Contents of Social Sciences in the Textbook of Nature and Society: What Students Say
Abstract
The school textbook still represents the basic source of knowledge and the starting point for self-learning in Serbia today. The expertise obtained during the last decade has shown certain improvements in terms of the design and structure of textbooks, but serious problems were also discovered concerning the presentation of contents which introduce students to complex social phenomena and teach about the complex social reality. This paper presents some of the results of the research that examined the students’ perception of the role of the textbook in the adoption of social contents in the subject Nature and Society. The experiment design involved 60 fourth-grade primary school students from Serbia, who are learning social contents from textbooks. By using the method of focus group discussions, this research examined the opinions of students, aged 10-11 years, about the textbook from which they are learning about social contents. The analysis of the data revealed the satisfaction of the students in terms of the overall appearance of textbooks, its structure and transparency, while the negative sides determined: repeating similar information from unit to unit, extensive text and too much content to be remembered, lack of interesting texts, incentive and motivational tasks to satisfy the curiosity to learn about social issues. The conclusion of the participants of all five focus groups is that their textbook Nature and Society helps them learn to reproduce information more easily, but it is not interesting and provocative enough, does not promote knowledge or nor apply it to life situations. Participants in the research said that a textbook from which they could learn more about social content should contain a variety of information, but that it has to be presented and shaped so as to motivate them more (especially to include examples from life) and link their social experiences.
The results represent a valid basis for further research which would examine the practical possibilities of a methodical transformation of the contents from the corpus of social sciences in the school textbook. In doing so, the most important task should be the creation of a textbook as a medium that integrates contents, sources, and student activities in the process of independent learning about the social world surrounding the students.References
Aнтић, С. (2016). Уџбеник у мозаику различитих перспектива. У: А. Пешикан (ур.), Настава и учење − уџбеник у функцији наставе и учења (21−34). Ужице: Учитељски факултет.
Аврамовић, З. (2002). Појам институције васпитања и образовања за демократију. Институт за педагошка истраживања, 34, 159−175.
Aврамовић, З. и Вујачић, M. (2010). Oднос квалитативне и квантитативне методе истраживања школских уџбеника. Tеме, 34 (2), 447−461.
Batra, P. (Ed.), (2010). Social Science Learning in Schools: Perspective and Challenges. New Delhi: SAGE Publications.
Бауцал, A. (2012). Кључне компетенције младих у Србији у ПИСА 2009 огледалу. Београд: Филозофски факултет − Институт за психологију − Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва владе Србије.
Bertram, T. & Pascal, C. (2006). Effective early learning programme: Evaluating and improving quality in early childhood settings. Birmingham, UK: Amber Publications.
Bertram, T., Pascal, C., Saunders, M. (2009). Accounting Early for Life Long Learning Programme. Birmingham, UK: Amber Publications.
Василијевић, Д. и Ђуровић, Љ. (2016). Вредности индивидуализације у уџбеницима о природи и друштву. Зборник радова Филозофског факултета у Приштини, XLVI (2), 175−197. doi: 10.5937/ZRFFP46-11778
Вујачић, М., Станковић, Д., Павловић, Ј., Џиновић, В., Ђерић, И. (2011). Представе о образовним променама у Србији: рефлексије о прошлости, визије будућности. Београд: Институт за педагошка истраживања.
Gajić, O. (2008). Pluralizam izdavaštva udžbeničke literature u razrednoj nastavi – postoje li indikatori kvaliteta?. U: M. Arnat (ur.), Studij razredne nastave u funkciji devetogodišnje osnovne škole: zbornik radova sa Drugog međunarodnog naučnog-stručnog skupa (513−529). Zenica: Pedagoški fakultet.
Garland, K. J. & Noyes, J. M. (2004). CRT monitors: Do they interfere with learning? Behaviour and Information Technology, 23 (1), 43–52. doi: 10.1080/01449290310001638504
Denscombe, M. (2007). The Good Research Guide for small-scale social research projects. Maidenhead: Open University Press.
Eide, B. & Winger, N. (2005). From children’s point of view. In: A. Clark, A. T. Kjørholt, P. Moss (Eds.), Beyond listening: Children’s perspectives on early childhood services (71–90). Bristol: Policy Press.
Elo, S. & Kyngäs, H. (2007). The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62 (1), 107–115. doi: 10.1111/j.1365-2648.2007.04569x.
Закон о уџбеницима (2018). Службени гласник РС, 27/2018.
Закон о основном образовању и васпитању (2017). Службени гласник РС, 101/2017.
Ivić, I., Pešikan, A., Antić, S. (2013). Textbook quality: A Guide to textbook standards. Gottingen: V&R unipress.
Knecht, P. & Najvarová, V. (2010). How Do Students Rate Textbooks? A Review of Research and Ongoing Challenges for Textbook Research and Textbook Production. Journal of Educational Media, Memory, and Society, 2 (001), 1−16. doi: 10.3167/jemms.2010.020101
Лазаревић, Д. (2007). Развојна и педагошка примереност уџбеника Свет око нас за први и други разред основне школе. У: Д. Плут (ур.), Квалитет уџбеника за млађи школски узраст (209‒228). Београд: Институт за психологију Филозофског факултета.
