A teacher in the mirror of a psychologist

  • Mirjana M. Stanković Đorđević College of Professional Studies for Preschool Teachers Pirot

Abstract


Snežana Stojiljković, Psychological characteristics of a teacher, Faculty of Philosophy of Niš, Niš, 2014, 340 pp.

This article presents the monograph of prof. Dr. Snežana Stojiljković Psychological characteristics of teachers, in which the author, following the thread of her scientific interests provides a comprehensive picture of characteristics and competencies of educators. Beginning with teacher's role as the carrier of educational activities and psycho-social portrait of future teachers, and through analysis of the educational role of a teacher, to the psychological characteristics and considerations of professional stress of teachers. The special value of this part make presentations of research, most of which are carried out by the author herself and her associates. Stojiljkovic argues that teachers are fairly homogeneous population, which have the characteristics of members of the helping professions and she highlights the importance of examining the personality dimensions relevant to the teaching profession, both for professional orientation, as well as for achievement of development potential of teachers. The author of this monograph concludes with the topic related to the readiness of teachers for professional development. The significance of the monograph can be seen in actuality of the topic she is dealing with. It represents both a polemic and an invitation to reconsider the usual stereotypes about the role and place of teachers, by which the author enters into a dialogue with potential readers and encourages personal review and reflection on their own educational practice and place in society.

References

Беара, M. (2009). Мотивација наставника вс. спремност на професионални развој. Магистарски рад. Универзитет у Новом Сад.

Беара, М. и Окановић, П. (2010). Спремност на професионални развој наставника: како измерити? Андрагошке студије,1, 47–60.

Davis, M. H. (1983). A multidimensional approach to individual differenes in empathy. JSAS Catalog of selected documents in psychology. 85–95.

Deci, E. L. and Ryan, R. M. (2000). The „What“ and „Why“ of Goal Pursuits: Human Needs and the Self-Determination of Behavior, Psychological Inquiry, 11 (4). 227–258.

Deci, E. L. and Ryan, R. M. (2002). Handbook of Self-Determination Research. Rochester, The University of Rochester Press. http:/books.google.com

Deci, E. L. and Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum.

Djigić, G., Stojiljković, S. (2011). Classroom menagement styles, classroom climate and school achievement. Procedia-Social and Behavioral Science, 29 (2011). 819–828. http// www.sciencedirect.com/science/journal/18770428

Ђигић, Г. и Стојиљковић, С. (2011). Ефекти различитих стилова управљања разредом на школска постигнућа ученика. У: Настава и учење: стање и проблеми (337–350). Ужице: Учитељски факултет у Ужицу.

Ђигић, Г. (2013). Личност наставника и стилови управљања разредом. Докторска дисертација. Ниш: Филозофски факултет у Нишу.

Хофман, М. (2003). Емпатија и морални развој. Београд: Дерета.

Kohn, M. L. (1977). Class and confomity: a stusy of values. Chicago: The University Chicago Press.

Majstorović, N., Green-Demers, I. and Legaul, L.(2004). Construction and Validation of the Ego-Functioning Qestionnare. Paper presentet at the 7th European Conference on Psychological Assessments, Malaga, Spain.

McCrae, R. R. and Costa, P. T. (1999. A Five Factor Theory of Personality. In: Pervin, L.A. and John, O. P. (Eds.). Handbook of Personality: Theory and Research (pp 139–153). New York: The Guilford Press.

Маслов, А. (1982). Мотивација и личност. Београд: Нолит.

Митић, Д. (2008). Самоактуализација и базичне димензије личности просветних радника. Дипломски рад. Ниш: Филозофски факултет, Универзитет у Нишу.

Момировић и сар. (1993). Батерија тестова конативних способности КОН 6. Београд: Савез друштава психолога Србије.

Петровић-Бјекић, Д. (1997). Динамичке особине личности наставника и успешност у настави, Психологија, год. 30, 1–2. 93–110.

Ранђеловић, К., Стојиљковић, С. и Милојевић, М. (2013). Персонални фактори синдрома изгарања код наставника у оквиру теорије самоодређења. Београд: Зборник института за педагошка исраживања, год. 45, бр. 2. 260–281.

Richmond, V. P., Wrench, J. S. and Gorham, J. (2001). Communication, affect and learning in the classroom. Acton, MA: Tapestry Press.

Роџерсов, К. (1985). Како постати личност. Београд: Нолит.

Смедеревац, С., Митровић, Д. и Чоловић, П. (2010). Великих пет плус два. Београд: Центар за примењену психологију.

Смедеревац,С., Митровић, Д. и Чоловић, П. (2010). Великих пет плус два (VP+2): примена и интерпретација. Београд: Центар за примењену психологију.

Стојиљковић, С. (1995). Рестов тест моралног расуђивања (провера поузданости), Проблеми мерења у психологији, бр.1 (109–120). Београд: Институт за криминолошка и социолошка истраживања и Центар за примењену психологију.

Стојиљковић, С. (2000). Морални развој и морално васпитање целовите особе. Зборник Института за педагошка истраживања, бр. 32 . 43–65. Београд: Институт за педагошка истраживања.

Стојиљковић, С. и Досковић, З. (1989). О моралном расуђивању будућих учитеља. Зборник Института за педагошка истраживања, 22. 63–72.

Стојиљковић, С. и Јоксимовић, С. (2003). Како наставници виде циљеве образовања. 51. Сабор психолога Србије. Књига резимеа (33). Београд: ДПС.

Стојиљковић, С. (2005). Васпитно-образовни циљеви и аутономија личности. У: Јоксимовић, С. (прир). Васпитање за демократију. Београд: Институт за педагошка истраживања. 112–128.

Stojiljković, S., Stojanović, А., Dosković, Z. (2011). Moral reasoning and empaty in Srebian teachers. Oral presentation submitted on 2. International Conference on education and Educational Psychology ICEEPSY 2011, Istambul, Turkey, Abstracts, p. 133–134.

Tatalović Vorkapić, S. (2012). The significance of preschool teachers personality in early childhood education: Analysis of Eysencks and Big Five dimensions of personality. International Journal of Psychology and Behavioral Science, Vol. 2, No. 2, 28–37.

Златковић, Б. (2006). Особине личности студената учитељског факултета и студената психологије. Годишњак за психологију. Вол. 4. Бр. 4–5. 159–171.

Златковић, Б. (2007). Селф-концепт и успех у студирању. Врање: Учитељски факултет у Врању, Универзитет у Нишу.

Published
2015/12/08
Section
Осврт