Application of productive research tasks in working with gifted students in teaching serbian language and literature

  • Mirjana M. Stakić University of Kragujevac, Teacher’s Training Faculty in Užice
  • Boško Lj. Milovanović University of Priština with temporary head-office in Kosovska Mitrovica, Faculty of Education in Prizren – Leposavić

Abstract


In the work we examine the possibility of application of productive research tasks in working with gifted students in teaching Serbian language and literature. Using specific examples of interpretations of literary works we show that productive research assignments encourage students’ creative and inventive expression, creativity, imagination and criticality and enable them to develop in accordance with their personality, individual preferences and abilities. In the examples of their use in problem solving, we determine how productive research tasks are conducive to gifted students who need to learn through problem solving and school work and to experience learning as a challenge. They present the basis for independent research, which allows gifted students to express their own creativity and the need to acquire new, challenging knowledge, and represent a powerful motivational tool that teachers can use in order to further develop their talent. Creative application of the productive research tasks in teaching Serbian language and literature is the possibility that the education of gifted students is not treated as elitist question, but to transform teaching process into development of giftedness and talent, where the role of the teacher in the teaching process rises to the role of the mentor.

Author Biographies

Mirjana M. Stakić, University of Kragujevac, Teacher’s Training Faculty in Užice
Docent
Boško Lj. Milovanović, University of Priština with temporary head-office in Kosovska Mitrovica, Faculty of Education in Prizren – Leposavić
Docent

References

Веселиновић, Ј. (2012). „Град”. У: Р. Жежељ Ралић, Речи чаробнице – Читанка за четврти разред основне школе (стр. 24–25). Београд: Klett.

Глишић, М. (1999). „Вујинова просидба”. У: М. Глишић, Приповетке (стр. 158–168). Београд: Bookland.

Ђорђевић, Б. (1995). Даровити ученици и (не)успех. Београд: Заједница учитељских факултета.

Ђурић, Т. (1997). „Услови за стваралаштво код ученика”, Зборник 3 (стр. 119–132). Вршац: Виша школа за васпитање васпитача.

Зорић, Д. (1991). Живот и дело Милована Ђ. Глишића. Ваљево: ГИП „Милан Ракић”.

Kitano, M. & Kirby, D. (1986). Gifted education, A comprehensive view. Boston: Little Brown and Company.

Максић, Б. С. (1998). Даровито дете у школи. Београд: Институт за педагошка истраживања.

Милинковић, М. и Стакић, М. (2012). „Стратегије за пружање подршке даровитој деци у оквиру инклузивног концепта у настави српског језика” Методичка пракса XII (3), 423–436.

Миловановић, Љ. Б. (2014). „Значај читанке за млађе разреде са становишта циља образовања”. Зборник радова Филозофског факултета у Приштини XLIV(2) (стр. 267–280). Косовска Митровица: Филозофски факултет.

Николић, М. (1992). Методика наставе српског језика и књижевности. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Правилник о наставном програму за четврти разред основног образовања и васпитања (2006). Београд: Службени гласник РС – Просветни гласник.

Правилник о наставном плану за први, други, трећи и четврти разред основног образовања и васпитања и наставном програму за трећи разред основног образовања и васпитања (2006). Београд: Службени гласник РС Просветни гласник.

Rosandić, D. (1973). „Metodičke osnove za interpretaciju epskog dela u osnovnoj školi”. U: D. Rosandić (prir.): Metodički pristup književnoumjetničkom tekstu – roman (str. 11–46). Sarajevo: Veselin Masleša.

Renzulli, J. (1986). „The three-ring conception of giftedness: a developmental model for creative productivy”. In: R. Sternberg and J. Davidson (eds), Conceptions of giftedness, (53–92). Cambridge: Cambridge University Press.

Сремац, С. „Чича Јордан” (2010). У: Н. Станковић-Шошо, Чаролија речи – Читанка за пети разред основне школе (стр. 81–86). Београд: Kllet.

Стакић, М. (2014): Методички приступ уметничкој приповеци у настави српског језика и књижевности. Лепосавић: Учитељски факултет.

Ћоровић, С. (2011). „Богојављенска ноћ”. У: М. Милинковић и М. Стакић, Чаролија читања 6. – Читанка за 6. разред основне школе (стр. 140–142). Пожега: Епоха.

Published
2015/09/22
Section
Review Paper