Barriers in Pedagogical Communication

  • Tatjana S. Radojević University of Priština in Kosovska Mitrovica, Faculty of Philosophy, Department of Pedagogy
  • Tatjana P. Kompirović University of Priština in Kosovska Mitrovica, Faculty of Philosophy, Department of Pedagogy
Keywords: pedagogical communication, barriers in pedagogical communication, teacher, student

Abstract


The field of research in this paper is aimed at examining the opinions of teachers and students in primary schools on the barriers in pedagogical communication in the classroom. The sample included one hundred and twenty-eight teachers and two hundred and ninety-seven students from VII to IX grade from seven primary schools from the southern and northern parts of Montenegro. The analysis of the results shows that there are more or less barriers, although there are also significant differences in the opinions of teachers and students regarding different barriers in pedagogical communication. Most teachers believe that barriers in pedagogical communication do not arise because of the source (teacher), but that the problem exists in other elements of the process.

References

Аврамовић, З. и Вујачић, М. (2010). Наставник између теорије и наставне

праксе. Београд: Инститит за педагошка истраживања.

Бугарски, Р. (1996). Језици. Нови Сад: Матица српска.

Јовановић, Б. (2005). Школа и васпитање. Београд: Едука.

Јовановић, Б. (2004). Педагошко комуницирање. У: Зборник радова: Кому-

никација и медији, Учитељски факултет у Јагодини, Институт за Педаго-

шка истраживања, Јагодина, 266–280.

Лихачев, Б. Т. (2000). Педагогика. Москва: Юрайт

Савовић, М. (2006). Човек је биће комуникације. Зборник радова: Развијање

комуникационих компетенција, Педагошки факултет у Јагодини, Филоло-

шко-уметнички факултет у Крагујевцу, Јагодина, 249–256.

Сергеев, И. С. (2004). Основы педагогической деятельности. Санкт-Петер-

бург: Издательский Дом ПИТЕР

Сузић, Н. (2003). Ефикасна педагошка комуникација. Настава и васпита-

ње, вол. 52(2-3), 254–273.

Сузић, Н. (2000). Особине наставика и однос ученика према настави. Бео-

град: Учитељски факултет.

Шевкушић-Мандић, С. (1991). Облици вербалне комуникације између

учитеља и ученика. Зборник Института за педагошка истраживања, 23,

–260.

Colins, J. (1997). Barriers to Communication in Schools (Presentation paper).

British Educational research Association Annual Conference, University of

York.

Đorđević, B. i Đorđević, J. (1988). Učenici o svojstvima nastavnika. Beograd: Prosveta.

Johnson, M. B. (1999). Communication in the Classroom. Guides-Non-Clasroom

(055) - Opinion Paperes.

Lunenburg, F. C. (2010). Communication: The Process, barriers and Improving

Effectiveness. Schooling, 1 (1), Sam Houston State University.

Nagulić, M. (1980). Kakvog nastavnika žele učenici. Psihologija, 1-2, 73–82.

Osakwe, R. N. (2009). Dimensions of Communication as Predictors of Effective

Classroom Interaction. Stud Home Comm Sci, 3(1), 57–61.

Smith, C. (2013). The Seven Barriers of Communication. CEO of OPIN Software.

http://opin.ca/article/seven-barriers-communication

Suzić, N. (2005). Pedagogija za XXI vijek. Banja Luka: TT-Centar.

Tomić, Z. (2003). Komunikologija. Beograd: Čigoja.

Trnavac, N. i Đorđević, J., (2002). Pedagogija. Beograd: Naučna knjiga.

Published
2020/06/22
Section
Original Scientific Paper