Наставник у огледалу психолога

  • Mirjana M. Stanković Đorđević Висока школа струковних студија за образовање васпитача Пирот

Sažetak


Осврт на књигу: Снежана Стојиљковић, Психолошке карактеристике наставника, Филозофски факултет у Нишу, Ниш, 2014, 340 стр.

У раду је представљена монографија проф. др Снежане Стојиљковић Психолошке карактеристике наставника, којом ауторка, пратећи нит својих научних интересовања, даје исцрпну слику карактеристика и компетенција просветних радника. Почев од улоге наставника као носиоца образовно-васпитне делатности и психосоцијалног портрета будућих наставника, преко анализе васпитне улоге наставника, до психолошких карактеристика и разматрања професионалног стреса наставника. Посебну вредност овог дела чине прикази истраживања, од којих је већину спровела сама ауторка са својим сарадницима. Стојиљковић заступа став да наставници представљају прилично хомогену популацију, која има одлике припадника помагачких професија и указује на значај испитивања димензија личности важних за наставнички позив, како за  професионалну оријентацију тако и за остваривање развојних потенцијала наставника. Ауторка ову монографију закључује темом везаном за спремност наставника за професионални развој. Значај монографије видимо у  актуелности теме коју разматра. Она представља у исто време и полемику и позив на преиспитивање устаљених стереотипа о улози и месту просветних радника, чиме ауторка улази у дијалог са потенцијалним читаоцима и подстиче на лично преиспитивање  и промишљање сопствене васпитно-образовне праксе и места у друштву.

Reference

Беара, M. (2009). Мотивација наставника вс. спремност на професионални развој. Магистарски рад. Универзитет у Новом Сад.

Беара, М. и Окановић, П. (2010). Спремност на професионални развој наставника: како измерити? Андрагошке студије,1, 47–60.

Davis, M. H. (1983). A multidimensional approach to individual differenes in empathy. JSAS Catalog of selected documents in psychology. 85–95.

Deci, E. L. and Ryan, R. M. (2000). The „What“ and „Why“ of Goal Pursuits: Human Needs and the Self-Determination of Behavior, Psychological Inquiry, 11 (4). 227–258.

Deci, E. L. and Ryan, R. M. (2002). Handbook of Self-Determination Research. Rochester, The University of Rochester Press. http:/books.google.com

Deci, E. L. and Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum.

Djigić, G., Stojiljković, S. (2011). Classroom menagement styles, classroom climate and school achievement. Procedia-Social and Behavioral Science, 29 (2011). 819–828. http// www.sciencedirect.com/science/journal/18770428

Ђигић, Г. и Стојиљковић, С. (2011). Ефекти различитих стилова управљања разредом на школска постигнућа ученика. У: Настава и учење: стање и проблеми (337–350). Ужице: Учитељски факултет у Ужицу.

Ђигић, Г. (2013). Личност наставника и стилови управљања разредом. Докторска дисертација. Ниш: Филозофски факултет у Нишу.

Хофман, М. (2003). Емпатија и морални развој. Београд: Дерета.

Kohn, M. L. (1977). Class and confomity: a stusy of values. Chicago: The University Chicago Press.

Majstorović, N., Green-Demers, I. and Legaul, L.(2004). Construction and Validation of the Ego-Functioning Qestionnare. Paper presentet at the 7th European Conference on Psychological Assessments, Malaga, Spain.

McCrae, R. R. and Costa, P. T. (1999. A Five Factor Theory of Personality. In: Pervin, L.A. and John, O. P. (Eds.). Handbook of Personality: Theory and Research (pp 139–153). New York: The Guilford Press.

Маслов, А. (1982). Мотивација и личност. Београд: Нолит.

Митић, Д. (2008). Самоактуализација и базичне димензије личности просветних радника. Дипломски рад. Ниш: Филозофски факултет, Универзитет у Нишу.

Момировић и сар. (1993). Батерија тестова конативних способности КОН 6. Београд: Савез друштава психолога Србије.

Петровић-Бјекић, Д. (1997). Динамичке особине личности наставника и успешност у настави, Психологија, год. 30, 1–2. 93–110.

Ранђеловић, К., Стојиљковић, С. и Милојевић, М. (2013). Персонални фактори синдрома изгарања код наставника у оквиру теорије самоодређења. Београд: Зборник института за педагошка исраживања, год. 45, бр. 2. 260–281.

Richmond, V. P., Wrench, J. S. and Gorham, J. (2001). Communication, affect and learning in the classroom. Acton, MA: Tapestry Press.

Роџерсов, К. (1985). Како постати личност. Београд: Нолит.

Смедеревац, С., Митровић, Д. и Чоловић, П. (2010). Великих пет плус два. Београд: Центар за примењену психологију.

Смедеревац,С., Митровић, Д. и Чоловић, П. (2010). Великих пет плус два (VP+2): примена и интерпретација. Београд: Центар за примењену психологију.

Стојиљковић, С. (1995). Рестов тест моралног расуђивања (провера поузданости), Проблеми мерења у психологији, бр.1 (109–120). Београд: Институт за криминолошка и социолошка истраживања и Центар за примењену психологију.

Стојиљковић, С. (2000). Морални развој и морално васпитање целовите особе. Зборник Института за педагошка истраживања, бр. 32 . 43–65. Београд: Институт за педагошка истраживања.

Стојиљковић, С. и Досковић, З. (1989). О моралном расуђивању будућих учитеља. Зборник Института за педагошка истраживања, 22. 63–72.

Стојиљковић, С. и Јоксимовић, С. (2003). Како наставници виде циљеве образовања. 51. Сабор психолога Србије. Књига резимеа (33). Београд: ДПС.

Стојиљковић, С. (2005). Васпитно-образовни циљеви и аутономија личности. У: Јоксимовић, С. (прир). Васпитање за демократију. Београд: Институт за педагошка истраживања. 112–128.

Stojiljković, S., Stojanović, А., Dosković, Z. (2011). Moral reasoning and empaty in Srebian teachers. Oral presentation submitted on 2. International Conference on education and Educational Psychology ICEEPSY 2011, Istambul, Turkey, Abstracts, p. 133–134.

Tatalović Vorkapić, S. (2012). The significance of preschool teachers personality in early childhood education: Analysis of Eysencks and Big Five dimensions of personality. International Journal of Psychology and Behavioral Science, Vol. 2, No. 2, 28–37.

Златковић, Б. (2006). Особине личности студената учитељског факултета и студената психологије. Годишњак за психологију. Вол. 4. Бр. 4–5. 159–171.

Златковић, Б. (2007). Селф-концепт и успех у студирању. Врање: Учитељски факултет у Врању, Универзитет у Нишу.

Objavljeno
2015/12/08
Rubrika
Осврт