Mangen, A., Walgermo, B. R., Brønnick, К. (2013). Reading Linear Texts on Paper Versus Computer Screen: Effects on Reading Comprehension. International Journal of Educational Research, 58, 61–68. doi: 10.1016/j.ijer.2012.12.002
Marinković, S. (2004). Neka moguća rešenja obrazovanja za prava deteta pomoću udžbenika. Pedagogija, 3, 64−82.
Matijević, M., Topolovčan, T., Rajić, V. (2013). Učenička evaluacija udžbenika. Napredak, 154 (3), 389−415.
Mayer, R. E. (2008). Learning and instruction. (2nd ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Merrill Prentice Hall.
Mayer, R. E. & Moreno, R. (1998). A split-attention effect in multimedia learning: Evidence for dual processing systems in working memory. Journal of Educational Psychology, 90, 312−320. doi: 10.1037/0022-0663.90.2.312
McGowan, K., Matthew, P. M., Stephens, R., West, C. (2009). Student perceptions of electronic textbooks. Issues in Information System, 10 (2), 459−465. Preuzeto sa: http://www.iacis.org/iis/2009/P2009_1299.pdf.
Moore, T., McArthur, M., Noble-Carr, D. (2008). Little voices and big ideas: lessons learned from children about research. International Journal of Qualitative Research, 77−91. 10.1177/160940690800700205
Myrberg, C. & Wiberg, N. (2015). Screen vs. paper: what is the difference for reading and learning?. Insights, 28 (2), 49–54. doi: 10.1629/uksg.236
Национални просветни савет (2011). Образовање у Србији: како до бољих резултата. Правци развоја и унапређивање квалитета предшколског, основног, општег средњег образовања и васпитања 2010−2020. Преузето са http://www.nps.gov.rs/wp-content/uploads/2011/02/PRAVCI-srpski-A4.pdf.
Ненадић, M. (2006). Образовање „тиранија тренутка“ и промене „бесном брзином“. Педагогија, 61 (1), 26−37.
Ochieng, N. T., Wilson, K., Derrick, C. J., Mukherjee, N. (2018). The use of focus group discussion methodology: Insights from two decades of application in conservation. Methods in Ecology and Evolution, 9, 20–32. doi: 10.1111/2041-210X.12860
Pascal, C. & Bertram, A. (2009). Listening to young citizens: the struggle to make real a participatory paradigm in research with young children. European Early Childhood Education Research Journal, 17 (2), 249−262. doi: 10.1080/13502930902951486
Павловић, Ј. и Џиновић, В. (2007). Фокус групе: од прикупљања података до критичке педагошке праксе. Зборник института за педагошка истраживања, 39 (2), 289−308. doi:10.2298/zipi0702289
Пешикан, А. (2003). Настава и развој друштвених појмова код деце. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Пешикан, А. (2016). Најчешће заблуде о информационо-комуникационим технологијама у образовању. Настава и васпитање, 65 (1), 31–46. doi: 10.5937/nasvas1601031P
Пешикан, А. и Антић, С. (2007). Како уградити идеје активног учења у уџбеник. Настава и историја, Нова серија, V (7), 147−159.
Пешић, Ј. (2016). Од извора информација до средства за учење: неке актуелне дилеме образовног дизајнирања уџбеника. У: А. Пешикан (ур.), Настава и учење − уџбеник у функцији наставе и учења (35−52). Ужице: Учитељски факултет.
Плут, Д. (2003). Уџбеник као културно-потпорни систем. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Плут, Д. (ур.) (2007). Квалитет уџбеника за млађи школски узраст. Београд: Институт за психологију Филозофског факултета.
Sikorová, Z. (2011). The role of textbooks in lower secondary schools in the Czech Republic. IARTEM e-Journal, 4 (2), 1−22. Preuzeto sa https://portal.osu.cz/wps/portal/is/publsearch?record_id=52484
Skoko, B. i Benković, V. (2009). Znanstvena metoda fokus grupa – mogućnosti i načini primjene. Politička misao, 46 (3), 217−236. Preuzeto sa https://hrcak.srce.hr/50954
Стратегија развоја образовања у Србији до 2020. (2012). Службени гласник РС, 107/2012.
Stewart, D. W., Shamdasani, P. N., Rook, D. W. (2007). Focus groups: Theory and practice. Thousand Oaks, CA: Sage Publications Inc.
Šefer, J., Lazarević, E., Stevanović, J. (2008). Jezik udžbenika: podsticaj ili prepreka. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 2, 347−368. doiserbia.nb.rs/img/doi/0579-6431/2008/0579-64310802347S.pdf.
Трбојевић, А. (2017). Нови модели презентовања друштвених садржаја у уџбенику природе и друштва. Узданица, 14 (1), 143–163.
Trbojević, A., Jeremić, B., Milenović, Ž. (2015). Multimedia Approach to the Development of Social Concepts in Class Teaching – a View from the Students’ Perspective. Teme, 39 (3), 867–885.
Harcourt, D., Einarsdottir, J. (2011). Introducing children’s perspectives and participation in research. European Early Childhood Education Research Journal, 19 (3), 301–307. doi: 10.1080/1350293X.2011.597962
Woody, D. W., Daniel, D. B., Baker, C. A. (2010). E-books or textbooks: Students prefer textbooks. Computers & Education, 945–948. doi: 10.1016/j.compedu.2010.04.005
The details about the publication policy, including copyright and licensing, are available at: