Психоаналитичка стварност прозе

  • Milorad V. Todorović Univerzitet u Prištini s privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Filozofski fakultet

Sažetak


Методе једне науке не могу се увек и свуда без икакве ограде, прилагођавања или резерве примењивати у истраживањима друге науке. Много зависи од отворености за пријем другачијег приступа. Када је, конкретно, реч о примени психоанализе у књижевности, како каже Нортроп Фрај (Northrop Frye), може се очекивати „рушења ограда међу методама“ (Frye 1979: 383) и већа отвореност ове врсте. Јер, она тескоба која постоји у односу психоанализе као теорије и психоанлитичког терапијског метода увек ће пратити примену психоанализе у другим научним областима. Чак солидно познавање психоаналитичке теорије бива непотпуно без познавања њене практичне примене у подручју бола као њеног привлегованог места доласка до истине. То је, уосталом, подвукао и Жак Лакан (Jacques Lacan) у своме разликовању схватања и (великог) познавања психоанализе Жака Деридаа (Jacques Derrida).

Знамо да интердисциплинарност, која је од највеће важности за науку, не може бити остварена једноставним сучељавањем специјалистичких грана знања. Интердисциплинарност није, како каже Ролан Барт (Roland Barthes), заветрина лагодне сигурности: она заправо почиње када је заједништво старих дисциплина доведено у питање у интересу неког новог предмета и новог језика, које је требало у миру довести у међусобну везу, јер је та неприлика у класификацији управо тачка с које се може дијагностификовати одређена промена (Barthes 1986b:181). Предлог Мирјане Лончар Вујновић, који следи Бартову логику „новог предмета и новог језика“, да се термин психоанализа замени термином „експериментални мистицизам“ (Лончар Вујновић 2014: 46) не може имати ни семантичко оправдање (не само нити првенствено због своје неуспеле оксимороније) а камоли научно. Истраживању несвесног психичког, које је непознато и ирационално – а може се у одређеном значењу и једном речју рећи: истраживању мистичног као скривеног, тајног дела човекове душе – психоанализа је од почетка приступала са строгошћу научног приступа који за идеал има метод природне науке, и у који је потом, због свог номотетичко-идеографског и дискурзивног карактера, укључила и херменеутички метод, примерен том истраживању веома различитих симптома и синтома, генеза и телоса.

 

Reference

Barthes, R. (1975a): Zadovoljstvo u tekstu. Niš: Gradina.

Barthes, R. (1975b): Roland Barthes. Paris: Seuil

Barthes, R. (1986a): Smrt autora. U (ur. Miroslav Beker): Suvremene književne teorije. Zagreb: SNL

Barthes, R. (1986b): Od djela do teksta. U (ur. Miroslav Beker): Suvremene književne teorije. Zagreb: SNL

Benvenist, E. (1986): Oblik i smisao u govoru. Treći program. III, 70: 179-205

Bowra, M. (1988): Romantičarska imaginacija. Delo, 34, 6-7: 19-35

Evans, D. (2011): Šesnaest pojmova Lakanove psihoanalize. U (Ur. Dejan U. Aničić): Žak Lakan i izazov psihoanalize. Beograd: QT – Queer teorija, 2, 7: 90-127.

Freud, S. (1971a): Tumačenje snova. Novi Sad: Matica srpska

Freud, S. (1971b): Psihopatologija svakodnevnog života. Novi Sad: Matica srpska

Freud, S. (1971c): Dosetka i nejn odnos prema nesvesnom. Novi Sad: Matica srpska

Freud, S. (1992): Psihoanaliza i telepatija. Beograd: Moderna

Freud, S. (1996): Metapsihologija. Beograd: Mond

Frye, N. (1979): Anatomija kritike. Zagreb: Naprijed

Garaudy, R. (1968): O realizmu bez obala. Zagreb: Mladost

Isааcs, S. (1973) The nаture аnd function of phаntаsy. In Klein, M. (ed): Developments in Psycho-Anаlysis. London: Hogаrth Press.

Lacan, J. (1983): Spisi. Beograd: Prosveta

Lapalansche, J. (1980): Helderlin i pitanje oca. Treći program, III, 46: 503-514.

Lešić, Z. (1988): Ideal slobodne stvaralačke ličnosti. U: (Đurčinov,M., Koljević, N., Kovač, M, Kulenović, T., Lešić, Z., Petković, N.): Moderna tumačenja književnosti. Sarajevo: Svjetlost

Lončar-Vujnović, M. (2014): Moderne psihoanalitičke teorije i eksperimentalna proza. Kosovska Mitovica: Zbornik radova filozofskog fakulteta, XLIV(3), 45-65

Mann, T. (1952): Stvaraoci i dela. Novi Sad: Matica srpska

Merleau-Ponty, M. (1968): Oko i duh. Beograd: Vuk Karadžić

Paglia, K. (2002): Seksualne personе. Beograd: Zepter Book World.

Starobinski, J. (1990): Kritički odnos. Sremski Karlovci: Izdavačka knjižnica Zorana Stojanovića

Todorović, M. (2011): Uvod u psihologiju kao nauku i struku. Beograd: Čigoja štampa

Todorović, M. (2012): Psihologija u prostoru umetničkog stvaralaštva. Beograd: Čigoja štampa.

Todorović, M. (2014): “Pravo i pravda: Jedan psihoanalitički pogled“, U: (ur. Jasminka Hasanbegović): Pravo i pravda 2013. Zbornik. Beograd: Pravni fakultet.

Todorović, M. &Jović, V. (2014): Psihologija između psihičke i realne realnosti – koju realnost psihologija istražuje?. Kosovska Mitrovica: Zbornik radova Filozofskog fakulteta, br XLIV (3)/2014, 573-588.

Trilling, L. (1961): Freud and Literature. In: The liberal Imagination. London: Mercury

Zweig, S. (1983): Neimari sveta. Beograd: Rad

Žižek, S. (2008): Ispitivanje realnog. Novi Sad: Akademska knjiga

Objavljeno
2015/12/08
Rubrika
Научна полемика