Образовање и грађанско друштво
Sažetak
Демократија претпоставља активно учешће грађана свесних своје важности и одговорних за своје одлуке. Модерно демократско друштво тешко може функционисати без развијене грађанске свести. Најпоузданији начин да се такво учешће људи у демократским процесима осигура јесте систем образовања и васпитања. Дакле, демократију могу развијати само људи уверени у њену оправданост, људи који знају њен смисао и начине њеног остваривања.
Основни задатак васпитно-образовног система је стварање одговорних грађана. Ипак, школа нема у томе ексклузивну и монополну улогу. У том послу има места за све врсте институција које чине демократско друштво. Ту, пре свега, сем школе и целокупног школског система, мислимо на странке, синдикате, верске установе као и бројне невладине организације, стручна друштва и удружења грађанске и демократске иницијативе. Ипак, улога школе и васпитно-образовног система је изузетна.
Образовање за живот у грађанском друштву мора подразумевати усвајање његових вредности, али неопходно је избећи да се то усвајање сведе на неаргументовано присиљавање. Свако такво чињење само би штитило незнање и спречавало слободу избора и водило у незнање. То значи да и васпитање за демократију мора и само бити демократско, слободно, без страха прихватано, а не наметано. Демократско одлучивање зависи од разборитости закључивања у којем сви учествују равноправно. Свачији глас се уважава, али не вреди једнако, а одлука је израз воље већине.
Reference
Hantington, S. (1998). Sukob civilizacija. Podgorica.
Ivanović, S. (2011). Sociologija obrazovanja. Beograd: Učiteljski fakultet.
Ivanović, S. (2006). Društveni razvoj i obrazovanje. Gornji Milanovac:NAJ.
Joksimović, S. (ed.). (2003). Verska nastava i građansko vaspitanje. (2003). Institut za pedagoška istraživanja. Beograd: Čigoja.
Joksimović, S. (2005). Vaspitanje mladih za demokratiju. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
Kovač-Cerović, T. et.al. (2004). Kvalitetno obrazovanje za sve. Zbornik radova. Beograd: Ministarstvo prosvete i sporta.
Marković, Ž. D. (2001). Izazovi modernog obrazovanja. Niš.
Nedeljković, M. (2010). Društvo u promenama i obrazovanje. Beograd: Educa.
Trnavac, N. Đorđević, J. (2013). Pedagogija. Beograd: Naučna KMD.
Weber, M. (1989). Privreda i društvo. Beograd: Prosveta.
Detalji u vezi sa uređivačkom politikom, uključujući i autorska prava, dostupni su na sajtu SCIndeks.
http://scindeks.ceon.rs/journalDetails.aspx?issn=0354-3293