Đorđe Maletić’s Contributions to the Aesthetics of Acting

  • Nemanja V. Savković University of Priština in Kosovska Mitrovica, Faculty of Arts, Zvečan, Department of Scientific Areas
Keywords: Đorđe Maletić, acting, acting creativity, aesthetics of acting, theatrology

Abstract


The paper examines the contribution of Đorđe Maletić to the aesthetics of acting. Maletić was a prominent figure in Serbian theater life in the second half of the 19th century, but recently he has been unjustifiably relegated to the margins of domestic theater historiography and theatrology. First, his general aesthetic views are presented, in which he relied eclectically on various sources, mainly on Lessing, Schiller, and Hegel. Subsequently, his thoughts on acting and acting creativity, present in various writings published in the period from 1847 to 1884, are presented and interpreted. Considering these findings, it emerges that Maletić was not only a transmitter of European theatrical achievements into the cultural environment of Serbia but also that he showed a high level of independence in thinking about theater and dramatic art, especially in thinking about the phenomenon of acting. His characterization of the actor as “incarnated beauty, the idea of the beautiful, assumed physicality”, who manifests the idea of beauty “on himself, so that he is both a thought and a material for the expression of thoughts, he both acts and is acted upon” — represents the most complete aesthetic interpretation of acting and acting creativity that we can find in the history of Serbian theater thought of the 19th century

References

Деретић, Ј. (1979). Почеци српске књижевне критике. У: Ј. Деретић (прир.), Почеци српске књижевне критике (7–51). Нови Сад – Београд: Матица српска – Институт за књижевност и уметност.

Жуњић, С. (2014). Историја српске филозофије. Београд: Завод за уџбенике.

Иштванић, Ж. (1996). Георгије – Ђорђе Малетић (1816–1888). Прилози за монографију. Бела Црква: Центар за културу.

Јеремић, Д. (1989). Естетика код Срба. Од средњег века до Светозара Марковића. Београд: Српска академија наука и уметности.

Малетић, Ђ. (1841). Нешто о нашим књижевницима. Голубица с цветом књижества србског, III, 15–19.

Малетић, Ђ. (1844а). Критическиј преглед стихотворни производа г. Вукашина Радишића. Подунавка, 2, 5–7.

Малетић, Ђ. (1844б). Критическиј преглед стихотворни производа г. Вукашина Радишића. Подунавка, 3, 11–12.

Малетић, Ђ. (1844в). Критическиј преглед стихотворни производа г. Вукашина Радишића. Подунавка, 4, 15–16.

Малетић, Ђ. (1844г). Критическиј преглед стихотворни производа г. Вукашина Радишића. Подунавка, 5, 19–20.

Малетић, Ђ. (1844д). Критическиј преглед стихотворни производа г. Вукашина Радишића. Подунавка, 7, 26–28.

Малетић, Ђ. (1844ђ). Критическиј преглед стихотворни производа г. Вукашина Радишића. Подунавка, 8, 30–32.

Малетић, Ђ. (1844е). Критическиј преглед стихотворни производа г. Вукашина Радишића. Подунавка, 9, 35–36.

Малетић, Ђ. (1844ж). Критическиј преглед стихотворни производа г. Вукашина Радишића. Подунавка, 10, 40.

Малетић, Ђ. (1844з). Критическиј преглед стихотворни производа г. Вукашина Радишића. Подунавка, 11, 42–43.

[Малетић, Ђ.]. Талисман. (1847, 4. јул). [Без наслова, у рубрици „Дневник домаћиј”]. Србске новине, 14 (52), 206.

[Малетић, Ђ.]. [Знак теразија]. (1848а). Основи. Правила за позориштнике. Просветне новине са државо-народним пратиоцем, 4, 25–26.

[Малетић, Ђ.]. [Знак теразија]. (1848б). Основи. Правила за позориштнике. Просветне новине са државо-народним пратиоцем, 5, 33–36.

[Малетић, Ђ.]. [Знак теразија]. (1848в). Основи. Правила за позориштнике. Просветне новине са државо-народним пратиоцем, 6, 41–42.

[Малетић, Ђ.]. [Знак теразија]. (1848г). Основи. Правила за позориштнике. Просветне новине са државо-народним пратиоцем, 7, 49–50.

[Малетић, Ђ.]. [Знак теразија]. (1848д). Основи. Правила за позориштнике. Просветне новине са државо-народним пратиоцем, 8, 57–58.

[Малетић, Ђ.]. [Знак теразија]. (1848ђ). Основи. Правила за позориштнике. Просветне новине са државо-народним пратиоцем, 9, 65–66.

Малетић, Ђ. (1854). Теорија поезије, из различни извора црпљена. Београд: Правителствена књигопечатња.

Малетић, Ђ. (1868). Теорија поезије, по најновијим писцима. Београд: Државна књигопечатња.

Малетић, Ђ. (1884). Грађа за историју српског Народног позоришта у Београду. Београд: Чупићева задужбина.

Милићевић, Ж. (1956). Малетић и Стерија. Прилози за књижевност, језик, историју и фолклор, XXII (1–2), 33–53.

Милосављевић, П. (1999). Књижевнотеоријска мисао Ђорђа Малетића. У: Р. Вучковић (прир.), Зборник радова у част академика Славка Леовца (183–197).

Бањалука – Српско Сарајево: Академија наука и умјетности Републике Српске.

Павловић, М. (1964). Предговор. У: М. Павловић (прир.), Антологија српског песништва (XIII–XX век) (11–96). Београд: Српска књижевна задруга.

Скерлић, Ј. (1902а). Догматичка и импресионистичка критика. Српски књижевни гласник, V (3), 208–213.

Скерлић, Ј. (1902б). Догматичка и импресионистичка критика. Српски књижевни гласник, V (4), 290–298.

Стојковић, Б. (2015). Историја српског позоришта од средњег века до модерног доба (драма и опера), том II. Београд: Музеј позоришне уметности Србије.

Хаџић, А. (1888). Ђорђе Малетић. Летопис Матице српске, 154 (2), 142–147.

Хегел, Г. В. Ф. (1959). Естетика, књ. 1. Прев. Никола Поповић. Београд: Култура.

Хегел, Г. В. Ф. (1961). Естетика, књ. 3. Прев. Никола Поповић. Београд: Култура.

Dimitrijević, R. (1966). Svetislav Vulović. Beograd: Filološki fakultet.

Gete, J. V. (1982). Odabrana dela, knj. 7. Prev. Miloš Đorđević i Branimir Živojinović. Beograd: Rad.

Published
2023/12/28
Section
Original Scientific Paper