Pessimism of Dimitrijе Kantakuzin and Serbian Modernists Dis and Pandurović (Comparative analysis)

  • Tijana Milentijević University of Pristina with temporary Head Office in Kosovska Mitrovica Faculty of Philosophy, Department of Serbian Literature and Language
Keywords: pessimism, Serbian medieval literature, symbolist, the transience of the world, death

Abstract


Although pessimism, which is the dominant motif of modernist poetry, is considered to have originated under the influence of Western models, we must not forget that it appeared in the Serbian literature of the Middle Ages. The motives of the transience of life, sin, anticipation of death, despair, and fear can be traced from the very beginnings of the formation of the original Serbian literature and were an expression of various social and historical troubles that gripped the Serbian people. This paper aims to examine how pessimism was realized in the poem Molitva Bogorodici by Dimitrij Kantakuzin and the poets of the Serbian modernism. The need to write this paper arose from the desire to determine the origin of the influence of the motif of the transience of life and death in the poetry of the Middle Ages on the one hand, and modernist poets, on the other.

References

Бојовић, Д. (2004). Српска есхатолошка књижевност. Ниш: Центар за црквене студије.

Булгаков, С. (1991). Православље. Нови Сад: Књижевна заједница.

Витошевић, Д. (1975). Српско песништво I 1901–1914: раздобље, развој, обележја. Београд: Вук Караџић.

Делић, Ј. (2002). Владислав Петковић Дис као пјесник промјене сензибилитета. У: Н. Петковић (ур.), Дисова поезија (53–107). Београд: Институт за књижевност и уметност.

Евдокимов, П. (1992). Од смрти ка животу. Београд: Источник.

Јовановић, Т. (2013). Три нова преписа Кантакузинове Молитве Богородици. Прилози за књижевност, историју и фолклор, 79, 139–162. Преузето са: http://www.doiserbia.nb.rs/img/doi/0350-6673/2013/0350-66731379139J.pdf

Јокић, Ј. (1967). Симболизам. Цетиње: Обод.

Кашанин, М. (1975). Стара српска књижевност у средњем веку. Крагујевац: Завод за уџбенике и наставна средства.

Костић Тмушић, А. (2016). Мотив страдања у делу новобрдских књижевника XV века и песника Великог рата. У: Б. Јовановић (ур.), Век српске Голготе (1915–2015) (161–172). Косовска Митровица: Филозофски факултет.

Матић, А. (2017). Есхатолошки мотиви у лирском усменом песништву. Црквене студије, 14, 455–468. Преузето са: https://crkvenestudije-churchstudies.com/index.php/studies/article/view/386/362

Ненин, М. (1998). Предговор и пропратни текстови. У: В. Петковић Дис, Утопљене душе и Последње песме. Београд: ЗУНС.

Павловић, М. (2000). Огледи о народној и старој српској књижевности. Београд: Просвета.

Палавестра, П. (1986). Историја модерне српске књижевности. Београд: СКЗ.

Поповић, Т. (2001). Српскословенско наслеђе и новија српска поезија. У: З. Витић, Т. Јовановић, И. Шпадијер, Ђ. Трифуновић (ур.), Словенско средњовековно наслеђе, зборник посвећен професору Ђорђу Трифуновићу (475–492). Београд: Чигоја штампа.

Скерлић, Ј. (2019а). Једна књижевна зараза. У: Ј. Ристић (ур.), Писци и књиге IV (97–112). Београд: PortaLibris.

Скерлић, Ј. (2019б). Лажни модернизам у српској књижевности. У: Ј. Ристић (ур.), Писци и књиге V (98–122). Београд: PortaLibris.

Published
2021/09/10
Section
Original Scientific Paper