Процењивање професионалних компетенција глувих и наглувих особа

  • Mia M. Šešum Univerzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Odeljenje za surdologiju
  • Marina N. Radić Šestić Univerzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Odeljenje za surdologiju
  • Ljubica S. Isaković Univerzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Odeljenje za surdologiju
Ključne reči: професионалне компетенције, глуви и наглуви ученици, комуникација, одлучивање, престижност

Sažetak


Приликом избора будуће професије важно је да глуви и наглуви ученици буду свесни ограничења која могу бити последица оштећење слуха. Међутим, због устаљених предрасуда догађа се да се фактори попут пола глуве особе или нивоа престижности жељене професије такође могу перципирати као ограничавајући. У раду се испитује процењивање професионалних компетенција глувих и наглувих мушкараца и жена од стране глувих и наглувих ученика основних и средњих школа у односу на претпостављену престижност професије и ниво комуникације који она захтева. Узорак је чинило 97 глувих и наглувих ученика седмог и осмог разреда основне и свих разреда средње школе, који се школују у школама за глуве и наглуве на територији Србије. Коришћена је адаптирана верзија скале евалуације професионалне компетенције (енгл. Еvaluation of occupational competence (EOC) scale) (Sela
& Weisel, 1992, према: Weisel & Cinamon, 2005), која је додатно прилагођена за потребе испитивања у Србији. Резултати истраживања добијени након извршене анализе података указују на постојање значајних разлика у процењивању професионалних компетенција глувих и наглувих мушкараца и жена у односу на престижност претпостављене професије, као и у односу на ниво комуникације који она подразумева.

Reference

Шешум, М., Радић-Шестић, М. (2016). Професионалне аспирације и избор занимања глувих и наглувих ученика. У: Славнић-Радовановић (прир. и ур.) Специфичност оштећења слуха – нови кораци (195–210). Београд: Факулет за специјалну едукацију и рехабилитацију, издавачки центар.

Bradley, C. F., Ebener, D. J., & Geyer, P. D. (2013). Contributors to Successful VR Outcomes among Non-Latino (Caucasian) and Latino Consumers with Hearing Loss. Journal of Rehabilitation, 79 (2), 24–33. Retrieved from: https://www.thefreelibrary.com/Contributors+to+successful+VR+outcomes+among+non-latino+caucasian)...a0329301781

Garberoglio, C. L., Cawthon, S., & Sales, A. (2017). Postsecondary Achievement of Deaf People in California: 2017. Washington, DC: U.S. Department of Education, Office of Special Education Programs, National Deaf Center on Postsecondary Outcomes. Retrieved from: https://www.nationaldeafcenter.org/sites/default/files/California.pdf  

Harris, M. (2020). The Challenges of Deaf Women in Society: An Investigative Report. Honors Theses. Ouachita Baptist University, USA. Retrieved from: https://scholarlycommons.obu.edu/honors_theses/772

Haynes, S. (2014). Effectiveness of Communication Strategies for Deaf or Hard of Hearing Workers in Group Settings. Work, 48 (2), 193–202.

Lempka, C. (2019). Employees Who Are Deaf or Hard of Hearing: Perceptions of Workplace Accommodations. Ursidae: The Undergraduate Research Journal at the University of Northern Colorado, 5 (2). Retrieved from: https://digscholarship.unco.edu/urj/vol5/iss2/6  

Luft, P. (2016). Promoting Positive Transition Outcomes. Washington: Gallaudet University Press.

Michael, R., Cinamon, R. G., & Most, T. (2015). What Shapes Adolescents’ Future Perceptions? The Effects of Hearing Loss, Social Affiliation, and Career SelfEfficacy. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 20 (4), 399–407.

Michael, R., Most, T., & Cinamon, R. G. (2011). Self-Efficacy in the Management of Anticipated Work-Family Conflict as a Resilience Factor among Young Deaf Adults. In D. H. Zand & K. J. Pierce (Eds.), Resilience in Deaf Children: Adaptation through Emerging Adulthood (341–357). Springer.

Moccia, L. (2019). Occupational Stereotyping by High School Deaf Students: A Preliminary Survey. JADARA, 15 (2). Retrieved from: https://repository.wcsu.edu/jadara/vol15/iss2/6

Parasnis, I., Samar, V., & Mandke, K. (1996). Deaf Adults’ Attitudes toward Career Choices for Deaf and Hearing People in India. American Annals of the Deaf, 141 (5), 333–339.

Perkins-Dock, R. E., Battle, T. R., Edgerton, J. M., & McNeill, J. N. (2015). A Survey of Barriers to Employment for Individuals who are Deaf. JADARA, 49 (2), 66–85. Retrieved from: https://repository.wcsu.edu/jadara/vol49/iss2/3

Punch, R. (2016). Employment and Adults who are Deaf or Hard of Hearing: Current Status and Experiences of Barriers, Accommodations, and Stress in the Workplace. American Annals of the Deaf, 161 (3), 384–397.

Rubin, N. J., Bebeau, M., Leigh, I. W., Lichtenberg, J. W., Nelson, P. D., Portnoy, S., & Kaslow, N. J. (2007). The Competency Movement within Psychology: An Historical Perspective. Professional Psychology: Research and Practice, 38 (5), 452–462.

Schwammle, D. (1996). Occupational Competence Explored. Canadian Journal of Occupational Therapy, 63 (5), 323–330.

Schoffstall, S., Washbourn Cawthon, S., Tarantolo-Leppo, H. R., & Wendel, E. (2015). Developing Consumer and System-Level Readiness for Effective Self-Advocacy: Perspectives from Vocational Rehabilitation Counselors Working With Deaf and Hard of Hearing Individuals in Post-Secondary Settings. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 27 (4), 533–555.

Stauffer, L. K. & Long, G. (2019). A Comparison of Sex-Role Attitudes of Hearing and Deaf Young Men and Women. JADARA, 24 (1), 7–11. Retrieved from: https://repository.wcsu.edu/jadara/vol24/iss1/6

Weisel, A. & Cinamon, G. C. (2005). Hearing, Deaf, and HH Israeli Adolescents’ Evaluation of Deaf Men and Deaf Women’s Occupational Competence. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 10 (4), 376–389.

Objavljeno
2022/04/09
Rubrika
Оригинални научни чланак