Национални идентитет у уџбеницима енглеског као страног језика

  • Danijela Vasilijević Pedagoški fakultet Užice
  • Marina Semiz Faculty of Pedagogy Uzice
  • Branka Adžić
Keywords: национални идентитет, уџбеници енглеског језика, глобални идентитет, анализа садржаја, ученици млађег школског узраста

Abstract


Полазећи од тезе да настава страног језика представља погодан контекст за упознавање националних обележја других држава, али и сопствене државе, разматрана је улога уџбеника енглеског као страног језика у развоју и снажењу националног идентитета ученика млађег школског узраста. У складу са различитим концептуализацијама, национални идентитет је операционализован у 11 категорија: религија, обичаји и традиција, национална осећања, језик, симболи и обележја, солидарност и заједништво, културна баштина, важне личности, географски појмови, породица и опште информације. У истраживању су примењене метода теоријске анализе и метода анализе садржаја. Јединице анализе су: а) реченице основног текста уџбеника; б) реченице додатног информативног садржаја; в) сликовни садржај. Истраживањем су обухваћени уџбеници енглеског језика млађих разреда основне школе лиценцираних у Републици Србији (N=12). Резултати истраживања су указали да уџбеници углавном не доприносе формирању и снажењу националног идентитета ученика млађег школског узраста, посебно у домену категорија: национална осећања, историјске теме, језик, породица, солидарност и заједништво.

References

Barrett, M. (2005). National Identities in Children and Young people. In: S. Ding, K. Littleton (eds.) Children’s Personal and Social Development (181–220). Milton Keynes: The Open University/Blackwell.

Barrett, M, Davis, S. C. (2008). Applying Social Identity and Self-Categorization Theories to Children’s Racial, Ethnic, National and State Identifications and Attitudes. In: S. M. Quintana, C. McKown (eds.) Handbook of Race, Racism and the Developing Child (72–110). Hoboken, NJ: Wiley.

Brubaker, R. (1994). Citizenship and Nationhood in France and Germany. Cambridge: Harvard University Press.

Curdt-Christiansen, X. L. (2008). Reading the World through Words: Cultural Themes in Heritage Chinese Language Textbooks. Language and Education, 22, 95–113. doi: 10.2167/le721.0

Hand, M, Pearce, J. (2009). Patriotism in British Schools: Principles, Practices and Press Hysteria. Educational Philosophy and Theory, 41 (4), 453–465.

Hand, M, Pearce, J. (2011). Patriotism in British Schools: Teachers’ and Students’ Perspectives, Educational Studies, 37 (4), 405–418.

Hodgins J, Moloney, G, Winskel, H. (2015). The Importance of Australian National Identity to a Sense of Belonging of Anglo-Celtic and Chinese Cultural Groups in Regional Australia. National Identities, 18 (3), 345–68. doi: 10.1080/14608944.2015.1061490

Turnbull, B. (2017). Learner Perspectives on National Identity and EFL Education in Japan: Report of a Questionnaire Study. The Journal of Asia TEFL, 14 (2), 211–-227.

Köroğlu, Z. Ç, Elban, M. (2020). National and Global Identity Perspectives of Textbooks: Towards a Sense of Global Identity. Advances in Language and Literary Studies, 11 (5), 55–65.

Lee, I. (2009). Situated Globalization and Racism: An Analysis of Korean High School EFL Textbooks. Language and Literacy, 11, 1–14.

McVeigh, B. J. (2004). Foreign Language Instruction in Japanese Higher Education: The Humanistic Vision or Nationalist Utilitarianism? Arts and Humanities in Higher Education, 3 (2), 211–227. doi:10.1177/1474022204042687

Philippou, S, Klerides, E. (2010). On Continuity and Change in National Identity Construction: An Initial Note on Greek-Cypriot Education, 1960–2010. The Cyprus Review, 22 (2), 219–233.

Pöllmann, А. (2008). National Attachment among Berlin and London Head Teachers: Тhe Explanatory Impact of National Identity, National Pride and Supranational Attachment. Educational Studies, 34 (1), 45–53. doi: 10.1080/03055690701785277

Phinney, J. S. (1990). Ethnic Identity in Adolescents and Adults: Review of Research. Psychological Bulletin, 108 (3), 499–514. Available at https://doi.org/10.1037/0033-2909.108.3.499

Priyanti, N. (2019). The Effects of an EFL Textbook on Learners’ Identity Construction. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 15(2), 187–202. doi:10.19166/pji.v15i2.1661

Rapoport, A. (2009). Patriotic Education in Russia: Stylistic Move or a Sign of Substantive Counter-Reform? Educational Forum, 73 (2), 141–152.

Sant, E, Hanley, C. (2018). Political Assumptions Underlying Pedagogies of National Education: The Case of Student Teachers Teaching ‘British Values’ in England. British Educational Research Journal, 44 (2), 319–337.

Tartakovsky, Е. (2011). National Identity of High-School Adolescents in an Era of Socio Economic Change: Russia and Ukraine in the Post-Perestroika Period. Journal of Youth Adolescence, 40, 231–244. doi: 10.1007/s10964-010-9509-6

Turnbull, B. (2017). Learner Perspectives on National Identity and EFL Education in Japan: Report of a Questionnaire Study. The Journal of Asia TEFL, 14 (2), 211–227.

Wang, D. (2016). Learning or Becoming: Ideology and National Identity in Textbooks for International Learners of Chinese. Cogent Eduacation, 3 (1), doi: 10.1080/2331186X.2016.1140361

Published
2021/12/17
Section
Original Scientific Paper