Characteristic Problems in the Application of Modern Educational Technology in Teaching: the Possibility of Overcoming Them
Abstract
As a consequence of rapid technical, scientific and technological development, there was a need for changes in education and teaching. These changes are manifested both in the organization of educational content and in the introduction and application of new procedures, methods and tools. However, despite the knowledge that the goals and principles of the concept of education at the current stage of social development imply a complete reconstruction of the traditional educational system and teaching and that the application of modern educational technology creates conditions for acquiring more dynamic, quality and complex knowledge, there are numerous problems. Recognizing the fact that the application of modern educational technology can significantly contribute to the achievement of educational goals, our intention is to work, in addition to terminological and conceptual definition of educational technology, to focus on the causes of problems in this domain and to point out possible ways to overcome them.
References
Арсић, З. и Круљ Драшковић, Ј. (2011). Опште карактеристике и специфичности улоге наставника у настави са савременом наставном техником и технологијом. У: М. Вилотијевић (ур.), Оспособљавање наставника за нове улоге (537–550). Београд: Српска академија образовања.
Bilandžija, G. (2010). Obrazovna tehnologija kao nužnost savremenog obrazovnog procesa. U: M. Danilović (ur.), Tehnika i informatika u obrazovanju (233–251). Čačak: Tehnički fakultet Univerziteta u Kragujevcu.
Danilović, M. (1996). Savremena obrazovna tehnologija – Uvod u teorijske osnove. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
Ђорђевић, М. и Ничковић, Р. (1991). Педагогија. Ниш: Просвета.
Кљакић, Д. (2005). Изграђивање концепта образовне технологије. Наша школа, 32, 4–18.
Мандић, П. и Мандић, Д. (1996). Образовна информациона технологија. Београд: Учитељски факултет.
Мијановић, Н. (2017). Образовно-технолошка компетентност наставника као фактор организовања савремене наставе и учење. Иновације у настави, XXX (2), 15–28.
Поткоњак, Н. (ур.) (1996). Педагошки лексикон. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Stanković, Z. (2012). Obrazovna tehnologija – potreba i neminovnost savremenog univerzitetskog obrazovanja. У: Б. Димитријевић (ур.), Образовање и савремени универзитет (155–164). Ниш: Филозофски факултет.
Šikl, A. (2011). Savremena obrazovna tehnologija: efekti primene multimedija u nastavi. U: M. Danilović (ur.), Tehnologija, informatika i obrazovanje za društvo učenja i znanja (234–237). Čačak: Tehnički fakultet Univerziteta u Kragujevcu.
Шимлеша, П. и Поткоњак, Н. (ур.) (1989). Педагошка енциклопедија. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
The details about the publication policy, including copyright and licensing, are available at: