The Modern Health Dualism: The Path to Beatitude Between Angels & Machines
Abstract
In this paper, the author, first of all, tries to examine how the modern concept of Health in the opinions of philosophers (rationalists – idealists) in focus, including their exchange of opinions with materialistically oriented philosophers, relates to Transcendence. On the other hand, in the context of these two key terms, it is also necessary to determine the attitude of these philosophers towards the mechanistic world view, which was then in full development. The author’s opinion is that the eudaimonistic position in the philosophy of health of this period is, actually, the central path that is established through a sharply set modern era’s Cartesian dualism, on the one hand, the Spirit which in self-relation, as a composite subject of two (finite) substances, and towards its own (human) Soul as a substantial form, and in the ultimate sense also towards God as a Transcendent (the one that transcends us) Being. The other side of this dualism belongs to the Basic, infinite substance of the Body, which somehow, but, regardless of the primacy of Spirit, must be able to follow and physically carry the Spirit.
References
Бојанић, П. (2009). Хомеопатије. Horror autotoxicus. Београд: Службени гласник.
Гадамер, Х. Г. (2021). О скривености здравља. Београд: Досије студио.
Гро, Ф. (2020). Одбити послушност. Нови Сад: Киша.
Декарт, Р. (1969). Страсти душе. Београд: Графос.
Декарт, Р. (1990). Расправа о методи. Ваљево–Београд: Естетика.
Декарт, Р. (1998). Медитације о првој филозофији: У којима се доказује Божја егзистенција и разлика између људске душе и тијела. Београд: Плато.
Декарт, Р. (2010). Мислити заједно: преписка између Декарта и Елизабете (прир. Ј. Шакота Мимица; прев. А. Мимица). Београд: Службени гласник.
Дучић, Ј. (2005). Градови и химере. Београд: Народна књига.
Кант, И. (2008). Заснивање метафизике морала. Београд: Дерета.
Лок, Џ. (1962). Оглед о људском разуму. Београд: Култура.
Миловановић, Д. (2000). Етика у медицини кроз векове. Лазаревац: Елвод-принт.
Паскал, Б. (1980а). Мисли 1. Београд: БИГЗ.
Паскал, Б. (1980б). Мисли 2. Београд: БИГЗ.
Ротердамски, Е. (2019). Похвала Лудости. Београд: Алгоритам.
Русо, Ж. Ж. (2016). Друштвени уговор. Београд: Филип Вишњић.
Спиноза, Б. Д. (2000). Етика. Загреб: Деметра.
Торо, Х. Д. (2016). Валден. О грађанској непослушности. Београд: Градац.
Трнавац, В. (2021). Здравље других: покушај успостављања једне методоонтологије здравља (необјављени мастер рад). Филозофски факултет, Нови Сад.
Трнавац, В. (2019). Декартова филозофија постављена као координатни систем мишљења (необјављени семинарски рад). Филозофски факултет, Нови Сад.
Фуко, М. (2009). Рађање клинике. Археологија медицинског опажања. Нови Сад: Mediterran Publishing.
De Bezançon, G. (1677). Les médecins à la censure, ou, Entretiens sur la médecine. Paris: Louis Gontier.
Descartes, R. (1953). Ouvres et letters. Paris: Gallimard.
Des Chene, D. (2000). Life and health in Cartesian natural philosophy. In: S. Gaukroger, J. Schuster, & J. Sutton (Eds.), Descartes’ Natural Philosophy (pp. 723–735). New York: Routledge.
Foucault, M. (2005). The Hermeneutic of the Subject, Lectures at the College de France, 1981–1982. New York: Palgrave Macmillan Ltd.
Jones, M. L. (2006). The Good Life in the Scientific Revolution: Descartes, Pascal, Leibniz, and the Cultivation of Virtue. Chicago–London: The University of Chicago Press.
Kant, I. (1999). Raising the Tone of Philosophy: Late Essays by Immanuel Kant, Transformative Critique by Jacques Derrida. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
La Mettrie, J. O. d. (2001). L’Homme-machine. Arcueil: Numilog.
Leibniz, G. W. (1718). Otium hanoveranum, sive Miscellanea ex ore & schedis illustris Viri, piae memoriae Godofr. Guilielm. Leibnitii. Leipzig: Impensis Joann – Christiani Martini.
Leibniz, G. W. (1996). New Essays on Human Understanding. Cambridge: Cambridge University Press.
Leibniz, G. W. (2007). THEODICY. Essays on the Goodness of God, the Freedom of Man and the Origin of Evil. Charleston, South Carolina: BiblioBazaar.
Locke, J. (1999). An Essay Concerning Human Understanding. College Township: The Pennsylvania State University.
Pascal, B. (1988). The Provincial Letters. London: Penguin Books.
Pascal, B. (2020). Collected Works. East Sussex, UK: Delphi Classics.
Roterdamus, E. D. (2006). The Manual of Christian Knight. The Online Library of Liberty, Inc.
Shapiro, L. (2003). Health of the body-machine? Or seventeenth century mechanism and the concept of health. Perspectives on Science, 11(4), 421–442.
Simmons, А. (2017). Mind-body union and the limits of Cartesian metaphysics. Philosophers’ Imprint, 17(14), 1–36.
Smith, J. E. H. (2011). Divine Machines: Leibniz and the Sciences of Life. New Jersey: Princeton University Press.
Smith, J. E. H. (2016). Early modern medical eudaimonism. In: P. Distelzweig, B. Goldberg, & E. Ragland (Eds.), Early Modern Medicine and Natural Philosophy. History, Philosophy and Theory of the Life Sciences, vol. 14 (pp. 325–341). Dordrecht: Springer. https:// doi.org/10.1007/978-94-017-7353-9_14
Wolfe, C. T. (2016). Tres medici, duo athei? The Physician as atheist and the medicalization of the soul. In: P. Distelzweig, B. Goldberg, & E. Ragland (Eds.), Early Modern Medicine and Natural Philosophy. History, Philosophy and Theory of the Life Sciences, vol. 14 (343–366). Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-017-7353-9_15
The details about the publication policy, including copyright and licensing, are available at:
