The St. Theodore Tyron Cult in the Novo Hopovo Monastery

  • Branka M. Gugolj University of Priština in Kosovska Mitrovica, Faculty of Arts, Zvečan-Kosovska Mitrovica
Keywords: cult of relics, Novo Hopovo Monastery, St Theodore Tyron,

Abstract


The relics of the warrior saint Theodor Tyron were brought to the Novo Hopovo Monastery in the mid-16th century at the latest. The first records of the relics were found in a panegyric dating from 1555. Three manuscripts of the Tale of Theodore Tyron record a legend referring to the events occurring prior to the transfer of the saint's relics to Hopovo, as well as to their fate in the Fruška Gora monastery. The relics were kept in a casket and displayed in the bema, bestowing it a memorial character. Such manner of displaying the relics had already been established in the Žiča Monastery and was practised in numerous monasteries of Fruška Gora.

References

Балаћ, М. (1958). Радови у манастиру Новом Хопову 1958. године. ГЗПСКВ 2, 251−256.

Грујић, Р. (1939). Духовни живот, Војводина I: од најстаријих времена до велике сеобе. Нови Сад: Историјско друштво, 410−411.

Кулић, Б. (2003). Тронови за свете мошти у Фрушкогорским манастирима средином XVIII века. ЗМСЛУ 32−33, 171−182.

Манојловић, А. (1937). Српски манастири у Фрушкој Гори. Сремски Карловци: Патријаршиска штампарија.

Марковић, М. (1995). О иконографији светих ратника у источно-хришћанској уметности и о представама ових светитеља у Дечанима. У: Ђурић, В. (ур.), Зидно сликарство манастира Дечана, Посебна издања, књ. DCXXXII, Одељење историјских наука, књ. 22 (567−630). Београд: Српска академија наука и уметности.

Матић, В. (2007). Манастир Старо и Ново Хопово. Нови Сад: Платонеум.

Николић, Н. (2006). Манастир Ново Хопово. Ириг.

Остојић, Т. (1907). Доситеј Обрадовић у Хопову: студија из културне и књижевне историје. Нови Сад: Матица српска.

Петровић, М. (1990). Истраживање манастира Шишатовца, ГЗПСКВ, XVI, 12−23.

Поповић, Д. (2006a). Sacrae reliquiae Спасове цркве у Жичи. У: Поповић, Д. (ур.), Под окриљем светости: култ светих владара и реликвија у средњовековној Србији (207−232). Београд: Балканолошки институт САНУ.

Поповић, Д. (2006b). Реликвије и политика: српски приступ, у: Под окриљем светости : култ светих владара и реликвија у средњовековној Србији, Београд: Балканолошки институт САНУ, 253−270.

Поповић, Д. (2006c), Мошти светог Луке – српска епизода. У: Поповић, Д. (ур.), Под окриљем светости: култ светих владара и реликвија у средњовековној Србији (295−317). Београд: Балканолошки институт САНУ.

Тимотијевић, М. (1994). Улога музике у уобличавању црквеног ентеријера у XVIII и првој половини XIX века. Зборник Матице српске за сценске уметности и музику, 15, 47−64.

Тимотијевић, М. (2009a). Трон за кивот са моштима светог Теодора Тирона у манастиру Ново Хопово – порекло облика и значење. ГЗПСКВ, XX, 123−138.

Тимотијевић, М. (2009b). Мошти светих деспота Бранковића и меморијска структура сакралног простора главног крушедолског храма. У: Тимотијевић, М. (ур.), Тронови цркве манастира Крушедола (15−53). Нови Сад: Галерија Матице српске.

Радић, И. (1847). Повест кратка о фрушкогорском обштежителном манастиру Хопову. Будим

Руварац, И. (1888). О пећким патријарсима од Макарија до Арсенија III (1557−1690). Задар: И. Водицка.

Стойкова, А. (2013). Св. Теодор Тирон и Св. Теодор Стратилат: още по въпроса за едноименните светци, Paleobulgarica, XXXVII (2), 3−22.

Тодић, Б. (2010). Необјављени податак о дрворезбару хоповских иконостаса. У: Тодић, Б. (ур.), Радови о српској уметности и уметницима XVIII: по архивским и другим подацима (343−349). Нови Сад: Галерија Матице српске.

Хан, В. (1965). Интарзирани предмети XVI и XVII столећа из цркава фрушкогорских манастира. ЗЛУМС, 1, 145−158.

Published
2019/10/11
Section
Original Scientific Paper