Posthumous Reception of Ursula K. Le Guin in Serbian Scholarly Journals and Literary Periodicals

Keywords: scholarly journals, literary criticism, science fiction, fantasy

Abstract


Since the 1980s, Ursula K. Le Guin (1929–2018), one of the most influential science fiction and fantasy writers, has had an almost cult status and loyal readership in the region of former Yugoslavia. However, some ten years before her departure, interest in her work decreased. Her most important titles were out of print, new editions were not available, and she was less frequently written about in Serbian journals and periodicals. This changed after her death when, as was to be expected, interest in her work was rekindled. In this paper, we present the critical reception of Ursula K. Le Guin’s work in Serbian scholarly journals and literary periodicals from her death in January 2018 until the end of 2020. The aim of the research is to establish the extent and the way in which her opus (and, with it, speculative fiction in general) was presented and evaluated in Serbian scholarly journals and literary periodicals of this period. The presented results are part of a future, larger diachronic research of the complete reception of Ursula K. Le Guin’s opus in former Serbo-Croatian-speaking territory. Based on the analysed material, Ursula K. Le Guin received significant posthumous reception in Serbian scholarly journals and literary periodicals – in total, 21 texts were published from January 22, 2018, until December 31, 2020. The quality of the academic articles does not differ from the quality of Serbian scholarly production in general, and they examined the work of Ursula K. Le Guin from feminist, postcolonial, and cultural points of view.

References

Бојанић, М. (2019). Мапирање постпатријархалне будућности у роману Човек празних шака Урсуле ле Гвин. Липар, 68, 171–183.

Вучковић, М. (2018). Сусрет са Другим у новели Свет се каже шума Урсуле ле Гвин. Речи, 10 (1), 94–108.

Вучковић, М. (2020). Прошлост, садашњост и будућност – прича о Причању Урсуле ле Гвин. Поља, 524, 142–149.

Гунев, С. (2020). Преокретање мита – еволуција мотива сенке. Поља, 524, 74–91.

Живковић, А. (2016). Мит, научна фантастика и рокенрол: одраз романа Лева рука таме Урсуле Ле Гвин у текстовима „Екатарине Велике”. Наслеђе, 35, 233–245.

Ле Гвин, У. (2020а). Меј и њен лав. Поља, 524, 46–51.

Ле Гвин, У. (2020б). На којој сам ја, заправо, страни? Поља, 524, 61–62.

Ле Гвин, У. (2020в). Америчка научна фантастика и други. Поља, 524, 63–65.

Ле Гвин, У. (2020г). Да ли је род неопходан? Поља, 524, 66–73.

Ле Гвин, У. и Геверс, Н. (2020). Моје приче покреће нешто друго. Поља, 524, 52–60.

Панајотовић, А. (2020). Урсула ле Гвин и дао. Поља, 524, 131–136.

Спивак, Ш. (2020). „Само у смрти живот”: динамика старости у књижевној прози Урсуле ле Гвин. Поља, 524, 120–130.

Тушевљаковић, Д. (2020). Урсула К. ле Гвин, њена Меј и њен лав. Поља, 524, 137–141.

Хејлс, Н. Б. (2020). Андрогинија, амбиваленција и асимилација у Левој руци таме. Поља, 524, 92–106.

Џејмсон, Ф. (2020). Редуковање света у делу Урсуле ле Гвин. Поља, 524, 107–119.

Benini, M. (2019). Psycho-Pass: sve boje psihopatije. Fantastični vodič, 1, 74–77.

Gavrilović, Lj. (2018). Vodič iz Omelasa: Antropologija u glazuri od čuda. Književna fantastika, 5, 127–144.

Ilić, B. (2020, 14. oktobar). Negde drugde daleko od svega: o knjizi Ursule le Gvin. Sinhro. https://sinhro.rs/negde-drugde-daleko-od-svega-o-knjiziursule-le-gvin/

Legvin, U. (2018). Govor Ursule Legvin na 65. dodeli Nacionalnih književnih nagrada, Njujork, 2014. godine. Književna fantastika, 5, 149–150.

Legvin, U. i Strajtfeld, D. (2018). Intervju: Pišući o bezimenim stvarima. Književna fantastika, 5, 151–156.

Mihailović, M. (2019). Pol, rod i seksualnost u naučnoj fantastici. Fantastični vodič, 1, 9–11.

Suvin, D. (2018). Zapis o Ursuli K. Le Gvin i njezinoj deklaraciji o nezavisnosti umjetnosti

od kapitalizma. Književna fantastika, 5, 145–148.

Published
2024/06/30
Section
Review Paper