Integration of Study Courses as Means of Modernization of Tertiary Education

  • Sladjana S. Stankovic University of Kragujevac, Faculty of Pedagogy in Jagodina
  • Irena B. Golubović-Ilić University of Kragujevac, Faculty of Pedagogy in Jagodina
Keywords: university teaching, integrated approach, correlation, Physical Education Methodology, Methodology of getting to know the environment,

Abstract


The university teaching in which the approach to the acquisition of the content is integrated, while simultaneously achieving the correlation of two study courses, is more dynamic, intellectually more valuable, and emotionally richer than the usual, traditional teaching. The paper highlights the importance and advantages of implementing an integrated approach and correlation in working with students training for teaching in preschool institutions. A realization of a class was given as an example during which the content from both the Physical Education Methodology and the Environmental Study Methodology was observed, the principle of rationalization and economy was applied. As a result, the students noticed the interconnectedness between the subjects, gained experience, and saw a number of practical examples that can be applied in kindergartens in their future work. Common, mutually related elements or parts of the content of the Physical Education Methodology and the Environmental Study Methodology, at first, were difficult to notice. For this reason, the integration and combining of contents of these two study courses represented a challenge and a space in which we can express our originality and creative ideas.

Author Biographies

Sladjana S. Stankovic, University of Kragujevac, Faculty of Pedagogy in Jagodina

Metodika nastave fizickog vaspitanja,

docent

Irena B. Golubović-Ilić, University of Kragujevac, Faculty of Pedagogy in Jagodina
Metodika nastave prirode i drustva, docent

References

Anderson, D. R. (2002). Reforming Science Teaching: What Research says about Inquiry. Journal of Science Teacher Education, 13 (1), 1–12.

Anderson, D. R., & Helms, J. (2001). The Ideal of Standards and the Reality of Schools: Needed Research. Journal of Research in Science Teaching, 38 (1), 3–16.

Буљубашић–Кузмановић, В. (2007). Студентска просудба учинковитости интегративног учења, Одгојне знаности, бр. 9, 2: 47 – 160

Вилотијевић, М., и Вилотијевић, Н. (2014). Вредновање квалитета резултата и процеса учења. Иновације у настави, 27 (4), 21–30.

Василијевић, Д. (2016). Друштвене мреже у образовању: Ставови и очекивања студената. Теме, 11 (4), 1241–1258.

Вукићевић, Н., и Голубовић-Илић, И. (2008). Могућности корелације наставе природе и друштва и музичке културе у разредној настави. Педагошка стварност, 5–6, 509–532.

Голубовић-Илић, И. и Тошић, С. (2012). Дидактичко - методички аспекти, карактеристике и специфичности комуникације са децом у предшколској установи. У: М. Јоквић (Ур.), Зборник радова са седмог симпозијума Васпитач у 21. веку (стр. 140–150). Алексинац: Висока школа за васпитаче струковних студија.

Голубовић-Илић, И., и Михајловић, А. (2015). The Possibilities if Integrating Content of Mathematics and World Around us as School Subjects in the Process of Class Teaching. Norma, 2, 289–301.

Голубовић-Илић, И., и Станковић, С. (2016). Оријентација – организациони аспект квалитетне наставе. Узданица, 13 (2), 19–29.

Ђорђевић, В. (2007). Иновативни модели наставе, Образовна технологија, 4, 76–97

Živković, D. (1998). Teorija i metodika korektivne gimnastike. Niš: Filozofski fakultet Univerziteta u Nišu.

Копас-Вукашиновић, Е., Голубовић-Илић, И., & Цекић-Јовановић, О. (2017). Project planning of joint activities as possibility for improving the quality of International University cooperation. У: С. Рутар (ур.), Vidiki internacionaliyacije in kakovosti v visokem šolstvu (155–170). Koper: University of Primorska.

Котуровић, Љ., и Јерчевић, Д. (1970). Корективна гимнастика. Београд: Спортска књига.

