On Sacrificing and Self-Preservation: One Interpretation

  • Đokica R. Jovanović Faculty of Philofophy of Belgrade
Keywords: remembrance, smerds, culture, sacrifice,

Abstract


One of the initial points of departure is actually an idea by Branko Lazarević, an almost forgotten writer and critic, who stated that „sacrifice and the only pure self-denial“, adding that we are witness to two types of sacrifice: „Bearing a cross signifies to a victim that one still remains on the other (non-spiritual, author’s note) side“. Sacrificing therefore means that one has entered this (spiritual, author’s note) side. In this paper the author is discussing the phenomenon of the so-called transparent, visible sacrifice, i.e. those sacrifices that are on “this side”, which, as such, is the only one detectable in sociological investigations. The basic premise of the paper claims that the basis of the phenomenon of sacrifice there is a need for co-participation, submissiveness towerds authority (be it military, religious, political…) which is a condition for coexistence in a community. Survival is possible only as an extension of physical existence or as a participating part of a commemorative culture. The paper also analyses the assumption that the culture of sacrifice, among other things, constitutes itself under a set of possible punitive measures (physical or moral). Among others, some ideas by Russian authors stating that the institution of a sacrifice develops in a state of fear caused by ritual murder of a state’s subjects, smerds, before the dead body of their supreme leader. The Russian writers naturally do not rule out a practice of ritual killing of subjects in different and older cultures other than that of Proto-Slavic ones.

References

Абаев, В. И. (1949). Осетинский язык и фольклор, I, Москва – Ленинград: Академия наук СССР.

Alchian, A. & Allen, W. R. (1983). Exchange and Production: Competition, Coordination & Control, Belmont: Wadsworth.

Barzun, J. (2000). From Dawn to Decadence: 500 Years of Western Cultural Life 1500 to the Present. New York: Harper Collins Publishers.

Bilington, Dž. (1988). Ikona i sekira. Istorija ruske kulture, jedno tumačenje. Beograd: Izdavačka radna organizacija „Rad”.

Blum, J. (1953). „The Smerd in Kievan Russia”. American Slavic and East European Review, 12 (1), 122–130.

Bryant, C. D. (2007). The Sociology of Death and Dying. У: C. D. Bryant & D. L. Peck (Eds), 21st Century Sociology: A Reference Handbook, volume 2. Thousand Oaks: Sage Publications.

Wittfogel, K. A. (1988). Orijentalna despocija. Zagreb: Globus.

Греков, Б. Д. (1952). Крестьяне на Руси. С древнейших времен до XVII века. Книга первая. Москва: Издательство Академии наук СССР.

Grujić, B. (1983). Rečnik latinsko srpskohrvatski. Beograd: Narodna knjiga, Obod, Medicinska knjiga.

Dirkem, E. (1982). Elementarni oblici religijskog života. Beograd: Prosveta.

Dirkem, E. (2007а). „Dualizam ljudske prirode i njegovi društveni uslovi”. U: A. Mimica, A. (ur.), Emil Dirkem: Društvo je čoveku bog. Beograd: Institut za sociološka istraživanja. Filozofski fakultet.

Dirkem, E. (2007б). Određenje moralne činjenice. U: A. Mimica, A. (ur.), Emil Dirkem: Društvo je čoveku bog. Beograd: Institut za sociološka istraživanja. Filozofski fakultet.

Dirkem, E. (2007в). Sudovi vrednosti i sudovi stvarnosti. U: A. Mimica, A. (ur.), Emil Dirkem: Društvo je čoveku bog. Beograd: Institut za sociološka istraživanja. Filozofski fakultet.

Иванович, О. С. (1977). Словарь русского языка. Москва: Издательство „Русский язык“.

Ilić, V. (1990) Mit i stvaranje, Niš: Prosveta.

Илић, В. (1997). „О трагичности људске жртве”. У: М. Стојановић (ур.), Жртвовање и саможртвовање у књижевности [зборник радова са научног скупа одржаног у Нишкој Бањи и Алексинцу од 2. до 4. новембра 1997].

Jacobsen, T. (1946). „Mesopotamia”. In: H. A. Frankfort & J. A., Wilson, T. Jacobsen, W. A., Irwin (1946), The intelectual Adventure of ancient Man: An Essay on Speculative Thought in the Ancient Near East. Chicago & London: The University of Chicago Press.

Jovanović, Đ. (2012). Prilagođavanje. Srbija i moderna: od strepnje do sumnje. Beograd: Institut za sociološka istraživanja Filozofskog fakulteta u Beogradu, Čigoja štampa, SVEN.

Караџић, В. (1964). Расковник. Проза из Ријечника. Београд: Просвета.

Лазаревић, Б. (2005). „Сенке основа”. У: Б. Лазаревић (2005), Сабрана дела, књ. 4. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Клајн, И. и Шипка, М. (2006), Велики речник страних речи и израза. Нови Сад: Прометеј.

Kuljić, T. (2013). „Tanatopolitika i tanatosociologija – nacrt teorijskog i pojmovnog okvira”. Sociološki diskurs, 3 (5), 5–20.

Mandić, O. (1977). Odrednica: „Žrtva”. U: M. Bosanac, O. Mandić, O. Petković (ur.), Rječnik sociologije i socijalne psihologije. Zagreb: Informator.

Marks, K. (1978). Kapital. T. 1. Beograd: Prosveta.

Marshall, G. (ed.) (1998). „Sacred, sacred versus profane distinction”. In: Dictionary of Sociology. Oxford, New York: Oxford University Press.

Miklošič, F. (1886). Etymologisches Wörterbuch der slavischen Sprachen. Wien: W. Braumüller.

Mimica, A. (1982). Sociologija religije Emila Dirkema (predgovor). U: Dirkem, E. (1982). Elementarni oblici religijskog života. Beograd: Prosveta.

Obolenski, D. i Oti, R. (ur.). (2003). Istorija Rusije. Beograd: Clio, Beograd.

Oppenheimer, F. (1926). The State. New York: Vanguard Press.

Rancière, J. (2010). Učitelj neznalica. Pet lekcija iz intelektualne emancipacije. Zagreb: Multimedijalni institut.

Рыбаков, Б. А. (1981). Язычество древних Славян. Древняя Русь: Духовная культура и государственность. Москва : Акад. проект.

Huizinga, J. (1991). Jesen srednjeg vijeka. Zagreb: Naprijed.

Шафарик, П. Й. (1837–1848). Славянские древности: Часть историческая, / Пер. с чеш. [и предисл.] О. Бодянского. – 2-е изд. Москва: изд. М. Погодиным.

Šentija, J. (gl. ur.). (1977–1988). Opća enciklopedija Jugoslavenskog leksikografskog zavoda. Zagreb: Opća enciklopedija Leksikografskog zavoda Miroslav Krleža. Dostupno na: www.4shared.com/get/107097789/22b4f43c/Enciklopedija-Opsta.html. Posećeno 1. 11. 2009.

Published
2014/11/25
Section
Original Scientific Paper