Национални идентитет у уџбеницима енглеског као страног језика
Abstract
Полазећи од тезе да настава страног језика представља погодан контекст за упознавање националних обележја других држава, али и сопствене државе, разматрана је улога уџбеника енглеског као страног језика у развоју и снажењу националног идентитета ученика млађег школског узраста. У складу са различитим концептуализацијама, национални идентитет је операционализован у 11 категорија: религија, обичаји и традиција, национална осећања, језик, симболи и обележја, солидарност и заједништво, културна баштина, важне личности, географски појмови, породица и опште информације. У истраживању су примењене метода теоријске анализе и метода анализе садржаја. Јединице анализе су: а) реченице основног текста уџбеника; б) реченице додатног информативног садржаја; в) сликовни садржај. Истраживањем су обухваћени уџбеници енглеског језика млађих разреда основне школе лиценцираних у Републици Србији (N=12). Резултати истраживања су указали да уџбеници углавном не доприносе формирању и снажењу националног идентитета ученика млађег школског узраста, посебно у домену категорија: национална осећања, историјске теме, језик, породица, солидарност и заједништво.
References
Barrett, M. (2005). National Identities in Children and Young people. In: S. Ding, K. Littleton (eds.) Children’s Personal and Social Development (181–220). Milton Keynes: The Open University/Blackwell.
Barrett, M, Davis, S. C. (2008). Applying Social Identity and Self-Categorization Theories to Children’s Racial, Ethnic, National and State Identifications and Attitudes. In: S. M. Quintana, C. McKown (eds.) Handbook of Race, Racism and the Developing Child (72–110). Hoboken, NJ: Wiley.
Brubaker, R. (1994). Citizenship and Nationhood in France and Germany. Cambridge: Harvard University Press.
Curdt-Christiansen, X. L. (2008). Reading the World through Words: Cultural Themes in Heritage Chinese Language Textbooks. Language and Education, 22, 95–113. doi: 10.2167/le721.0
Hand, M, Pearce, J. (2009). Patriotism in British Schools: Principles, Practices and Press Hysteria. Educational Philosophy and Theory, 41 (4), 453–465.
Hand, M, Pearce, J. (2011). Patriotism in British Schools: Teachers’ and Students’ Perspectives, Educational Studies, 37 (4), 405–418.
Hodgins J, Moloney, G, Winskel, H. (2015). The Importance of Australian National Identity to a Sense of Belonging of Anglo-Celtic and Chinese Cultural Groups in Regional Australia. National Identities, 18 (3), 345–68. doi: 10.1080/14608944.2015.1061490
Turnbull, B. (2017). Learner Perspectives on National Identity and EFL Education in Japan: Report of a Questionnaire Study. The Journal of Asia TEFL, 14 (2), 211–-227.
Köroğlu, Z. Ç, Elban, M. (2020). National and Global Identity Perspectives of Textbooks: Towards a Sense of Global Identity. Advances in Language and Literary Studies, 11 (5), 55–65.
Lee, I. (2009). Situated Globalization and Racism: An Analysis of Korean High School EFL Textbooks. Language and Literacy, 11, 1–14.
McVeigh, B. J. (2004). Foreign Language Instruction in Japanese Higher Education: The Humanistic Vision or Nationalist Utilitarianism? Arts and Humanities in Higher Education, 3 (2), 211–227. doi:10.1177/1474022204042687
Philippou, S, Klerides, E. (2010). On Continuity and Change in National Identity Construction: An Initial Note on Greek-Cypriot Education, 1960–2010. The Cyprus Review, 22 (2), 219–233.
Pöllmann, А. (2008). National Attachment among Berlin and London Head Teachers: Тhe Explanatory Impact of National Identity, National Pride and Supranational Attachment. Educational Studies, 34 (1), 45–53. doi: 10.1080/03055690701785277
Phinney, J. S. (1990). Ethnic Identity in Adolescents and Adults: Review of Research. Psychological Bulletin, 108 (3), 499–514. Available at https://doi.org/10.1037/0033-2909.108.3.499
Priyanti, N. (2019). The Effects of an EFL Textbook on Learners’ Identity Construction. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 15(2), 187–202. doi:10.19166/pji.v15i2.1661
Rapoport, A. (2009). Patriotic Education in Russia: Stylistic Move or a Sign of Substantive Counter-Reform? Educational Forum, 73 (2), 141–152.
Sant, E, Hanley, C. (2018). Political Assumptions Underlying Pedagogies of National Education: The Case of Student Teachers Teaching ‘British Values’ in England. British Educational Research Journal, 44 (2), 319–337.
Tartakovsky, Е. (2011). National Identity of High-School Adolescents in an Era of Socio Economic Change: Russia and Ukraine in the Post-Perestroika Period. Journal of Youth Adolescence, 40, 231–244. doi: 10.1007/s10964-010-9509-6
Turnbull, B. (2017). Learner Perspectives on National Identity and EFL Education in Japan: Report of a Questionnaire Study. The Journal of Asia TEFL, 14 (2), 211–227.
Wang, D. (2016). Learning or Becoming: Ideology and National Identity in Textbooks for International Learners of Chinese. Cogent Eduacation, 3 (1), doi: 10.1080/2331186X.2016.1140361
The details about the publication policy, including copyright and licensing, are available at: