening to music or playing children’s musical instruments, which are usually performed in a group, represent a significant pedagogical opportunity for the development of social skills in students. In the conditions of general digitalization and computerization, this is a value that should be paid special attention to.
References
Арсић, З. и Запорожац, И. (2021). Карактеристични проблеми у примени савремене образовне технологије у настави: могућност њиховог превазилажења. Зборник радова Филозофског факултета у Приштини, 51 (4), 351–365. https://doi.org/10.5937/ZRFFP51-34233
Васиљевић, М. (2011). Бег из живота у шарени виртуелни свет. Преузето 4. фебруара 2024. са: http://arhiva.spc.rs/sr/beg_iz_zhivota_u_shareni_virtuelni_svet.html
Даниловић, М. (2004). Признавање и развој „образовне технологије” као научне области и наставног предмета. Зборник Института за педагошка истраживања, 36, 106–114. https://doi.org/10.2298/ZIPI0436106D
Илић, В. (2019). Информационо-комуникациона технологија у настави ликовне културе. Косовска Митровица: Факултет уметности.
Јеремић, Б. (2018). Развој вокалних способности ученика применом иновативних методичких приступа у настави музичке културе. Сомбор: Педагошки факултет.
Јовановић, Б. (2005). Школа и васпитање. Београд: Едука.
Јовановић, Б. (2018). Васпитни рад у школи. Београд: Завод за уџбенике.
Кузмановић, Д., Златаровић, В., Анђелковић, Н. и Жунић Цицварић, Ј. (2019). Деца у дигиталном добу. Водич за безбедно и конструктивно коришћење дигиталне технологије и интернета. Београд: Ужички центар за права детета.
Матић, Е. и Мирковић Радош, К. (1986). Музика и предшколско дете. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Милић, И. (2012). Улога народних музичких игара у развијању националног идентитета ученика. У: В. Трифуновић (ур.), Школа као чинилац развоја националног и културног идентитета и проевропских вредности (стр. 345–356). Јагодина: Универзитет у Крагујевцу, Педагошки факултет у Јагодини.
Надрљански, Ђ. и Солеша, Д. (2004). Информатика у образовању. Нови Сад: Учитељски факултет у Сомбору.
Павловић, Б. (2017). Савремени приступ избору композиција за слушање у настави музичке културе. У: Ж. Миленовић и С. Видосављевић (ур.), Иновације у васпитању и образовању: дигитализација, иновативни модели и програми (стр. 541–554). Лепосавић: Унивeрзитет у Приштини са привременим седиштем у Косовској Митровици, Учитељски факултет у Призрену – Лепосавићу.
Павловић, Б. (2019а). Васпитна вредност колективног музичког извођења у основној школи. У: С. Маринковић (ур.), Наука, настава, учење. Проблеми и перспективе (стр. 511–524). Ужице: Универзитет у Крагујевцу, Педагошки факултет у Ужицу.
Павловић, Б. (2019б). Улога основношколске наставе музичке културе у процесу социјализације ученика. У: Б. Мандић и Ј. Атанасијевић (ур.), Рођење у музици, књ. III (стр. 241–252). Крагујевац: Филолошко-уметнички факултет.
Павловић, Б. и Цицовић Сарајлић, Д. (2014). Васпитне вредности основношколске наставе музичке културе у време глобализације. У: В. Милисављевић (ур.), Наука и глобализација, књ. 8, том 2/2 (стр. 1463–1474). Пале: Филозофски факултет Универзитета у Источном Сарајеву.
Павловић, Б. и Цицовић Сарајлић, Д. (2016). Примена савремене информационо-комуникационе технологије у настави музичке културе. У: У. Мастиловић (ур.), Наука и евроинтеграције, књ. 10, том 1 (стр. 401–412). Пале: Филозофски факултет Универзитета у Источном Сарајеву.
Продић, С. и Продић, В. (2016). LikeХолизам: Зависност од друштвених мрежа? Да, и то постoји. Требиње: Епархија Захумско-херцеговачка.
Рот, Н. (2010). Психологија личности. Београд: Завод за уџбенике.
Стојановић, Г. (1996). Настава музичке културе од 1. до 4. разреда основне школе. Београд: Завод за уџбенике.
Anonim. (2016). Roditelji ne smiju zanemariti opasnosti interneta. Preuzeto 4. februara 2024. sa: https://www.glassrpske.com/lat/novosti/drustvo/Roditelji-ne-smiju-zanemariti-opasnosti-interneta/220650
Anonim. (2018). Digitalna bezbednost dece. Preuzeto 4. februara 2024. sа: https://www. drugnijemeta.rs/digit
Gidens, E. (2007). Sociologija. Beograd: Ekonomski fakultet.
Held, D., McGrew, A., Goldblatt, D., & Perraton, J. (1999). Global Transformations, Politics, Economics and Culture. Cambridge: Polity.
Ilić, M. (2020). Didaktika. Banja Luka: Univerzitet u Banjoj Luci – Filozofski fakultet.
Jeremić, B., Šimonji Cernjak, R., Markov, Z., & Pantić, J. (2015). The effects of methodical approach to vocal performance on the social-emotional competencies of the early school-age children. Croatian Journal of Education, 17(3), 151–185. https://doi.org/10.15516/cje.v17i0.1125
Konvencija o pravima deteta. (1989). Beograd: Unicef.
Lažetić, G. i Mladenović, I. (2014). Izgubljeni u virtuelnom svetu. Zavisnost od interneta i video-igara sa terapijskim priručnikom. Beograd: Čigoja.
Lukić, R. i Pečujlić, M. (ur.). (1982). Sociološki leksikon. Beograd: Savremena administracija.
Nadrljanski, Đ. (2006). Informatička pismenost i informatizacija obrazovanja. Informatologija, 39 (4), 262−266.
Potkonjak, N. i Šimlaša, P. (ur.). (1989). Pedagoška enciklopedija (tom 2). Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
The details about the publication policy, including copyright and licensing, are available at:
