Примена продуктивних истраживачких задатака у раду са даровитим ученицима у настави српског језика и књижевности

  • Mirjana M. Stakić Univerzitet u Kragujevcu, Učiteljski fakultet u Užicu
  • Boško Lj. Milovanović Univerzitet u Prištini s privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Učiteljski fakultet Prizren - Leposavić

Sažetak


У раду испитујемо могућности примене продуктивних истраживачких задатака у раду са даровитим ученицима у настави српског језика и књижевности. На конкретним примерима интерпретације књижевних дела показујемо да продуктивни истраживачки задаци подстичу код ученика стваралачко и проналазачко испољавање, креативност, машту, стваралаштво и критичност и омогућавају им да  развијају, у складу са својом личношћу, индивидуалне склоности и способности. На примерима њихове примене у проблемској настави утврђујемо да продуктивни истраживачки задаци погодују даровитим ученицима који имају  потребу да уче путем решавања проблема и школски рад и учење доживе као изазов. Представљају основу и за самосталан истраживачки рад, који омогућава даровитим ученицима да испоље личну креативност и потребу за стицањем нових, изазовних знања, па представљају и снажно мотивационо средство које наставник може искористи у сврху даљег развијања даровитости. Креативна примена у настави српског језика и књижевности продуктивних истраживачких задатака  представља могућност да се васпитање и образовање даровитих не третира као елитистичко питање, већ да се наставни рад претвори у развијање даровитости и талената, при чему се улога наставника у наставном процесу уздиже се до улоге ментора.

Biografije autora

Mirjana M. Stakić, Univerzitet u Kragujevcu, Učiteljski fakultet u Užicu
Docent
Boško Lj. Milovanović, Univerzitet u Prištini s privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Učiteljski fakultet Prizren - Leposavić
Docent

Reference

Веселиновић, Ј. (2012). „Град”. У: Р. Жежељ Ралић, Речи чаробнице – Читанка за четврти разред основне школе (стр. 24–25). Београд: Klett.

Глишић, М. (1999). „Вујинова просидба”. У: М. Глишић, Приповетке (стр. 158–168). Београд: Bookland.

Ђорђевић, Б. (1995). Даровити ученици и (не)успех. Београд: Заједница учитељских факултета.

Ђурић, Т. (1997). „Услови за стваралаштво код ученика”, Зборник 3 (стр. 119–132). Вршац: Виша школа за васпитање васпитача.

Зорић, Д. (1991). Живот и дело Милована Ђ. Глишића. Ваљево: ГИП „Милан Ракић”.

Kitano, M. & Kirby, D. (1986). Gifted education, A comprehensive view. Boston: Little Brown and Company.

Максић, Б. С. (1998). Даровито дете у школи. Београд: Институт за педагошка истраживања.

Милинковић, М. и Стакић, М. (2012). „Стратегије за пружање подршке даровитој деци у оквиру инклузивног концепта у настави српског језика” Методичка пракса XII (3), 423–436.

Миловановић, Љ. Б. (2014). „Значај читанке за млађе разреде са становишта циља образовања”. Зборник радова Филозофског факултета у Приштини XLIV(2) (стр. 267–280). Косовска Митровица: Филозофски факултет.

Николић, М. (1992). Методика наставе српског језика и књижевности. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Правилник о наставном програму за четврти разред основног образовања и васпитања (2006). Београд: Службени гласник РС – Просветни гласник.

Правилник о наставном плану за први, други, трећи и четврти разред основног образовања и васпитања и наставном програму за трећи разред основног образовања и васпитања (2006). Београд: Службени гласник РС Просветни гласник.

Rosandić, D. (1973). „Metodičke osnove za interpretaciju epskog dela u osnovnoj školi”. U: D. Rosandić (prir.): Metodički pristup književnoumjetničkom tekstu – roman (str. 11–46). Sarajevo: Veselin Masleša.

Renzulli, J. (1986). „The three-ring conception of giftedness: a developmental model for creative productivy”. In: R. Sternberg and J. Davidson (eds), Conceptions of giftedness, (53–92). Cambridge: Cambridge University Press.

Сремац, С. „Чича Јордан” (2010). У: Н. Станковић-Шошо, Чаролија речи – Читанка за пети разред основне школе (стр. 81–86). Београд: Kllet.

Стакић, М. (2014): Методички приступ уметничкој приповеци у настави српског језика и књижевности. Лепосавић: Учитељски факултет.

Ћоровић, С. (2011). „Богојављенска ноћ”. У: М. Милинковић и М. Стакић, Чаролија читања 6. – Читанка за 6. разред основне школе (стр. 140–142). Пожега: Епоха.

Objavljeno
2015/09/22
Rubrika
Прегледни чланак