Коцић, Ј., Алексић, Д., и Тошић, С. (2009). Основе кинезиологије и спортова естетско - координационог карактера. Јагодина: Педагошки факултет у Јагодини.

Milenković, S. (2007). Korektivna gimnastika: teorija i vežbe. Niš: Filozofski fakultet Univerziteta u Nišu.

Стратегија развоја образовања у Србији до 2020. године (Strategies of Education Development in Serbia up to 2020), „Службени гласник РС“, број 107/2012), Министарство, просвете и науке Републике Србије (Republic of Serbia’s Ministry of Education and Sience). (2012). (Official Gazette, Issue 107/2012). Београд. Retrieved from http://www.bg.ac.rs/files/sr/univerzitet/ Strategija-obrazovanja-2020.pdf

Новковић Цветковић, Б. (2017). Иновативни модели рада у настави у функцији унапређивања наставног процеса. Годишњак педагошког факултета у Врању, 8 (1), 177–190.

Радојичић-Лукић, Ж. (2011). Интегративна настава у савременом образовном процесу, Образовна технологија, 4, 367–378.

Скопљак., М., Зечевић, И., & Дробац, М. (2016). Квалитет универзитетске наставе и способност апстрактног мишљења студената. Наша школа, 1 (2), 81–94.

Standardi i smjernice za osiguranje kvaliteta u Evropskom području visokog obrazovanja (2005), Helsinki: Evropsko udruženje za osiguranje kvaliteta u visokom obrazovanju, сајт посећен 12.10. 2017, http://www.enqa.eu/indirme/esg/ESG_loc.pdf

Степановна Сиденко, А. (2006). О иновационим и традиционалним моделима наставног процеса. Настава и васпитање, 2, 109–121.

Stanković, S., Trkulja Petković, D., & Delibašić, Z. (2012). Značenje plivanja u prevenciji posturalnih poremećaja kod dece mlađe školske dobi. [The significance of swimming in preventing the postural disorders in teaching young learners]. U: V. Findak (Ur), Zbornik radova 21. Ljetne škole kineziologa Republike Hrvatske, Intenzifikacija procesa vježbanja u područjima edukacije, sporta, sportske rekreacije i kineziterapije (326–331).

Stanković, S. (2016). Efekti eksperimentalnog programa plivanja na motoričke, antropometrijske i funkcionalne karakteristike učenika osnovne škole. Jagodina: Fakultet pedagoških nauka. Neobjavljena doktorska disertacija.

Tahmesebi, R., Taghi Karimi, M., Satvati, B., & Fatoye, F. (2015). Evaluation of Standing Stability in Individuals With Flatfeet. Foot & Ankle Specialist, 8, 168–174.

Tošić, S., Aleksić, D., Golubović-Ilić, I., Cekić- Jovanović, O., Kocić, J., & Aleksić, A. (2011). Motivation in class teaching. In.: M. Krejci (Еds.), Health Education and Quality of Life III, Hluboka nad Vltavou (385–390). Česke Budjeovice: University of South Bohemia.

Willett, S. L., & Harbourne, R. T. (2016). Commentary on “Genu Valgum and Flat Feet in Children with Healthy and Excessive Body Weight”. Pediatric Physical Therapy, 28 (2), 200–206.

Creemers, B., & Kyriakides, L. (2008). The dynamics of educational effectiveness: a contribution to policy, practice and theory in contemporary schools. London and New York: Routledge.

Cekić-Jovanović, O., Tošić, S., & Golubović-Ilić, I. (2010): Korelacija nastave Prirode i društva sa Fizičkim vaspitanjem kao izazov savremene nastave. U: K. Ktalin (Ur.), Međunarodna naučna konferencija – Savremeni metodički izazovi (695–710). Subotica: Učiteljski fakultet.

Published
2018/04/04
Section
Review Paper