Индивидуално планирана настава у свјетлу савремених дидактичких теорија
Sažetak
Битна обиљежја индивидуално планиране наставе могуће је потпуније расвјетљавати у контексту кључних полазишта дидактичких теорија које су по својим оријентацијама врло различите. Из групе објективистичких и позитивистичких праваца издвојили смо и критички размотрили кибернетичко-информацијску теорију Феликса фон Кубеа (Felix von Cube), на чијим елементима смо покушали засновати комплементарна обиљежја индивидуално планиране наставе.
С обзиром на то да је индивидуално планирана настава комуникацијски процес који треба да постане још комуникативнији, а самим тим и дјелотворнији, обиљежја индивидуално планиране наставе могуће је засновати на елементима критичко-комуникативне теорије Рајнера Винкела (Reiner Winkel) која је материјалистички и инструменталистички оријентисана.
Кључна и доминирајућа обиљежја индивидуално планиране наставе засновали смо на елементима сљедећих савремених дидактичких теорија: критичко-конструктивна теорија Волфганга Клафкија (Wolfgang Klafki), теорија циљно усмјереног приступа Кристине Мелер (Christine Möller), теорија конфлуентног образовања и теорија развијајуће наставе. Кључне поставке поменутих теорија кореспондирају са индивидуалистичким и интерактивистичким дидактичким правцима.
Након детаљних експликација заснованости обиљежја индивидуално планиране наставе на поставкама претходно наведених теорија, дали смо детаљан преглед свих теоријских поставки са сажетим критичким освртом и могућим отвореним питањима.
Reference
Вилотијевић, М. (1999). Дидактика 2 – Дидактичке теорије и теорије учења. Београд: Научна књига и Учитељски факултет.
Вилотијевић, М. и Вилотијевић, Н. (2016). Модели развијајуће наставе I. Београд: факултет Универзитет у Београду.
Давидов, В. (1995). О схватањима развијајуће наставе. У: С. Крњајић (ур.), Сазнање и настава (9–36). Београд: Институт за педагошка истраживања.
Ђукић, М. (2003). Дидактичке иновације као изазов и избор. Нови Сад: Савез педагошких друштава Војводине.
Јерковић, Љ. (2017). Инклузивна индивидуално планирана настава. Приштина: Зборник радова Филозофског факултета, XLVII (2), 355–373. DOI: 10.5937/ZRFFP47-14138
Јерковић, Љ. (2018). Дидактичке основе и образовно-васпитни ефекти индивидуално планиране наставе (одбрањена докторска дисертација). Филозофски факултет, Бања Лука.
Cube, V. F. (1994). Didaktika kao kibernetičko-informacijska teorija. U: S. Vuletić (ur.), Didaktičke teorije (61–94). Zagreb: Educa.
Duane, J. E. (1975). Individually Prescribed Instruction. Pittsburgh, USA.
Glasser, W. (2005). Kvalitetna škola – škola bez prisile (izmijenjeno izdanje). Zagreb: Educa.
Ilić, M. (2012). Inkluzivna nastava. Pale: Filozofski fakultet Univerziteta u Istočnom Sarajevu.
Klaić, B. (1980). Rječnik stranih riječi. Zagreb: Nakladni zavod MH.
Klafki, W. (1994). Didaktika kao teorija obrazovanja u okviru kritičko-konstruktivne znanosti o odgoju. U: S. Vuletić (ur.), Didaktičke teorije (15–57). Zagreb: Educa.
Knežević, V. (1986). Strukturne teorije nastave. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja i Prosveta.
Kron, W. F. (1988). Grundwissen Pädagogik. Münhen – Basel: E. Reinhardt.
Mandić, P. (1987). Inovacije u nastavi i njihov pedagoški smisao (IV dopunjeno izdanje). Sarajevo: Svjetlost i Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Möller, Ch. (1994). Didaktika kao teorija kurikuluma. U: S. Vuletić (ur.), Didaktičke teorije (79–94). Zagreb: Educa.
Taylor, P. C. (2015). Constructivism. In: T. Gunstone (Ed.), Encyclopedia of science education (218–224). Dordrecht: Springer.
Slatina, M. (2005). Od individue do ličnosti – uvođenje u teoriju konfluentnog obrazovanja. Zenica: „DOM ŠTAMPE“.
Vigotski, L. S. (1996). Problemi opšte psihologije. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Winkel, R. (1994). Didaktika kao teorija obrazovanja u okviru kritičko-konstruktivne znanosti o odgoju. U: S. Vuletić (ur), Didaktičke teorije (97–115). Zagreb: Educa.
Detalji u vezi sa uređivačkom politikom, uključujući i autorska prava, dostupni su na sajtu SCIndeks.
http://scindeks.ceon.rs/journalDetails.aspx?issn=0354-3293