Development of the School System and Pedagogics in Serbia During the First Half of 20th Century – Major Scientific and Societal Influences

  • Jelena S. Petrović University of Niš, Faculty of Philosophy, Department of Pedagogy
  • Danica M. Dobrosavljević University of Niš, Faculty of Sciences and Mathematics
  • Mirjana M. Simić Serbian Culture Research Centre, Priština – Leposavić
Keywords: The Work School, New Education Movement, Herbartian pedagogy, development of Serbian school system,

Abstract


The main objective of this paper was to analyse the development of the school system and the science of education in the first half of the 20th century. Different societal circumstances were taken into consideration, including political, economic, and cultural, as well as pedagogical trends that dominated the educational scene at that time. In order to follow those influences more easily, we analysed the development of schools and pedagogical science through two periods that could easily be distinguished. The first period begins at the end of the 19th century and last until the beginning of the World War I. During this period we can witness the rapid development of the school system. The other period is embedded between two world wars and is marked by the advancement of theory and development of different pedagogical approaches.

Author Biographies

Jelena S. Petrović, University of Niš, Faculty of Philosophy, Department of Pedagogy
Jelena Petrović je docent na Filozofskom fakultetu u Nišu. Rođena je 03. 07. 1976. godine. Osnovne i magistarske studije završila je na Filozofskom fakultetu u Prištini, a doktorirala na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu. Osnovno polje njenog interesovanja su Istorija pedagogije, Teorije vaspitanja i Savremeni pedagoški pravci.
Danica M. Dobrosavljević, University of Niš, Faculty of Sciences and Mathematics
Danica Dobrosavljević je student doktorskih studija na Univerzitetu u Prištini sa privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, na Katedri za istoriju Filozofskog fakulteta. Rođena je 13. 04. 1977. godine u Ćupriji. Osnovne i master studije završila je Filozofskom fakultetu u Nišu.
Mirjana M. Simić, Serbian Culture Research Centre, Priština – Leposavić
Mirjana M. Simić je stručni saradnik Instituta za srpsku kulturu u Prištini sa sedištem u Leposaviću. Trenutno je student doktorskih studija na Katedri za pedagogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Prištini sa privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici. Rođena je 18. 11. 1982. godine u Novom Pazaru.

References

Аврамовић, З. (2005). Друштвене и политичке карактеристике српског васпитања и образовања 1804–2004. У: З. Аврамовић (ур.), Два века образовања у Србији (165–204). Београд: Институт за педагошка истраживања.

Аксентијевић, Б. (1971). Школство у Србији између два светска рата. У: Р. Ничковић, М. Николић, Л. Прштало (ур.), Просвета, образовање и васпитање у Србији (33–39). Београд: Завод за издавање уџбеника Социјалистичке републике Србије.

Димић, Љ. (2005). Две слике просвете у Србији двадесетог века. У: З. Аврамовић (ур.), Два века образовања у Србији (213–244). Београд: Институт за педагошка истраживања.

Ђорђевић, Ж. (1958). Васпитање у Срба. Београд: Научна књига.

Јањушевић, М. Ј. (1936). Васпитна вредност ручног рада. Учитељ, 5, 365–374.

Јовановић, Д. Д.(1933). Савремена почетна настава. Учитељ, 2, 81–91.

Јовановић, Д. Ј. (1939). Педагошка мисао у Југославији – 1918–1938 год. У: М. Мајсторовић (ур.). Педагошка Југославија 1918–1938 (4–29). Београд: Штампарија Ж. Д. Благојевића.

Милошевић, М. (1911) Општа културна педагогика као наука. Београд: Штампарија Давидовић.

Павловић, Ж. М. (1931). Морално васпитање ученика. Учитељ, 1, 24–30.

Пантић, Д. (1997) Педагогија напредног учитељства. Београд: Научна књига.

Парлић-Божовић, Ј. (2007). Педагошко учење и просветни рад Сретена Аџића. Косовска Митровица: Филозофски факултет.

Парлић-Божовић, Ј. (2011). Образовање у Срба у време турске власти. Зборник радова Филозофског факултета, 41 (1), 555–567.

Пејхељ, В, (1937). Педагошка теорија и пракса. Учитељ, 3, 130–136.

Петровић, Ј. (2018). Утицај Џона Дјуија на схватања моралног васпитања у Србији. Годишњак за педагогију, 3 (1), 55–67.

Поткоњак, Н. (2005). Допринос српских интелектуалаца утемељењу и развоју школства у Србији у протекла два века. У: З. Аврамовић (ур.), Два века образовања у Србији (33–64). Београд: Институт за педагошка истраживања.

Ранђеловић, Ј. (2002). Етичке и дидактичке основе стваралаштва Стевана Окановића. Параћин: Културно-просветна заједница Општине Параћин.

Руњанин, И. (1931). Метода слободног рада по групама. Учитељ, 1, 30–39.

Самарџић, Р. (1994). Наука код Срба у XIX и XX веку. У: А. Митровић и др. (ур.), Историја српског народа, књ. 6/2 (462–505). Београд: Српска књижевна задруга.

Седамдесет пет година Катедре за педагогију. (1967). Београд: Филозофски факултет.

Тешић, В. (1971). Школство у устаничкој Србији. У: Р. Ничковић, М. Николић, Л. Прштало (ур.), Просвета, образовање и васпитање у Србији (12–15). Београд: Завод за издавање уџбеника Социјалистичке републике Србије.

Тешић, В. (1981). Др Вићентије Ракић. У: Др Вићентије Ракић (1881–1969) – Личност, рад, педагошке идеје. Београд: Савез педагошких друштава СР Србије.

Тешић, В. (1994). Школе и настава. У: А. Митровић и др. (ур.), Историја српског народа, књ. 6/2 (506–550). Београд: Српска књижевна задруга.

Тешић, В. (2005). Циљеви васпитања у школама Србије (1804–1941). У: З. Аврамовић (ур.), Два века образовања у Србији (65–108). Београд: Институт за педагошка истраживања.

Ћунковић, С. (1971). Школство у периоду до I светског рата. У: Р. Ничковић, М. Николић, Л. Прштало (ур.), Просвета, образовање и васпитање у Србији (15–33). Београд: Завод за издавање уџбеника Социјалистичке републике Србије.

Ферстер, Ф. В. (1920). Америчка морална педагогија у школској дисциплини. Учитељ, 3–4, 72–81.

Цветковић, М. (1928). Школство у Сједињеним Државама Северне Америке. Учитељ, 3, 377–380.

Цветковић, М. (1931). Ново васпитање у Сједињеним Државама. Учитељ, 3, 220–222.

Шевић, М. (1920). Стара и нова педагогија. Београд: Издање Ђ. Ђурђевића.

Published
2019/07/17
Section
Review Paper