Religious Art and the Public in the Principality of Serbia (1830–1882)

  • Ana D. Kostić University of Belgrade, Faculty of Philosophy, Department of History of Art
Keywords: religious art, printed media in 19th century, Principality of Serbia

Abstract


In the Principality of Serbia in the 19th century, the Orthodox Church represented a significant entity and had a privileged position as a state and national institution. This all affected its place in public life, as well as the public control of all the church activities regarding the churches’ construction, equipping, painting, and renovation. Thus, the aesthetical criteria, demands, and effects of the cultural and scientific public were a tremendous factor in making church art common during the 19th century. The public had an influence on art development through various forms in the Principality of Serbia, and some of the instruments were both daily and periodical (printed) press.

The public’s attitude towards the church art was stated in the press and humongously affected the people’s consciousness of the Church and church art’s significance in relation to the state and nation, as well. Also, the ordering parties’ tastes had thus been formed, which also had an impact on the complex mechanisms of the general church art trends during the 19th century. This kind of practice was characteristic of 19th-century Europe and Russia, and from there it was also accepted and developed in Serbia. Despite the fact that in the 19th century the Serbian people had lived in the territory of three states – the Ottoman Empire, the Principality/Kingdom of Serbia, and Austria, the periodical literature and newspapers had been available to the Serbian social and cultural elite at the mentioned territories. Since the press had not been strictly limited by the state boundaries, a wider reading audience had been familiar with the information and attitudes about art presented in both the newspapers and periodical literature, which were printed in Serbia and Austria, as well. The newspapers coming out in the period 1830–1882, such as Šumadinka, Srbske novine, Novine Čitališta beogradskog, Sion, Podunavka, Golubica, Orao, and others, contained different aesthetical attitudes on the church painting and architecture, but also considered various problems on the topics of erecting and painting the churches. The public significance of the works regarding the construction and equipping of the churches had been highlighted. Certain models of the church architecture and painting had been promoted, along with the individual artists’ works. By reading the daily and periodical press, the reading public had been informed about the church heritage from the past through the reports about medieval churches and some debates on their renovation. Finally, the public of experts promoted, by using the (printed) press, certain advisable behavior models, such as the contribution activities towards the Church which were seen as the ultimate patriotic endeavor.

References

Вујовић, Б. (1996). Саборна црква у Београду. Београд: Народна књига – Алфа.

Ивановић, Т. (2004). Црква Светог архангела Гаврила у Аранђеловцу. Аранђеловац: Православна црквена општина.

Јовановић, С. (1925). Уставобранитељи и њихова влада (1838–1858). Београд: Напредак.

Караџић В. (1826). Почетак описанија Српски намастира. Даница за 1826. годину, 1–40. Преузето са: http://digital.bms.rs/ebiblioteka/pageFlip/reader/index.php?type=numerated&id=2&m=2#page/4/mode/2up
>

Коларић, М. и Кусовац, Н. (1967) (ур.), Класицизам код Срба: штампа из раздобља класицизма о уметности, 4. Београд: Народни музеј у Београду.

Костић, А. (2016). Држава, друштво и црквена уметност у Кнежевини Србији (докторска дисертација у рукопису). Филозофски факултет, Београд.

Лазић, М. (2006). Ктитори и приложници у српској култури 19. и почетком 20. века. У: А. Столић и Н. Макуљевић (ур.), Приватни живот код Срба у деветнаестом веку (611–659). Београд: Clio.

Љушић Р. (2004). Кнежевина Србија 1830–1839. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Макуљевић, Н. (2006а). Црква Светог Архангела Гаврила у Великом Градишту. Велико Градиште: Српска православна црквена општина.

Макуљевић, Н. (2006б). Уметност и национална идеја у XIX веку. Систем европске и српске визуелне културе у служби нације. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Макуљевић, Н. (2007). Црквена уметност у Краљевини Србији (1882–1914). Београд: Филозофски факултет.

Мaкуљевић, Н. (2012). Inventing and Changing the Canon and the Constitution of Serbian National Identity in the Nineteеnth Century. У: И. Стевовић (ур.), ΣYMMEIKTA (505–518). Београд: Филозофски факултет.

Макуљевић, Н. (2014). Истраживање старина и културна јавност: визуелна култура Полимља у часопису „Нова искра“. Милешевски записи, 10, 145–155.

Матицки, М. (1996). Књижевна периодика у Србији у првој половини деветнаестог века. У: Т. И. Подгорац (ур.), Пола века науке и технике у Обновљеној Србији 1804–1854. (284–299). Крагујевац: Универзитет у Крагујевцу.

Медаковић, Д. (1985). Истраживачи српских старина. Београд: Просвета.

Несторовић, Б. (2006). Архитектура Србије у XIX веку. Београд: Art press. Пејчић, П. (2009). Српске новине Димитрија Давидовића. Београд: Службени гласник.

Пераћ, Ј. (2001). Сликар Живко Петровић (1806–1868). Нови Сад: Спомен-збирка Павла Бељанског.

Ракић, В., Малеташки, Т., Брацић, М. (2011). Историјски преглед часописа Млада Србадија као прилог изучавању српског новинарства: каталог изложбе. Нови Сад: Филозофски факултет.

Слијепчевић, Ђ. (1991). Историја Српске православне цркве, Књ. 2: Од почетка XIX века до краја Другог светског рата. Београд: БИГЗ. Споменица Тимочке епархије 1834–1934. (1934). Неготин: Књижевни фонд Тимочке епархије.

Трифуновић, Л. (1966) (ур.), Класицизам код Срба: грађевинарство, 2. Београд: Народни музеј у Београду.

Трифуновић, Л. (1967). Српска ликовна критика. Београд: Српска књижевна задруга.

Аquilino, М. Ј. (1993 ). Painted Promises: The Politics of Public Art in Late NineteenthCentury France. The Art Bulletin, 75 (4), 697–712.

Habermas, J. (1996). Javno mnenje: istraživanje u oblasti jedne kategorije građanskog društva. Beograd: Kultura.

Published
2022/07/14
Section
Original Scientific Paper