Косовско предање као подстицај уравнотеженом карактеру идентитета – или поглед без претензија
Sažetak
Савремени идентитет српског народа налази се у незавидној ситуацији. Оптерећен изанђалим употребним формама у којима се губи суштинско одређење, а које временом постаје и беспотребно, термин идентитет, упркос многим спорним становиштима имао је у нечему утешни континуитет своје детерминисаности. Реч је о напајању идентитета српског народа кроз тумачење историјског контекста односа Срба према Косовском боју и територији Косова и Метохије. Модерна српска држава, у последња два века, а ослањајући се на национална и романтичарска искуства и других европских народа тражила је сопствене темеље у историјском памћењу које је подсећало на догађаје који су могли да хомогенизују народ око елите у тежњни за сопственим националним изразом. Народно предање о подвижништву на Косову Пољу била је незаобилазна баштина из које се стварала српска нација. Пораз и слободарска жртва, без обзира на њихово научно осведочење, били су подстицај за мотив обнове српске државе. Овај наратив био је усвојен у времену политичке афирмације нације и нудио је есхатолошки мотив у формирању идентитета. Интелектуална елита код Срба, подстакнута идејама просветитељства, рационализма, национализма и либерализма суочавала се са изазовима контекста историјске реалности у којој је живео српски народ. Сабијен између интереса двају великих царства, Срби су сачували сећање на своје царство, његов пораз и правоверну жртву. И Срби из Војводине, али и сви Срби, тзв. ''пречани'', посвећени идентичном циљу, у бројним сегментима државничке и националне борбе и њени предводници, врло често су изрицали своје становиште о Косовском предању и његовој улози. Емотивна стајалишта у вези са Косовом била су чест узрок патриотског надахнућа чије су последице могле да буду и одговорна национална и државна политика али и уобразиља о сопственој величини и вредности. У лутању између ових граничних ставова, било је много и оних који су били и одушевљени и самоуверени, али и разочарани и неспокојни.
Reference
Агансон, О. (2014). «Югославянский вопрос и проблема стабилъности в Балканском регионе накануе войны». Материалы III Международной научно-практической конференции «Первая мировая война: взгляд спустя столетие. Предвоенные годы» (стр. 72–82). Москва. дтр.
Антонић, С. (2008). Културни рат у Србији. Београд: Завод за уџбенике.
Бибо, И. (1996). Беда малих источноевропских држава. Сремски Карловци: Издавачка књижарница Зорана Стојановића.
Бисерко, С. (2014). Екстремизам: прерушени фашизам увек вреба. Београд: Хелсиншка повеља.
Божиловић, Н. (2012). „Равнотежа емоција у ери глобализације”. Социолошки преглед, vol. XLVI, no. 4, стр. 619–626.
Богдановић, Д. (1991). Историја старе српске књижевности. Београд.
Велер, Х.У. (2002). Национализам . Нови Сад: Светови.
Велимировић, Н. (2014). Религија Његошева (Сабрана дела, књ. 2). Шабац: Манастир Светог Николаја.
Велимировић, Н. (2000). Мисли о добру и злу. Линц.
Вукићевић, Н. (1874). Угарска отачаствена повесница са особитим обзиром на прошлост Србаља у Угарској, Хрватској и Славонији. Панчево.
Вучинић, М. (2012). Друга Србија. Београд: Службени гласник.
Гарашанин, И. Начертаније. Доступно на: http://www.rastko.rs/istorija/garasanin_nacertanije.html.
Голубовић, З. (2007). Антопологија. Београд: Службени гласник.
Грујић, Р. (1921). Православна српска црква. Београд: Издавачка књижарница Геце Кона.
Група аутора (1893). Читанка за други разред опћих пучких школа. Загреб: Краљевска земаљска тискара.
Дворниковић, В. (1995). Борба идеја. Београд: Службени лист СРЈ.
Домановић, Р. (1901). „Краљевић Марко по други пут међу Србима”. Српски књижевни гласник, Књига 3, јул, август, септембар.
Ђурић, М. (2009). Изазов нихилизма, Искуство разлике. Београд: Службени гласник.
Јовановић. В. (1863). Српски народ и источно питање. Лондон.
Јовановић, В. (2011). Шта је слобода, Изабрани списи. Београд: Службени гласник.
Јовановић, С. (1991). Један прилог за проучавање српског националног карактера, Из историје књижевности. Београд: БИГЗ, Југославија публик, Српска књижевна задруга.
Карлајл, Т. (1903). О херојима. Београд.
Кашанин, М. (1975). Константин Филозоф, Српска књижевност у средњем веку. Београд.
Љушић, Р. (2001). Историја српске државности, Србија и Црна Гора (књ. 2). Нови Сад: Српска академија наука и уметности, Огранак у Новом Саду, „Беседа”, издавачка установа православне Епархије Бачке, Друштво историчара Јужнобачког и Сремског округа.
Мајендорф, Џ. (2008). Византијско богословље. Крагујевац.
Марковић, С., Бесермењи, С. (2011). „Културни национализам у политичкој мисли код Срба почетком 20. века”. Српска политичка мисао, 4, 377–394.
Марковић, С. (2013). „Портрет српског војника у ратним дописима за Србе из Војводине 1912”. Зборник радова Филозофског факултета у Приштини, XLIII (1), 389–410.
Mojsi, D. (2002). Geopolitika emocija. Kako kulture straha, poniženja i nade utiču na oblikovanje sveta. Beograd: Clio.
Најдановић, Д. (2013). Православље и Светосавље, Тајна Светосавља, непознати поглед на личност Светог Саве. Београд: Catina Mundi.
Новаковић, С. (1906). Српске народне песме о боју на Косову. Београд.
Новаковић, С. (1912). Двадесет година уставне политике у Србији 1883–1903. Београд.
Нојман, И. (2011). Употребе другог, „Исток” у формирању европског идентитета. Београд: Службени гласник.
Ломпар, М. (2012). Дух самопорицања. Нови Сад: Орфеус.
Лубардић, Б. (2009). Јустин Ћелијски и Русија. Нови Сад: Беседа.
Орбин М. (1968). Краљевство Словена. Београд.
Паковић, З. (2012). Анатомија националистичког морала и друге колумне. Београд: Службени гласник.
Пекић, Б. (1991). Компромис – друго име за живот. Београд: Борба, 13. 06.
Петровић, Њ. ( 1984). Горски вијенац, Луча микрокозма. Београд: Просвета.
Питулић, В. (2012). „Косовска битка између историјског извора и епске легенде”. Зборник радова Филозофског факултета, XLII (2), 99–112.
Радовановић, М. (1995). Kosovo and Metohia – A Geographical and Ethnocultural Entity in the Republic of Serbia. Belgrade.
Рандељ, Ђ. (2014). Патријарх Павле, светац кога смо познавали. Београд: издање НИН-а.
Ранке, Л. (1991). Српска револуција. Београд: Српска књижевна задруга.
Rebecca West, Old Serbia. Преузето са http://www.rastko.rs/istorija/sanu/Europe/West.html.
Robert William Seton-Watson, Serbia. Преузето са: http://www.rastko.rs/istorija/sanu/Europe/SERBIA.html.
Секулић, И. (1913). „Културни национализам”. Нови Србин, јануар-јуни.
Слијепчевић, Ђ. (1991). Историја српске православне цркве (књ. прва). Београд: БИГЗ.
Тарановски, Т. (1931). Историја српског права у немањићкој држави (први део). Београд.
Константин Филозоф (1989). Житије деспота Стефана Лазаревића. Београд: Просвета, Српска књижевна задруга.
Ћосић, Д. (2013). Косово, 1966–201. Београд: Публикум.
Ћоровић, В. Историја српског народа (Интернет издање). Доступно на: http://www.rastko.rs/rastko-bl/istorija/corovic/istorija/3_13.html.
Шешељ, В. (2002). Идеологија српског национализма. Београд: Српска радикална странка.
Detalji u vezi sa uređivačkom politikom, uključujući i autorska prava, dostupni su na sajtu SCIndeks.
http://scindeks.ceon.rs/journalDetails.aspx?issn=0354-3293